Glenn skrev:Du måste ha rätt OEM-skiva också tror jag, altså är licensnyckeln för en dell så ska skivan vara det också.
..Själv använder jag en volymnyckel, mycket enklare
Matcha Windows Licens till installationsskiva.
Re: Matcha Windows Licens till installationsskiva.
Nej, det stämmer vanligen inte, om du använder etikettens licens.
Men då agerar man utanför lagens råmärken...
Sen gäller detta alltså INTE för datorns etikett-licens, utan för tillverkarnas generella licenser.
Sen gäller detta alltså INTE för datorns etikett-licens, utan för tillverkarnas generella licenser.
Johanb skrev:Det går (med ett program) att byta installationstyp efter installationen också, alltså installera med vilken skiva man råkar ha tillgänglig och sedan ändrar man till rätt oem-typ med oembioschanger. Annars måste man ha skiva från datorns tillverkare (hp för hp, dell för dell osv) då de har olika oem-nycklar i BIOS.
Det är inte heller säkert att serienumret på burken fungerar då många är deaktiverade men det finns generella hos microsoft man kan använda vid installationen.
Jo så kan det nog vara, å andra sidan har man ju (via etiketten) betalat för att köra en oem installation och det blir värre och värre att få tag på installationsmedia för något man faktiskt betalat för.
Är det verkligen så att man bryter mot lagen eller bryter man mot "shrink-wrap" avtalen?
Är det verkligen så att man bryter mot lagen eller bryter man mot "shrink-wrap" avtalen?
Om det står OEM på licensen så ska den matchas med tillverkaren. Sen har du (server med oem som måste matcha servicepacken).gOry skrev:Jag har en del Windows licensnyklar på datorer jag köpt nya/beggde men jag har aldrig fått med någon skiva.
Så nu undrar jag ifall man kan på något vis kolla vilken skiva man behöver förutom att traggla igenom en del av installationen för att sen testa.
Men allt sånt går att fixa. (utom språket).
'Shrink wrap' och 'tryck på yes om du godkänner licensavtalet' gäller väl inte i norden? (jag kan ha fel).Johanb skrev:Jo så kan det nog vara, å andra sidan har man ju (via etiketten) betalat för att köra en oem installation och det blir värre och värre att få tag på installationsmedia för något man faktiskt betalat för.
Vilken använder du *asg*Humulus skrev:Nej, det stämmer vanligen inte, om du använder etikettens licens.
Glenn skrev:Du måste ha rätt OEM-skiva också tror jag, altså är licensnyckeln för en dell så ska skivan vara det också.
..Själv använder jag en volymnyckel, mycket enklare
SP spelar roll om det är en server (ex win2k3 server)Humulus skrev:Nej, SP spelar eg inte roll.
Sen är det lite synd att installera XP på en p3 900 eller högre klockfrekvens för windows 7 kör som en gud på dom (testade med min moddade asus pceee 900 och den går som fasen! (ata 320 disk och 2 gig minne).
Sen så finns de dom som aldrig skulle få för sig att installera Vista överhuvudtaget.