Båtintresserade? Genemsam konstruktion av LED-lanternor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bhe

Re: Båtintresserade? Genemsam konstruktion av LED-lanternor?

Inlägg av bhe »

bhe skrev: Obs spänningarna för dioderna, Röd 2,0V, Grön 3,5V och Vit 3,2V
För att driva: Är inte en sån MC34063 Based Switching Regulator Adapter, Step-Down perfekt?
En per färg. Röda får väl få en diod för att komma ner till 2V.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vilket helt enkelt gör att man bygger det med motstånd och sätter tre lysdioder i serie på vita och gröna och fem i serie på dom röda och så driver man det rakt av från 12v.
bhe

Inlägg av bhe »

Meduza skrev:Vilket helt enkelt gör att man bygger det med motstånd och sätter tre lysdioder i serie på vita och gröna och fem i serie på dom röda och så driver man det rakt av från 12v.
Men om man vill ha 11 vita resp röda och 14 vita dvs 10°/LED
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det är ju bara att gruppera dom i lagom stora grupper. T.ex. 3 + 3 + 3 + 2 för gröna, 4 + 4 + 3 för röda och 4 + 3 + 4 + 3 för vita. Sen ett motstånd till varje grupp och så ser man till att alla grupper inom samma färg får lika mycket ström. Blir kanske lite mycket spänningsfall och onödiga förluster i motstånden. Men det duger ju för att testa lite i alla fall. :humm:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om man vill ha 11st vita tar man och kopplar dom 3+3+3+2 och lite större värde på det sista motståndet.

vill man ha 11st röda kopplar man dom 4+4+3 med lämpligt motståndsvärde.

Naturligtvis kan man inte bygga exakt lika flexibelt som med en switchregulator, men det blir troligtvis lika effektivt i slutändan om man håller sig till att gruppera i lagom stora grupper och en sak mindre som enkelt kan gå sönder.

Vill man bygga med den där switchregulatorn skulle jag nog ställa den på ca 9v, då kan man sätta 2st Vita/gröna i serie med mostånd och 4st röda i serie.
Användarvisningsbild
peak

Inlägg av peak »

På en liten båt som den 4.3m styrpulpet jag har så räcker det väl med topplanterna som ger vitt ljus i alla riktningar.
På en motorbåt kortare än 7 m som gör max 7 knop räcker det med en ficklampa eller motsvarande. Misstänker att din styrpulpet går fortare än så och då behövs sidolanternor och en runtlysande topplanterna.
_robban
Kontakt:

Inlägg av _robban »

Spännande tråd, hade jag missat helt denna

Kollade lite och såg att jag genom jobbet är återförsäljare för http://www.lopolight.com/ och deras lanternor och som ni redan kommit på så är marin klassade och godkända prylar inte alltid det billigaste. Om jag bara ska hit en kille ifrån tex GL som ska godkänna ett unikt projekt som vi har byggt och ska ha iväg till en kund så går det på 20´ och ska vi typgodkänna en produkt så drar det iväg till över 100'

Jag hade en sådan där lopolight lanterna i min hand vid något tillfälle och de vad jag kommer ihåg inte något fast linsskydd som på tex en ficklampa eller en billampa utan man hade bakat in hela LED paketet i något genomskinlig epoxy liknande - man fick då bra vibration och slagtålighet och förmodar att den även var bra skyddad mot fukt då. Hur hade ni tänkt att lösa den biten med er lösning här? ni kanske kör på samma setup?
Skriv svar