Jag har flera år varit sugen på en lanterna typ Lopolight etc men de är så satans dyra.
Nasa Supernova är den billigaste jag har hittat, men den kostar fortfarande 1200 för trefärg och runtlysande och verkar inte vara stapelbar.

Om man gör det själv går ju delarna inte på många hundralappar om ens en. Jag vet att den inte blir typgodkänd då men så länge den uppfyller kraven så är jag nöjd.
Jag tänker mig ett mönsterkort med plats för strömförsörjning och dioder i rätt vinklar som man sedan gjuter in i epoxi. Man kan ju justera lysioderna till rätt vinklar genom att ställa upp skärmar några meter bort och kontrollera innan man gjuter igen det hela. Sen slipar och polerar man kanterna så att de blir glasklara. Nån slags UV-motsåndig lack på det sen.
Ljuset kanske sprids annorlunda sen när man har gjutit in det. Antingen kan man försöka kompensera för det i förväg eller så testar man sig fram. Någon som är bra på optik? Kanske små skärmar som sticker ut någon centimeter som man kan böja till rätt vinkel?
Eller kanske kan man hitta nån bra klar burk av t.ex. polykarbonat som man kan såga ut en ring av och använda som ytterskikt? T.ex. detta kan man ju få ut ett par ringar ur.

Kretskorten borde ju vara modulariserade så att man t.ex. kan stapla dem. Gör man en trefärgs, en runtlysande och en med bara sidolanternor (trefärg med bortklippt akterlanterna) så kan de ju användas till både motor- och segelbåtar och monteras på olika sätt. Jag tänker mig att man har ett genomgående hål i centrum som man kan skruva fast dem genom.
Nån som är sugen att haka på? Tillsamman är vi starka

Edit: Länk till sjöfartsverkets föreskrifter här. Sid 19 och framåt.