Installera gcc i linux

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
bobobo
Inlägg: 678
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Installera gcc i linux

Inlägg av bobobo »

Hej
Jag är nybörjare på linux!

Jag har en industridator Celeron 600Mhz som kör linux.
Jag vet inte om den är baserad på någon vanlig distribution eller helt hemkokt av tillverkaren (Wago). Det enda jag vet är "Linux 2.6 med RT-Preempt patch"
Den verkar iallafall vara ganska strippad med bara det viktigaste kvar i operativet. Tror hela linuxinstallationen inkl. tillämpningsprogrammet Codesys soft-PLC ligger på c:a 40Mb (om jag läser "df" rätt)

Min plan är att försöka installera MySQL och Nagios (nätverksmonitor) på denna, får se om prestandan räcker...
MySQL har jag hittat färdigkompilerad som tar.gz-fil och en tydlig installationsanvisning så det hoppas jag att jag lyckas med.

Men Nagios hittar jag bara som source och några ganska otydliga installationsanvisningar så det kan bli betydligt värre. Till att börja med måste jag då ha gcc och det kan jag inte hitta i min burk.

Så hur installerar jag Gcc? Ipkg har jag hittat som pakethanterare i min linux, vet inte om det ligger någon mer. Men jag kan inte hitta gcc i ipkg paket för x86 eftersom ipkg mest verkar användas i NASar och routers.

Eller är det kanske enklare (alls möjligt?) att installera en vanlig linux i en desktop och kompilera nagios där för att sedan föra över till Wago'n?
esn
Inlägg: 149
Blev medlem: 27 juli 2009, 10:28:13
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Installera gcc i linux

Inlägg av esn »

Du kanske kan sköta kompileringen på en annan burk, så slipper du lägga in utv-miljö på den lilla burken.
bobobo
Inlägg: 678
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Installera gcc i linux

Inlägg av bobobo »