Installera gcc i linux

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
bobobo
Inlägg: 678
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Installera gcc i linux

Inlägg av bobobo »

Jag har tyvärr inte hunnit testa att kompilera Nagio och inte heller testat installera MySQL ännu.
Jag testade scorpiions hello world och det gick iaf bra.

Jag vet inte vad celeron-datorn kommer orka med men jag hoppas att prestandan ska räcka till en del utöver plc applikationen. Det grundar jag på att plc-programmet idag körs på en annan wago med 32-bit risc med <40MHz och några ett par hundra kb ram då dock med os mer av typen firmware an normalt åtkomligt os.

Celeron IPC'n är inte något gammalt överskott som skall användas istället för att skrotas utan är helt ny och defenitivt inte billig...

Anledningen till att vi hamnat på det valet är att Wago har ett brett och flexibelt urval av I/O-hårdvara. Nu har plc-applikationen vuxit såpass att den den inte rymms i de små Wago-plc'ernas programminne som är begränsat till 512kb. Nästa steg är då denna 600mhz Celeron med 500Mb flash och 128mb ram.
När vi då ändå ska ha den tänkte vi även utnyttja den till lite andra applikationer som annars skulle körts på en separat Linuxburk typ mini-itx eller nåt.
Applikationen är byggnadsautomation med styrning av värme, ventilation, belysning, passage, inbrottslarm och mysql skall användas för att lagra historik av temperaturer, energi, larm osv. Nagios skall användas för att övervaka fastighetsnätet dvs några noder med distribuerad IO, några IP-kameror, NAS för IP-kamerorna, så jag hoppas inte det blir så tungt (det är ju inte många noder).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45517
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Installera gcc i linux

Inlägg av TomasL »

Då finns det ju ingen anledning till att behålla den nuvarande linux-disten.
Skall server gå i produktions-drift, installera CENTOS istället, då får du med GCC, och allt du vill, typ.
Skall du leka, installera FEDORA istället

Detta inlägg gäller det före bobo's inlägg ovan.

Vilket då uppenbarligen är felaktigt.
Så, Du skall köra de applikationer som den är avsedd för, samt en del egna, är det rätt uppfattat.
Du borde få svar på vilken dist och version man baserat sig på av leverantören/tillverkaren.
Men fortfarande gäller det sk "Dependancy-Helvetet" vilket du måste reda ut.
Iofs, finns det en krånglig väg för att lösa detta, installera GCC, borde inte vara några problem.
Installera källkoden, det borde finnas diverse script som konfigurerar GCC och källkoden rätt, typ "make config" osv med i källkoden.
Sedan är det bara tuta och köra, har du inte rätt lib installerade talar make om det för dig, och då är det bara att installera dessa (i princip)
bobobo
Inlägg: 678
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Installera gcc i linux

Inlägg av bobobo »

Och då är vi ju tillbaka vid min ursprungliga fråga. :)
Hur installerar man gcc i linux när man inte har någon av de vanligaste pakethanterarna?

För att föregripa en fråga som antagligen kommer:
Vaför inte köra wago'n som plc och resten på en egen maskin? Vi har uppfattningen att fler maskiner är fler saker som kan gå sönder. Dessutom drar varje pryl ström.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45517
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Installera gcc i linux

Inlägg av TomasL »

Ok, så den enda pakethanteraren du hittat är ipkg, du har inte hittat vare sig apt/dpkg, rpm/yum eller nån annan med andra ord.

Rimligtvis borde du kunna hitta gcc med ipkg, jag vet att den finns för andra processorer, NASar mfl

btw här är en lista på lite olika paket-hanterare.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_so ... nt_systems
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45517
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Installera gcc i linux

Inlägg av TomasL »

Eftersom du har ipkg så kika på ipkg.conf, där ser du vilka respositorys som används.
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Re: Installera gcc i linux

Inlägg av Scorpiion »

Ett tips är ju att google lite på "gcc for ipkg" eller liknande... En nackdel kan vara att mycket är kanske för ARM eller MIPS.. (Eftersom routrar/NASar ofta har ARM eller MIPS..) Men värt att söka är det ju.. :)

Håller på och testar att bygga Gcc nu för skoj skull... Är inte helt säker på om det kommer fungera men är värt ett försök.. :) Kompilerar nu....

Btw, enligt wikipedia så stödjer alla Celeron processorer AI-32 kompatibel kod... "Celeron processors can run all IA-32 computer programs"
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45517
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Installera gcc i linux

Inlägg av TomasL »

Pröva här, så kanske du kan hitta nått.
http://www.openpkg.org
Även openwrt kan kanske ha något.
http://downloads.openwrt.org
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Installera gcc i linux

Inlägg av PHermansson »

Svaret på hur man får in Gcc utan pakethanterare är som redan nämts att kompilera på en annan dator. Men i detta fallet undrar jag om man inte bara kan ta ett paket från lämplig dist och installera binärerna manuellt? Slackware:s paket är ju tex bara tar-arkiv, så om man packar upp gcc för i386 och flyttar filerna manuellt till rätt plats? Sen måste ju en del annat på plats också som tex make och libc.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45517
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Installera gcc i linux

Inlägg av TomasL »

openpkg är ju en ickebunden pakethanterare, installeras med en bootstrap, så det är ju rätt enkelt, sedan är det en barnlek att installera gcc och annat.
bobobo
Inlägg: 678
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Installera gcc i linux

Inlägg av bobobo »

Jo, jag påbörjade installation av openpkg igår men körde fast på att jag saknar linux-kommandot tr. Jag får göra ett test att flytta över det från en annan dator.

Openpkg verkar absolut vara en lösning på mina problem. Där finns redan både mysql och nagios.

Tack för tipset Tomas. Jag återkommer när jag kommit vidare eller kört fast igen!


Förresten, vad menas med bootstrap i det här fallet?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45517
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Installera gcc i linux

Inlägg av TomasL »

Med bootstrap menar man det lilla shellscriptet som du tankar ner och kör, vilket i sin tur installerar pakethanteraren.

Skall bli intressant att höra hur det gick, Lycka till.
Skriv svar