Boris CNC (dar303)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Oscbe112

Re: Boris CNC (dar303)

Inlägg av Oscbe112 »

Glöm inte att köra in Gkoden i programmet Gopt innan du matar in det i fräsen, gör en hel del på stora jobb och man slipper ha en fräs som yrar fram och tillbaka. (funkar bra för både fräsning och borrning)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Mitt spindelkontrollkort bifogat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tack för tipsen och filerna! Den fjantade verkligen fram och tillbaka under körningen så det programmet ska nog komma väl till pass!
Vilket trevligt forum det här är! :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag testade x-ils lilla kort men ställde upp hastigheten betydligt, 4000mm/min. Det fungerade och såg oerhört ballt ut men finishen blev inte så bra. Det var lödbart men skarpa svängar rundades till lite. Sänker jag till 2500 så blir det nog perfekt.

Jag testade även att gravera bokstäver i eloxerad alu. 3mm stora (små?) bokstäver blev fullt läsbara trots att jag använde samma gravyrstift som till kretskorten, 45 graders 0,2mm.
Ett 90 graders skulle nog vara bättre har jag förstått, får kollavom jag har det.

Själva texten gjordes med lazycam och det var nog inte särskilt optimerat, jag bara tog de värden som programmet föreslog.

Jag testade med cambam men det blev konstigt då det dök upp 200mm stora cirklar i gcoden, kan ha att göra med att jag försökte oldschool-registerhacka det en gång...lolhaxxfail :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag har åkt på det där med cirklar i CamBam nån gång också, tror det var just vid text. Kommer inte ihåg vad lösningen var, men det har inget med att du hackat registret att göra.
EDIT: Och så vill jag givetvis se hur kortet blev trots att du inte blev "nöjd".
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

glömde ju posta filmen!
thewho

Inlägg av thewho »

Jävlar vilken fart den hade :shock:
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det går undan! Lite för fort som sagt men det är kul att se att maskinen inte tappar steg eller liknande.

Här fann jag om CamBam och cirklarna:

" ...Cambam creates the Gcodes now, but maybe there is still a problem with the code because it does not recreate the image in CNC Simulator. What I get is lines and circles with no sense at all.

Sounds like your next problem is Arc center modes.
Arc g-code moves (G02,G03) have an I and J parameter, which is the centre point of the arc. This can be an absolute coordinate, or relative to the first arc X & Y coordinates.
In CamBam, if you click on the Machining folder, you will see a property called ArcCenterMode which you can set to Absolute or Incremental.
There is no real standard which it should be, but it needs to be the same setting in your simulator and CNC controlling software, otherwise the arcs go pretty crazy or you'll get errors reported.

There are corresponding options in most CNC controller software or simulators. Make sure they are all set to the same setting."
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Stötte även på detta, det känns som det var det som hände när jag körde jättefort på X-IL:s PCB:

"G64 is for "Constant velocity mode". Meaning that your controller will try and keep the cutting speed constant.
Provided that you controller recognizes it that is...
Constant velocity is bad in situations like cutting angular objects at high feedrates. Your controller will round off corners and stuff like that to keep the feedrate constant.

The opposite is "Exact stop mode" (G61). This will ensure that each and every coordintae is reached before a direction change. If your part requires high accuracy, this is the mode to use. your feedrate will not be constant in this mode. It will slow or stop at each new coordinate.

If your machine is quite slow it can be hard to tell the difference between the two modes.
The best way to see the difference is to mill, or draw a PCB in constant velocity mode at a high feedrate. The result would be unuseable."

Är det bara att lägga in G61 i början på PCB-koden?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Men herre j-lar, det där är mer än 10ggr min hastighet när jag gjorde mitt kort. Och resultatet är antagligen aningen bättre men med rundade hörn då. I 300-400mm/min så rundas inte hörnen av :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jäklar vilken fart det var.

Lite funderingar angående layouten på fräsningen.
Nu har jag aldrig fräst kretskort, men är det inte bättre att, när man fräser istället för etsar, att bara fräsa bort minsta möjliga för isolation?
Liknande det här kortet.
Då behöver man aldrig "bredda" med fräsen.
Bild
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det är precis det som pluginen pcb-gcode till eagle gör! Den optimerar kortet och man kan ställa in så det blir som på bilden.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Har grejat lite mer idag, ställt in Homing på Z & X, funkar fint!

Dessutom så har jag testat att designa en frontpanel med hål och gravyr i Front Panel Designer, exportera som DXF, bereda i CamBam och köra ut.
Det funkade bra förutom en avbruten fräs... :)
Ingen bild just nu men det tar sig...

Nu är det dags för en knapp med automatisk "tool height compemnsation", det blir lite läsande på Mach-forumen tror jag.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Perfekt att du gör detta, då kan jag få sno lite script av dig sen. =)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

haha, klart du får! Vi "Borisar" måste ju hålla ihop! :)

Jag fick ordning på det där med cirklarna i graveringen, det var det som jag nämnde i tipset ovan. Jag högerklickade på "Machining" och valde "absolute" så gick det hur bra som helst!
Skriv svar