POS,makervall & några till bygger spindel.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

Re: POS & makervall bygger spindel

Inlägg av thewho »

Jag har också försökt bygga en spindel i helgen av en gammal 701watts bosch borrmaskin :lol: Jag använde en axel från en sån där luftslipmaskin med spännhylsor som liknar miniatyr R8or. Jag också tog för mycket på sista skäret (blev fel på radie & dia) och sen visar det sig att jag har ett kast på ungefär 0.18mm :doh: Så jag kan inte rekommendera såna axlar, den var inte heller speciellt härdad heller. Snacka om att jag skulle vilja ha en verktygsslid (?) på svarven så man skulle kunna göra konor :(
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Är det axeln som är krökt, lagren som glappar eller infästningen av allt som glappar 0,18mm?
En kona, skulle det bli bättre och isf hur? Finns det svarvar utan toppslid alltså? Eller ja det är klart att det finns, men svårt att jobba med antar jag. Du får väl bygga en konsvarvningstillsats :D
On topic: Är det någon som byggt en spindel med ER11 eller liknande? Val av lager och fastsättning? Är Loctite ok att sätta fast lagren på axlen om det inte är presspassning? Fasen att man alltid skall spåra ur.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag ska snart börja med en!
Jag har sen tidigare SKF 7200 lager och har köpt en ER11 med rakt skaft Ø10mm. Lagerna passar perfekt på axeln.
Ska börja svarva huset när jag får lite tid över.
thewho

Inlägg av thewho »

X-IL:
Själva konan är bara ungefär 40mm lång bit som sen är skruvad i själva motordelen när den användes till tryckluftsslipen. Och med dom förutsättningarna så blev inte resultatet så bra :( Testade med lite färg i konan och så skruva jag fast en spännhylsa med en 6mm fräs och det tar bara i lite i ytterkant :tumner:
Jupp, min svarv är en stor men kort revolverbjässe :lol: utan möjlighet till varken konor eller gängor :tumner: men att ta ett 4mm skär i full fart med bra matning är inget problem däremot :)
Ang. ER11 så sitter jag faktiskt och kollar på det just nu:
Ebay

Skulle man kanske göra en ny tråd för det här?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: POS,makervall & några till bygger spindel.

Inlägg av POS »

Jag döpte om tråden så ni känner er välkomna! :D
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja just ja, den svarven hade du väl en tråd om när du köpte? Hursomhelst, tror inte Makervall och POS misstycker om lite fler spindelbyggen tar plats i denna tråd. Om de gör det så får vi starta nya trådar. Har inte gjort något ikväll, men funderar också på ER11. Dock är nog hobbykassan lite skral ett tag framöver, elräkning och CSN och och och.
thewho

Inlägg av thewho »

POS:
Haha, nu känns det bättre :D
X-IL:
Det är samma svarv jo. Köpte faktiskt en toppslid på auktion förut, men fast den är låg så bygger den på för mycket om man ska kunna montera verktyg på ett normalt sätt :doh:

Nu tänkte jag komma med en lagerfråga, vad ska man som hobbymaskinist (läs verkstadspallervant) använda för lager? Vinkelkontaktlager med hög precision är ganska uteslutet :lol: Kommer man få problem om man använder vanliga djupspårslager (?) (deep groove) märkeslager? Vilka lagertillverkare finns de riktigt som gör bra grejjer? SKF, NSK vad mer? Jag personligen ser inte att jag behöver superprecision <0.01mm.

Om vi använder till exempel axeln jag länkade till tidigare, 8mm i dia. Vad skulle ni använda för lager och var?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

I mitt nuvarande försök till spindel är det vanliga 608-lager. Säkert helt förkastligt, men det satt bara 606 och 626 i Dremelkopian och de kan ju klara mycket mer än man tror, dessutom brukar väl snarare lagerlägena i plast ätas upp i de maskinerna än att lagren i sig ger sig. Tror inte det var något "bra" märke heller.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Att använda vanliga spårkullager till så här små spindlar ser inte jag som ett problem.
Anledningen till att jag kommer använda VK lager är bara för jag har det liggandes plus att jag kommer ha en lite större spindelmotor.
Största utmaningen för mig är nog att lyckas bygga ihop en PWM styrning för min motor på 600W.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag kan nog med stor säkerhet säga att jag måste byta axel till något som är rakt :( Spände fast huset i skruvstädet och kunde med blotta ögat se att det inte var någon vidare rundgång, måste allvarligt kolla över min svarv...

EDIT: Stavning
thewho

Inlägg av thewho »

Eh, har jag gjort bort mig nu som just beställt en er16 chuck med 16mm skaft? Beställde den först och sen började jag leta lager och 16mm verkar ju inte vara ett standardmått direkt :doh:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Men de finns, kostar ju säkert lite mer dock.
Användarvisningsbild
LasseAH

Inlägg av LasseAH »

Kanske dessa lager från kullager.se kan fungera...

http://www.kullager.se/sv/article/449/k ... s_16x35x11 för 160 kr
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Någon som vet vad "basvarvtal" beskriver ???
thewho

Inlägg av thewho »

Dyrare var det ju helt klart :(
ToPNoTCH:
Jag skulle gissa att det är maxvarvtal med fett
Skriv svar