Jag är lite bekant med "CNC"/CAM/CAD/3D sedan studier, men nu efter några år som webbdesigner/tekniker har man glömt bort väldigt mycket av det lilla man kunde.
Så jag tänkte bli uppdaterad väldigt mycket om det går, nämligen pga. det ska köpas (har köpt) en bordsfräsmaskin (trä) med "Heidenhain"? som språk. Maskinen är från 90-talets början.
Maskinen kommer med en styrlåda eller liknande (ingen verktygsväxlare), och har ett någorlunda stort arbetsbord på 2,5x1,3 meter eller liknande.
Jag vill lära mig allting om detta, vad kommer att behövas för datorer och programvaror? Jag vill gärna minnas att jag skapar en ritning i exempelvis Autocad eller Solid Works 3D? Sedan sparar jag ritningen i någon speciellt format och överför det till ett CAM-program? Som jag i sin tur tar över till en gammal bärbar dator eller?
Kommer fräsa objekt som är runt 2 m2 i storlek, och all fräsning ommer ske X-Y-axeln, ingenting vid sidorna.
Ja som ni ser så behöver jag all möjlig hjälp, kan någon eller några vänliga personer beskriva allting som behövs?