Trasigt spänningsaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Trasigt spänningsaggregat

Inlägg av MNorrgren »

Jag satt o skulle driva en trafo, med hjälp av en motor med en lite utbuktning och en microbrytare och på så sätt få växelström. Men jag tänkte att jag skulle få lite mer kraft i det hela o satte ett 12 v 17 ah batteri i serie. skulle dra igång allt men det som hände var att nåt i spänningsaggregatet gick i sönder och nu så är det "kortslutning" i det, när jag vrider upp spänningen lite så drar den maxström men det kommer bara ut 5 volt även om jag vrider upp den till max... 32 volt..

kan försöka beskriva det lite bättre om ni inte förstår.. men nån som vet vad det är för fel och vad man ska byta??

tack på förhand
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Ja du.. det där var en märklig beskrivning! :?

Var kom spänningsaggregatet in i bilden? Använde du det enbart för att driva motorn? Jag tycker att det låter som om strömbegränsningen på spänningsaggregatet aktiverats, och därför höjs inte spänningen över 5V.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

... och vad kopplade du batteriet i serie med? Spänningsaggregatet?? En kopplingsskiss vore inte fel.

Arvid
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

okay... ja jag kopplade batteriet i serie med spänningsaggregatet. och det måste väl ha fått sig en shock, nä skoja. men iaf. vetifan va som hände.

Kan det vara så att de två transistorerna som sitter på aggregatet fått sig en smäll eller??

Hur fan lägger man in bilder?? :oops: :oops:
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Kod: Markera allt

[img]http://urltillbild.jpg[/img]
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

ja jo... det är jag med på.. tänkte mer på om man kunde klistra in en bild... men jag ska lägga upp en del nu så

funkar det inte, prova en gång igen.. eller tills det funkar. det kommer till slut

http://www.angelfire.com/electronic2/micke/bilder
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

citizendildo skrev:Kan det vara så att de två transistorerna som sitter på aggregatet fått sig en smäll eller??
AA det tror jag.. pröva mät dom.

Intresant koppling för övrigt :shock:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om du matar IN spänning och ström i ett nätaggets utgångar så vettetusan om dess strömbegränsning fungerar som den skall. Och om inte så har du nog förstört något i det.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

okay... men hur fixar man tillbaka den sömberänsningen så att det funkar som det ska?? asså finns det en knapp i det??
men vet du möjligen vad som skulle va gått i paj i det??

ska prova att byta transistorerna, se om det funkar, med de ser hela ut o så... två 3055 effekttransistorer
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inte vilken modell du har eller schemat på den så jag kan tyvärr inte ge dig några direkta tips. Men ibland så sköter strömbegränsningen detta helt automatiskt. När strömmen blir för hög så minskas spänningen proportionellt vilket gör att effekten alltid hålls vid ett visst max läge. Vissa kan ev ha en knapp som man trycker på medan vissa inte har något skydd alls.

Ah arbetshästen 2N3055. :) Sällan man direkt ser om dom är sönder, kan man oftast bara mäta sig fram till. Men du kan ju alltid testa med att byta dom och hoppas på det bästa.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

kolla in på kjell.com o sök på 44421, det är det..

har bytt dem, transistorerna men det hjälpte inte... det enda som händer är att när sätter den på max ström, vad den begränsar att ge ut, sen börjar vrida upp spänningen, men då samtidigt ökar ampen i den displayen, dvs som det är kortis nånstans. kommer upp till ca 5 volt då den ställer dig på max amp, 3,33. och en volt på ca 4.

så där är nog nåt trasigt eller så är det en kortis nånstans. vet nån vad jag kan göra??
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Diodmät alla halvledare du kan hitta. För övrigt kolla om du ser något brännt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kolla dioden eller om det kanske är en zener på utgången och se om det är kortis i den.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

okay, ska jag göra... tack så mycket för all hjälp förresten, yttert vänligt. uppskattar det verkligen.
Men jag ska kolla om det är dioderna. men jag vet inte. det syns ingenting i det, allt är rent o fint.

det kna inte vara en av logikkretsarna??
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Logikkretsar tvivlar jag på att det finns om det inte är ett avancerat digitalt spänningsaggregat. Däremot kan det vara reglerat av op förstärkare men dom har ofta kortslutningsskydd.

Det syns sällan på halvledare om dom är trasiga. Om man inte brassat på ordentligt så dom exploderat :) Om du har en multimeter med diodfunktion ska du mäta dom. Kolla upp vad det är för transistorer, vilka ben som är vilka och diodmät mellan bas-emitter/bas-collector om det är en NPN. Tvärtom om det är transistor av PNP typ. Altså collector-bas/emitter-bas.
Det skall vara runt 650mV

Har du inte diodmätningsfunktion kan du ohm mäta mellan Collektor-emitter eller Bas-emitter/collektor. Det skall definitift inte vara kortslutning
Skriv svar