Hjälp mig att rätta till min (eventuella) blunder?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Hjälp mig att rätta till min (eventuella) blunder?

Inlägg av prototypen »

Jag tror det fungerar men det blir lite tårta på tårta. Databladet för optokopplaren börjar på 0,1 mA och reläkortet styrs ju med en västanfläkt så CTR får ju vara nästan hur låg som helst.

CTR = Current Transfer Ratio , beskriver förhållandet mellan lysdiodströmmen och strömmen genom fototransistorn. Det finns CTR från ca 20% upp till 1000 %

Om man sätter en liten väggvårta i samma uttag som datorn med parallellporten så uppstår inga problem med jordströmmar och man kan hoppa över optokopplarn.

Sedan så :lol: :lol: jag när jag läste "ta det på svenska" helt rätt förklarat så då tar vi det på engelska också.
Current sink, att sänka strömmen, oftast går strömmen från plus genom belastningen in i kretsen och till GND/minus.
Current source, Strömkälla, strömmen kommer från kretsen genom belastningen till GND/minus.

I datablad så betraktas ström IN till kretsen som positiv (+), ström UT betecknas som negativ (-)

Protte
Användarvisningsbild
morfar68

Inlägg av morfar68 »

Reläkortet jag köpte kan jag inte hitta längre men detta är ett liknande: Ebay-relä för ca 110:- med frakt vilket jag också gav.

Servern kommer antagligen att bli den här: Ross jag hoppas att den är tillräckligt ny? Inga 10 år i alla fall.

Eftersom alla sitter i samma rack och allt är jordat, så kanske det är näst intill omöjligt med jordströmmar?
Och förklaringen av "sänka" var super, jag har lärt mig nåt nytt igen!

//Peter
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sedan finns det halvledarreläer (SSR) som gör det hela enklare då de inte behöver spänningsmatning.

I essens är det en optokopplare med en MOSFET-utgång. Aktiveringsströmmen är inte speciellt hög och MOSFET-delen kan klara en del men exakt hur det ska lösas beror ju på vad som ska dras, ström o spänning alltså.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

morfar68 skrev:Reläkortet jag köpte kan jag inte hitta längre men detta är ett liknande: Ebay-relä för ca 110:- med frakt vilket jag också gav.

Servern kommer antagligen att bli den här: Ross jag hoppas att den är tillräckligt ny? Inga 10 år i alla fall.

Eftersom alla sitter i samma rack och allt är jordat, så kanske det är näst intill omöjligt med jordströmmar?
Och förklaringen av "sänka" var super, jag har lärt mig nåt nytt igen!

//Peter
Om du sätter dit en dubbelisolerad ("alla" väggvårtor är det) så finns det ingen chans till några jordströmmar.

Protte
Skriv svar