Behöver all hjälp man kan få! (med komplett CAD/CAM - CNC)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jonthee

Behöver all hjälp man kan få! (med komplett CAD/CAM - CNC)

Inlägg av jonthee »

Hej!

Jag är lite bekant med "CNC"/CAM/CAD/3D sedan studier, men nu efter några år som webbdesigner/tekniker har man glömt bort väldigt mycket av det lilla man kunde.

Så jag tänkte bli uppdaterad väldigt mycket om det går, nämligen pga. det ska köpas (har köpt) en bordsfräsmaskin (trä) med "Heidenhain"? som språk. Maskinen är från 90-talets början.

Maskinen kommer med en styrlåda eller liknande (ingen verktygsväxlare), och har ett någorlunda stort arbetsbord på 2,5x1,3 meter eller liknande.

Jag vill lära mig allting om detta, vad kommer att behövas för datorer och programvaror? Jag vill gärna minnas att jag skapar en ritning i exempelvis Autocad eller Solid Works 3D? Sedan sparar jag ritningen i någon speciellt format och överför det till ett CAM-program? Som jag i sin tur tar över till en gammal bärbar dator eller?

Kommer fräsa objekt som är runt 2 m2 i storlek, och all fräsning ommer ske X-Y-axeln, ingenting vid sidorna.

Ja som ni ser så behöver jag all möjlig hjälp, kan någon eller några vänliga personer beskriva allting som behövs? :oops:
Senast redigerad av jonthee 12 juni 2014, 13:04:35, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Behöver all hjälp man kan få!

Inlägg av LaRdA »

För att kunna säga mer exakt måste vi veta vilken maskin och styrsystem det handlar om, har du några bra bilder på maskinen?

Hur man går tillväga kan variera, antingen så kan man skriva programmen manuellt direkt i maskinen eller kan man göra som du själv sa att först rita upp dom i lämpligt CAD program och sedan använda ett CAM program för att skapa ett program som maskinens styrsystem klarar att läsa.
Sen hur du för över programmet kan variera, antingen med diskett på vissa system eller med en seriekabel.
jonthee

Inlägg av jonthee »

Hej och tack för svar!

Har inte riktigt flyttat maskinen ännu så har inga bilder eller direkt svar på vilket märke de är.

Har du några förslag på "gratis/open source"-program till att börja med? T ex. där man skriver G-koder(?) och sedan överför till CAM-program?

Vore även superbra med en nybörjarguide till hur man skriver koderna, har letat men inte hittat något användbart ännu.

Köper man ett par äldre datorer i sådana fall, t ex. bärbara datorer med kanske Windows 95 eller liknande? Tänkte köra designen (Autocad eller Solid i ny stationär dator) och sedan nc/cam-programmet i en gammal laptop, låter det okej? Antar att maskinen går att ansluta till datorn via seriell kabel.

Tacksam för alla svar.
Senast redigerad av jonthee 12 juni 2014, 12:59:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Vore även superbra med en nybörjarguide till hur man skriver koderna, har letat men inte hittat något användbart ännu.#

När du hämtar maskinen, försök hitta lite gamla program som tidigare ägare har använt.
Då får man lite hum om lämplig struktur.
jonthee

Re: Behöver all hjälp man kan få! (med komplett CAD/CAM - CN

Inlägg av jonthee »

Hej!

Kollade med ägaren och lite sådana koder medföljer, som använts på maskinen tidigare.

Verkar som om det kopplas seriell kabel till maskinen (nuvarande ägare har enbart skrivit in koderna i maskinen och ej förberett i dator).

Så om jag fattat det korrekt så behöver jag en nyare stationär/laptop som klarar av nyare program, sedan överför jag ritningarna till en äldre laptop, typ Win 95 som har seriell anslutning. I Win 95 så behöver jag sedan något NC/CAM-program? Var hittar jag det? Därefter för jag över koderna till CNC-maskinen (överfräs).

Låter det troligt? Är det g-koder man skriver (heter det Heidenhain?)

Tackar för all hjälp hittills och hoppas ni står ut med mina dumma frågor, maskinen kommer flyttas inom ett par dagar.
Senast redigerad av jonthee 12 juni 2014, 13:00:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Varför gå via en gammal dator?
Bara att stoppa in ett kort med serieport i den nya eller använda en USB till serie omvandlare.

Vilket cam program som passar beror mycket på vilka delar som ni ska köra, samt vilken budget ni har.
jonthee

Inlägg av jonthee »

Hej och tack för svar!

Ja det har du rätt i, men tänkte mer på Windows 7, hört en del som har problem med de äldre mjukvarorna fastän kompabilitetsläget, men men, då använder jag en helt ny dator till moderna program samt äldre NC/CAM? :)

Ska enbart köra "enkel överfräsning", så inte mer än 3-axlar heter det kanske? X-Y-Z?

När jag först skriver koden, sker det inte i ett annat program, t ex. NC-program? Eller drar jag bara över filerna/ritningen från Cad till ett CAM-program och märker ut hur maskinen ska köra?

Rekommendera gärna vad ni tycker är lämpliga CAM-program som fungerar, maskinen klarar Heidenhain-språk så vad innebär det, något speciellt CAM-program? Beskriv gärna "exakt" hur man går tillväga om ni orkar och vill. Programmet får gärna vara någorlunda "gratis" med det gär inget om det kostar lite.

Väldigt tacksam för svar som sagt.
Senast redigerad av jonthee 12 juni 2014, 13:01:27, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det inte bästa att du får hem skrotet först innan och ser vad den kan och inte kan göra och utgå från det. Om jag förstått det hela rätt så vet du inte ens vad det är för styrning och då är det ju ingen idé att irra omkring innan du har kalla fakta.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Du skrev att det var Heidenhain, då finner du massvis här:
http://faculty.etsu.edu/hemphill/entc37 ... h-chp3.htm
jonthee

Inlägg av jonthee »

Hej igen!

Skrot vet jag inte om det är :)

Och jag vet vad maskinen klarar av och vad den ska användas till. Är inte Heidenhain styrningen? Tror jag skrev det i tidigare inlägg :roll:

Men du har rätt, den måste hem först så jag får mer insikt i allting.

Tack för länken!
Senast redigerad av jonthee 12 juni 2014, 12:57:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Inget att hänga upp sig på, det är ju bara en gammal mans hårda jargong. Inget illa menat, vill bara få ner dig på jorden innan så du har allt klar för dig vad som är vad.
jonthee

Inlägg av jonthee »

Nej nej ingen fara :)

Det kommer också vara en annan som kör maskinen i början och han har arbetat med detta (känner inte han så mycket), så jag vill "komma in i spelet" förberedd så att säga.
Senast redigerad av jonthee 12 juni 2014, 12:56:51, redigerad totalt 1 gång.
jonthee

Inlägg av jonthee »

Tjena tjena!

Nu har jag fått lite kött på benen ang. PLC:n och styrsystemet på CNC-maskinen.

Nu är maskinen flyttad (jobbigt!), och den är kalibrerad och inkopplad med tillbehören.

Men men, systemet är Heidenhain på maskinen (en överfräs) en PLC och massa kontroller som är TNC 151/155 om jag inte minns fel (?)

Jag ogillar att skriva in alla koder (när jag lärt mig att skriva koder) direkt i maskinen, så nu behöver jag alltså någon slags dator?

Någon som vet med säkerhet vad som behövs för utrustning? Om jag enbart vill ha en nyare dator, vart finns då kabel (USB till seriell?) att köpa?

Ge mig gärna alla tips ni har om hur ni hade gjort.

Tack så jättemycket på förhand.
Skriv svar