Bygga in fuktsensorer i källarvägg, i behov av hjälp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TantKnotan

Bygga in fuktsensorer i källarvägg, i behov av hjälp

Inlägg av TantKnotan »

Håller på att bygga ljudisolerat rum i källare och skulle behöva hjälp och råd med fast installation av 2st fuktsensorer och 2st 12v fläktar samt mätare och nätaggregat att driva allt.

Det jag vill göra är att sätta in fuktsensorer liknande --> https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19559 och sedan visa aktuell fuktnivå på en display liknande den här --> https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19539.
Utöver det skall jag sätta in ett par fläktar i väggen https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20906.

Nu undrar jag om någon vänlig själ skulle kunna förbarma sig och ge mig tips och råd och hjälpa till att förklara vad jag behöver köpa och göra för att få sensorer och mätare att fungera. Vilket nätaggregat jag behöver för att driva fläktar givare och mätare mm. :roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Bygga in fuktsensorer i källarvägg, i behov av hjälp

Inlägg av JimmyAndersson »

Välkommen till forumet! :)

Displayen verkar ha ingång för "PN-sensor". Jag lyckas inte hitta någon info om exakt vad det innebär.
Fuktighetsensorn har iallafall kapacitiv utgång och går nog inte att koppla direkt till displayen.
Det behövs alltså lite elektronik mellan dem, men exakt vad som behövs beror på det här med "PN sensor"..

Jag har gjort nästan exakt det du vill göra, men med helt andra grejer.

Jag använde den här fuktighetsmätaren: https://www.m.nu/diy-luftfuktighetsmata ... p-188.html
Lödde en sladd mellan kretskortet och själva fuktighetsmätaren.
Sedan drog jag sladden igenom ett rör och fäste fuktighetsmätaren i änden på röret, så den stack ut.
Drog därefter slangen inne i väggen och stack in änden ca 15cm i en isoleringskiva (glasfiber-isolering).
Andra änden av kabeln gick till kretskortet som jag satte i en liten låda på väggen.
Därifrån en kabel till mitt 1wire-nät. (1wire är ett smidigt sätt att koppla ihop diverse sensorer. :) )

1wire kan även användas till displayer. Man behöver inte ens dra någon separat sladd till displayen.
Allt som behövs är en sån här: https://www.m.nu/1wire-lcd-kontroller-p-74.html mellan display och 1wire-nätet.
Här finns förresten billigare displayer: https://www.m.nu/blandade-tillbehor-lcd-c-55_62.html som passar kortet i förra länken.

Men:
Tyvärr kan inte en 1wire-sensor (som fuktighetsmätaren) skicka info direkt till displayen.
Det behövs en "1wire-master". Många använder sin vanliga dator till det.
Då kan man med t.ex ett diagram se hur fuktigt det är vid olika tillfällen.
Andra programmerar en mikrokontroller (en slags datorkrets).

Jag vet, det var mycket information på en gång.
Dessutom gjorde jag något som jag egentligen inte gillar: Ge tips på helt andra saker.
Men ingången till displayen var så pass odokumenterad att det var svårt att ge något bra förslag på ihopkoppling.
Därför ville jag visa ett annat sätt att göra samma sak. :)

Någon kanske vet vad det är för ingång på displayen som du länkade till
och då blir det lite lättare att göra ett schema på vad som behövs mellan
fuktighetsmätaren i din länk och displayen du också länkade till.

edit: Det finns förresten färdiga väderstationer som kan visa fuktighet. Någon av dessa kanske kan vara något?
https://www.m.nu/temperaturovevakning-v ... 82_83.html

Äsch, visst ja.. Glömde fläktarna... Det finns en orsak till varför man borde sova såhär dags.. :oops:
Men sånadär badrumsfläktar med fuktighetsmätare kanske? Det borde vara lättare om man inte är så van att pyssla med elektronik.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Två häftklammers + ledning och kapacitansmätare?
Hur man korrelerar kapacitans till % RH är en annan sak. Någon som vet?
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Är det luften eller betongen bakom du vill känna av?

