Mistlur i kolossalformat, tryckluftsdriven, var hitta?
Re: Mistlur i kolossalformat, tryckluftsdriven, var hitta?
Hesa Fredrik heter den Anahka1975 pratar om.
man såg ganska väl hur själva drivern ser ut igenomskärning om man tittade på kockumshornen meduza länkade till - och dessa använder membran av titan.
Jo en sånn där allmän fara-tuta hade ju varit något. Hade ju väckt hela stadsdelen vid inbrott 
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag, öh... fann... en sån flyglarmstuta för många år sen. Tyvärr hamnade den i en kompis mammas förråd, så den är troligtvis borta för alltid. 
Ja, nu tittade jag noggrannare på bilderna som Meduza länkade till.
Det är ett membran av titan.
Men visar ändå inte exakt hur det funkar, eller det kanske räcker att blåsa på ett uppspänt membran och få det i svängning.
Man skulle ju kunna prova med nån vanlig metall. Det skall ju inte tuta så ofta, helst aldrig, så för nån enstaka test och ett skarp läge kanske det räcker med botten ur en konservburk eller nåt.
En kopparplåt lär ju inte gå, den skulle härda med en gång, en rostfri lär väl spricka, en plåt i tenn/bly lär väl inte fjädra...
Tänk om någon verkligen kunde hitta ett horn/mistlur och sälja till mig.
Hem och leta nu i era kompisars morsors förråd.
Men visar ändå inte exakt hur det funkar, eller det kanske räcker att blåsa på ett uppspänt membran och få det i svängning.
Man skulle ju kunna prova med nån vanlig metall. Det skall ju inte tuta så ofta, helst aldrig, så för nån enstaka test och ett skarp läge kanske det räcker med botten ur en konservburk eller nåt.
En kopparplåt lär ju inte gå, den skulle härda med en gång, en rostfri lär väl spricka, en plåt i tenn/bly lär väl inte fjädra...
Tänk om någon verkligen kunde hitta ett horn/mistlur och sälja till mig.
Hem och leta nu i era kompisars morsors förråd.
Ja, nån sorts säkerhetskran måste man ju ha, och kanske nån sorts fördröjning med en svagare signal så vi inneboende vet vad som komma skall.Pejlaren skrev:Du bör kanske kalkylera med risken för falsklarm innan du smäller upp nått som blåser ur huvet på folk. Du kommer defintivt ångra dig den dagen du inte hör något längre!
Fast jag gillar ju onekligen den bakomvarande tanken.
Nej, tyvärr har jag inte tittat på det, men jag känner till Sefflemotorn och tändkulemotorer m.m.Anahka1975 skrev:Vet inte om du varit och tittat på "Sefflemotorns dag" här i Säffle men iaf. min far har "en" Sefflemotor med tillhörande kompressor som suttit som mistlur vid fyren på Gällö udde. Tyvärr saknades original tyfonen men han lyckades få tag på en sån där som sitter på byggnader och signalerar allmän fara (15:00 första måndagen i varje månad). Det är bra drag i den. Kanske har du hört den live?Kräver inga otroliga mängder luft heller och jag tror många av dem har "skrotats".
en http://sv.wikipedia.org/wiki/Vuvuzela kan väl inte behöva så mycket luft ?
Super7:
Jag skall inhandla en vuvuzela och prova, de kostade runt 150:- vill jag minnas.
Är det bra ljud kan man ju koppla upp flera st.
Jag har inte gett upp att få till ett jättehorn eller stor mistlur, men nånstans måste man ju börja.
Jag skall inhandla en vuvuzela och prova, de kostade runt 150:- vill jag minnas.
Är det bra ljud kan man ju koppla upp flera st.
Jag har inte gett upp att få till ett jättehorn eller stor mistlur, men nånstans måste man ju börja.
Köp den enklaste plasttutan du kan hitta tex sådan som drivs av sprejburk (numera med butan/propanblandning utom de som är avsedda för nöd och sjöfart, då man ofta har R134a istället av brandsäkerhetsskäl) och disikera - prinsipen är samma hos alla tutor av den här typenbit96 skrev:Ja, nu tittade jag noggrannare på bilderna som Meduza länkade till.
mässingsbleck kanske - det är inte utan orsak som det används i bleckinstrument just för dess egenskaper att tåla vibrationer och ljud utan att spricka upp som många andra metaller lätt gör. annars är det nog tunt stålbleck med lämplig ytbehandling som förmodligen används mest
principen är ungefär att det 'blåser' från cirkel omkring mot mittenhålet i hornet med membranet som flexibel och tryckkänslig strypning precis vid kanten av utloppet till hornet och gör att tryckförändringar av turbulensen lätt ökar och minskar flödet - som gjort att förstärka sig själv sas. horntrattens utformning och längd är helt avgörande för vilken frekvens det bli - utan hornladdningen så blir det bara bludder och väs.
Det sista som xxargs skrev märks väldigt tydligt om man provar att bara täppa för minsta lilla med handen på en vanlig "huligantuta". Nästan direkt ändras det från att vara en ton till att bara bli ett väsande ljud.
fanns en tråd till om nästan samma sak för inte längesdan?
kan vara värd att leta upp
kan vara värd att leta upp
- JimmyAndersson
- Kontakt:
En video som visar principen med att göra ljud med membran:
(Det finns några fler liknande klipp.)
Jag har testat lite med aluminium och rör med 20cm i diameter och det verkade lovande...
Men för ditt användningsområde bör du komma högre i frekvens.
Kika på de här pdf-filerna:
http://www.inferno.se/pdf/eng-datasheet ... ntenso.pdf
http://www.inferno.se/pdf/eng-test-hearinglossrisk.pdf
De ger bra ledtrådar om vad som avskräcker. Dvs typ av vågform, frekvens, styrka, tid, osv.
Horn-design är helt klart att föredra. (Jag har varit med om att "spela ner" en takarmatur med hornhögtalare av mellanstor PA-modell kopplad till elgitarr...)
(Det finns några fler liknande klipp.)
Jag har testat lite med aluminium och rör med 20cm i diameter och det verkade lovande...
Men för ditt användningsområde bör du komma högre i frekvens.
Kika på de här pdf-filerna:
http://www.inferno.se/pdf/eng-datasheet ... ntenso.pdf
http://www.inferno.se/pdf/eng-test-hearinglossrisk.pdf
De ger bra ledtrådar om vad som avskräcker. Dvs typ av vågform, frekvens, styrka, tid, osv.
Horn-design är helt klart att föredra. (Jag har varit med om att "spela ner" en takarmatur med hornhögtalare av mellanstor PA-modell kopplad till elgitarr...)
- ChristianS
Denna kille samlar på dem
http://www.youtube.com/user/BIGMIKESOCAL
Jag vill också ha en schysst tuta till min segelbåt så jag kan blåsa kepsen av motorbåtsförarna som sneddar sådär 5 meter framför båten. Mycket tuta blir det då!
http://www.youtube.com/user/BIGMIKESOCAL
Jag vill också ha en schysst tuta till min segelbåt så jag kan blåsa kepsen av motorbåtsförarna som sneddar sådär 5 meter framför båten. Mycket tuta blir det då!