Kretskortsledningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Seven11

Kretskortsledningar

Inlägg av Seven11 »

Är det möjligt tror ni att vi som privatpersoner med hobby utrusting (etsaggregat och framkallningslåda från Kjell samt delarna till UV-box därifrån) kan göra ledningar som är 0.1 mm? I så fall hur mycket ström och spänning är det möjligt att få genom den ledningen?

Vad händer med en ledning om man skulle råka köra för mycket spänning och ström igenom... ignenting eller skulle den börja ryka eller vad händer? :?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Svar på sista frågan: Den brinner av om man kör för hög ström (jfr med en säkring). Spänningen däremot bestäms av isolationsavståndet. Är det tillräckligt stort kan du köra 10kV i en tunn ledare så länge strömtåligheten för denna inte överskrids.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hur smal du kan göra ledaren beror på din film, vilken sida som det färgade ligger på, hur exakt du belyser (tid), hur väl ditt framkallningsbad fungerar osv. Att vara amatör betyder att man gör det för att man tycker om att göra det, inte för att tjäna pengar.

Vilka kundskaper man sedan har berätter det ju inget om, i detta forum finns t.ex. ett antal som, inom deras område, kan slå många prof's ordentligt på fingerna.

Så du kan nog räkna med att det är möjligt men att det kräver noggranhet, mycket vetande om hur det ska utföras osv.

Rörande kretskortbaner och ström kan jag rekommendera ELFAs faktasidor, där finns en tabell med bredd, tjocklek, ström och hur mycket den ström höjer temperaturen, i stället för att kolla åt dig kan du göra det själv, den är bra att ha tankat hem ändå, det finns mycket matnyttigt i den.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

0.1mm är c:a 4 mil, och det är nog gränsfall att man kan klara av hemma. 8 mil är min standardstorlek, och 6 mil kanske kunde gå att göra.

Hur som helst, om man gör så tunna ledningar så är det inte för att köra någon större ström genom!
Seven11

Inlägg av Seven11 »

förstår det Icecap, men jag menar för en som jag som inte gjort några kretskort :shock: :lol:

cyr: hur stor ström/spänning tror du 0.1 ledningar klarar? problemet är att designen blir svår utan 0.1 mm's ledningar... laddar upp så får ni se:

Bild
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ser ut att finnas en del plats över juh.. Du kan ju eventuellt gå över i tex paint och fylla i/utöka så ledarna blir lite grövre
Seven11

Inlägg av Seven11 »

men jag tror avståndet mellan ledarna blir för litet... så blev det i alla fall senast jag försökte... kom ihåg att bilden är en förstoring... i verkligheten är schemat ca 10 x 8 cm. :humm:

förresten... varför ska man inte ha 90 graders ledningshörn? (kom bara att tänka på det) :humm:
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Är det en PCI-adapter av något slag? Blir inte lätt att löda heller utan genompläterade hål... för jag antar det är ett liknande mönster på andra sidan fast till de pinnarna som inte är anslutna på bilden?
Seven11

Inlägg av Seven11 »

ja det är en PCI - adapter :) hmmm... hur tycker du att jag ska göra då? några tips?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Köpa en färdig adapter?

Är det något väldigt special eller bara ett vanligt litet riser-card?
Seven11

Inlägg av Seven11 »

ja det är ett väldigt speciell lite design jag håller på med... dusstom har jag redan fått hem kontakterna... 300 stycken =) (hittade billigt iof på eBay)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Här har du en nyttig länk

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/ ... eWidth.htm

Bara att mata in dina data, lycka till med 'etsningen'
Seven11

Inlägg av Seven11 »

aha tack för länken tecno, men vad ska "Enter Temperature Rise", "Enter Conductor Thickness" (tjockleken på koppar lagret?), "Enter Ambient Temperature" vara?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om kortet har en koppartjocklek på 35µm och du tillåter ledningen att värmas upp 10°, får det gå ca 250mA där. Men 0,1mm är väldigt lite. Liksom 4mil... Det är nog knappt att det funkar med manuella etsningsmetoder hemma i köket.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du inte har en hel del erfarenhet från kretskorttillverkning innan skulle jag inte ge dig stora chanser för att det går vägen!

Du begär nästan det omöjliga och du har ingen erfarenhet sedan tidigare. Det känns lite som att du vill köra roadrace för att vinna.....fast du har inte ens testat att sitta på en trampcykel. Det verkar alltså lite overkill som jag ser det.

Måste du gå den vägen vill jag rekommendera dig att anlita en riktig kretskorttillverkare, med det antal och storleken blir styckpriset inte så farligt och du har "garanti" om det finns avbrott/kortslutningar.
Skriv svar