Betongen borde man kunna lösa med 2 spik och 4st LM324 så att fläkten startar när fukthalten i betongen gör at spänningen stiger ett par millivolt, hysteres får ju plats i det med?
Pucco

Inlägg av Pucco »

PN-sensor är att man utnyttjar diodekvationens temperaturegenskaper. Man drar en ström genom en bas-emitterdiod och mäter spänningen. Det är på det sättet man mäter temperaturen direkt på tex CPU-chip.
I det här fallet kan man använda en vanlig småsignaltransistor typ BC547 (NPN) eller BC557 (PNP) och kopplar ihop bas och kollektor. Sedan ansluter man bas och emitter till mätkretsen så dioden blir framspännd.

Sök på nätet efter "Junction Diode Sensor" så hittar du massa information.
TantKnotan

Inlägg av TantKnotan »

Vilket underbart forum, tack för all snabb hjälp. Min dag startar extremt bra nu när jag ser ljuset i tunneln :D

Det jag vill mäta är luften mellan de båda väggarna och i isoleringen. En genomskärning av väggen utifrån och in för att förklara lite mer: Betong - 4cm luftspalt - isolering - 12mm mdf - ångspärr - gips - gips. Jag har satt en Paxfläkt som är utsug från luftspalten.

JimmyAndersson: Tack för ett otroligt informativt och bra svar, du såg tydligen precis hur mycket hjälp jag är i behov av :)
Självklart är det en sådan mätare och lcd jag skall använda. Tror du att du skulle orka guida om och när jag kör fast i monteringen ? :vissla:
Detta med sensorerna är lite overkill eftersom jag skall sätta inspektionsluckor i väggarna, gör det mest för att jag vill lära mig hur man gör inför ett annat värme/vent system jag vill bygga. Tycker det är både kul och intressant även om jag idag är totalt oduglig i ämnet :oops:

Ha en skön dag
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Betong - 4cm luftspalt - isolering - 12mm mdf - ångspärr - gips - gips
Hej Tanten :D
Vad har du för reglar till detta bygget? Nyfiken på att se hur du löser 'problemet'.
svanted

Inlägg av svanted »

varför inte ordna med en ordentlig dränering på utsidan istället?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det jag börjar att fundera på är följande: Om du har en utsugsfläkt, vart kommer luften till luftspalten ifrån då?
Om du på något sätt tar rumsluft (glipor) så innehåller den mera fukt än den du suger ut. Om du tar uteluft så kommer du att kyla ned utrymmet och fuktbelastningen är under vissa årstider högre än inne (sommartid kommer fukt att kondensera på betongväggen).
Eller för att säga det på ett annat sätt. Du borde fundera på hur du skall ventilera luftspalten, för som det verkar nu så tror jag att du skapar du mer problem än du löser. Du skulle eventuellt och bygga in en luftavfuktare i en "avfuktarlåda" eller med en torrboll eller liknande som du kan cirkulera luften igenom som avfuktare.
svanted

Inlägg av svanted »

limpan har rätt i att om man ventilerar med varm luft mot en kall vägg som kommer DET i sig att skapa kondens.
det egentligen enda sättet är råda bot på problemet är att
dränera ordenligt runt grunden...med grus närmast väggen och
isolera betongen på utsidan som att den hålls varm inifrån, då bildas heller ingen kondens på insidan..

gör man det bra får man torrt och fint och varmt i källaren,
och med torr och varm betong kan man lätt måla utan att fukten
bubblar loss färgen.
TantKnotan

Inlägg av TantKnotan »

Hej!

Nu är det iof inte bygget i sig jag behöver hjälp med, det är redan löst men tar gärna emot tips även där :)

Reglarna är av stål --> http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... px?id=3679 och runt alla ytor sitter det 6 mm gummi för extra vibrationsdämpning så inget stål ligger mot stål eller betong. Detta rummet har två väggar ovan marknivå utåt och i en sitter in ventil och i den andra fläkten ut. De två 12v fläktarna inne i väggen skall se till så ingen luft blir stillastående längs golvreglarna. Stillastående luft är iof bättre ur ljudsynpunkt men min man som gick bort för ca ett år sedan jobbade med husbesiktning och värdering och fuktproblem är ju en stor del av det så jag är väl lite "miljöskadad" :)
Kanske ska tillägga att jag inte bygger allt själv utan har hjälp av min mans bästa väns son :wink:

Att isoleringen i detta rum hamnar på insidan är pga ljudet inte skall vandra i betongen och upp i resten av huset, bäst och enklast hade vart att isolera utsidan. Och det är en oisolerad platta i denna del av källaren kanske jag ska tillägga.

Tack för synpunkter och trevligt bemötande :)
Skriv svar