POS,makervall & några till bygger spindel.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Re: POS & makervall bygger spindel

Inlägg av X-IL »

Är det alltså tillräcklilgt stort hål rätt igenom er spindel för att "trä igenom" lagret? Mitt bakre lager satt precis i änden på axeln(så jag kunde inte ha satt en remskiva där), ditt sitter en bit ner, så jag antar att även om de såg lika ut utvändigt så skiljde det inuti.
Vet inte om det framgick riktigt, men jag har ett nätaggregat som du kan få mot portokostnaden eller så, 19,5V 4,62A.

EDIT: Såg nu i bilderna att det bakre lagret varit av i alla fall.
EDIT2: På min spindel satt det ett 606- och ett 626-lager(17 & 19mm ytterdia), men om man kollar i CADen från Pontus är det två st 16mm hål. Hmm, mer skillnader än man trodde.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det främre/nedre lagret satt fast och vi tog aldrig bort det.
Det bakre tog vi bort och svarvade ner axeln (se bilden) så det gick att flytta ner en bit för att få plats med remskivan.
Hålet genom sipndelhuset var bara lite större än axeln och lagren var insvarvade från ändarna.
Det ser ut på bilderna som våra lager var ungefär lika stora, nu minns jag inte om vi bytte ut det övre eller om vi tog det befintliga.

Bild

Bild

Bild
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Tack tack för infon, skall kolla om jag får tag i lager lokalt idag. Tveksamt om min axel fortfarande går att använda, speciellt nu när nedre hylsan dragits av axeln, risk att det blir snett om jag pressar dit den igen tror jag(eller kanske inte, den är ju påpressad, så att lyckas få på den snett är nog omöjligt, frågan är hur mycket våld som behövs.)
Annars skulle jag ju kunna sätta hylsan på en annan lite grövre axel som jag svarvar ner i änden...hmmm :humm: Undrar var man isf får tag på bra stål, eller om jag kanske har något i skrotlådan...
makervall

Inlägg av makervall »

Tur att POS är vaken. Mycket riktigt så flyttade vi det övre lagret. Har för mig att det satt ganska löst. Gick å få bort med handkraft om jag minns rätt. Vi bytte inga lager utan det r samma som satt från början.

Jo, om nätagget bara ligger å skräpar så kan jag ju testa om det funkar.

/Magnus
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

PM:a din adress så skickar jag när jag får tid/kommer ihåg.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

makervall skrev:Tur att POS är vaken.
/Magnus
Vaken och vaken... står och halvsover vid fräsen och gör elementskydd. :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Fanns en kort 8mm axel, och en lång betydligt grövre att utgå ifrån. Är det önskvärt med svänghjulseffekt eller ej? Är en kort axel bättre än en lång? Tänkte hursomhelst använda 608-lager nu eftersom jag har ett gäng hemma.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det blev att bygga av 8mm axeln (som tyvärr verkar lite lite snål, lagren glider lite för lätt). Svarvade ner änden till 6mm och pressade ihop, får se om jag fick till rundgången öht, misstänker att det inte blev helt bra. Men det vet jag inte förrän jag har monterat fast allt. Lägger väl upp lite bilder sen, kanske skulle starta en egen tråd i stället för att förstöra denna ännu mer.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

För mig får du gärna nyttja tråden, den är väll inte full ännu. :wink:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Okej :D
Lite bilder från kvällens framsteg(?)
Remhjulet fanns redan hemma så det har jag inte svarvat. Får försöka hitta nåt lämpligt att göra spindelhus av imorgon, samt kolla om jag kan använda den skruvdragarmotor jag har (vet att den dragit åt sig en massa kullagerkulor :( )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Blev ingen garagetid idag, men jag var åtminstone ut och kollade om jag hade något att tillverka spindelhuset av. 40mm rundstång i okänt stål fanns, känns lite overkill men det får gå. Risken är ju dock att att det bara blir en prydnad om det visar sig att rundgången är för dålig. Men då får man väl använda den till något annat istället.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Du kan väll göra ett fint spindelhus med fäste osv och visar det sig att spindelaxeln vobblar så kan du byta ut bara den.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det var väl ungefär så jag tänkte. Dock kommer jag inte att kunna dela axeln från hylsan, så då får det bli en nyslaktad dremelkopia eller nåt roligare från eBay.
Problemet med att återanvända huset är ju att man inte kommer att kunna (eller ja, inte så lätt i alla fall) använda lager med mindre ytterdiameter.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jaha, då har jag svarvat till ett hus, det första lagerläget gick åt h-vete, skulle ta det sista fjunskäret, och givetvis blev det lite lite för mycket. Det andra lagret fick dock placeras i läge med lätta duttar med gummiklubban, perfekt. Nu var det inte katastrof med det första lagerläget i alla fall, för jag hade (halvt medvetet) gjort huset lite på gränsen för långt, så det blir nog att svarva av det 6mm, och göra ett nytt lagerläge.
Kul som sjutton att hålla på är det i alla fall. Tyvärr inga bilder idag.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nu har jag svarvat ner och om lagerläget, nu är även andra lagret ipressat. Tyvärr tror jag det blir skrotbingen i slutänden i alla fall för åtminstone den roterande axeln och hylsan. Men skall väl spänna fast och försöka klocka upp. Ett litet kast kan jag ta om jag inte använder den till mönsterkort.
Eller varför inte köpa en sån här? http://cgi.ebay.co.uk/ER11-8MM-STRAIGHT ... 19c2378231
Det är nog en stor risk att en sån dimper ner nån gång framöver.
Skriv svar