Båtintresserade? Genemsam konstruktion av LED-lanternor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Båtintresserade? Genemsam konstruktion av LED-lanternor?

Inlägg av gunne »

Finns det några båtintresserade här? Eller det vet jag ju att det gör men finns det några som vill gemensamt utveckla en DIY LED-lanterna?

Jag har flera år varit sugen på en lanterna typ Lopolight etc men de är så satans dyra.

Nasa Supernova är den billigaste jag har hittat, men den kostar fortfarande 1200 för trefärg och runtlysande och verkar inte vara stapelbar.
Bild

Om man gör det själv går ju delarna inte på många hundralappar om ens en. Jag vet att den inte blir typgodkänd då men så länge den uppfyller kraven så är jag nöjd.

Jag tänker mig ett mönsterkort med plats för strömförsörjning och dioder i rätt vinklar som man sedan gjuter in i epoxi. Man kan ju justera lysioderna till rätt vinklar genom att ställa upp skärmar några meter bort och kontrollera innan man gjuter igen det hela. Sen slipar och polerar man kanterna så att de blir glasklara. Nån slags UV-motsåndig lack på det sen.

Ljuset kanske sprids annorlunda sen när man har gjutit in det. Antingen kan man försöka kompensera för det i förväg eller så testar man sig fram. Någon som är bra på optik? Kanske små skärmar som sticker ut någon centimeter som man kan böja till rätt vinkel?

Eller kanske kan man hitta nån bra klar burk av t.ex. polykarbonat som man kan såga ut en ring av och använda som ytterskikt? T.ex. detta kan man ju få ut ett par ringar ur.
Bild

Kretskorten borde ju vara modulariserade så att man t.ex. kan stapla dem. Gör man en trefärgs, en runtlysande och en med bara sidolanternor (trefärg med bortklippt akterlanterna) så kan de ju användas till både motor- och segelbåtar och monteras på olika sätt. Jag tänker mig att man har ett genomgående hål i centrum som man kan skruva fast dem genom.

Nån som är sugen att haka på? Tillsamman är vi starka :lol: Eller någon som har idéer och tips?

Edit: Länk till sjöfartsverkets föreskrifter här. Sid 19 och framåt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Båtintresserade? Genemsam konstruktion av LED-lanternor?

Inlägg av AndersG »

Jag bytte mina båda Hella fram til en kombi Lopolight. Dyr, men värd pengarna. Bygger du själv kan du dessutom få problem med försäkringen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Blir inte problemet med en sån där att låringsvis så kommer man att se både akter och sidolanternans ljus?

Jag har ju pysslat lite med att bygga övningsfyrar (med sektorer) till scouterna och det var just ett stort problem att få grejerna att ändra färg relativt tvärt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jovisst, det är ju ett problem. Men det går ju bevisligen att lösa då det finns godkända varianter. Har man traditionella lanternor som man monterar på överbyggnaden och aktern så finns det ju även där stor risk att sektorerna överlappar eller glappar. Undrar hur många som kontrollerar det när de monterar...

AndersG: Har du tittat på dina Lupolight och sett hur de får till rätt vinklar?

Om man som sagt använder sig av skärmar på några meters avstånd i ett mörkt rum så kanske man kan justera in skarpa övergångar? Jag kan inte minnas att jag noterat glapp eller överlapp någonsin när jag seglat och mött andra båtar, men så har jag nog inte funderat på det heller. Då många som sagt monterar lanternorna på den ofta välvda övergyggnaden så borde man ha sett glapp.

Några andra tips på hur man uppnår skarpa sektorgränser?

Om man begränsar sig till båtar under 12M så måste akter- och topplanternorna klara att lysa 2Nm och sidolanternorna 1 Nm. Lysdioder finns ju billigt t.ex. på http://www.besthongkong.com/ . Enligt Seaseas hemsida ger en traditionell 10W-lampa 12cd och en 25W 30cd. Denna lysdiod ger 2500mcd och således behöver man 5st. Den har en spridningsvinkel på 20° så man behöver sju stycken för att täcka akterlanternans 135°. Sen vill man nog ha lite överlapp så säg ca 10st per sektor.

Man kanske borde ha nån slags konstantströmsregulator istället för bara motstånd. Någon som har tips på det?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

AndersG: Har du tittat på dina Lupolight och sett hur de får till rätt vinklar?
Kåpan är i fräst aluminium och leddarna är ingjutna i epoxy. Antar att de helt enkelt använt leddar med väldefinierade strålvinklar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag får spana efter LEDar med väldefinierade vinklar.

Man kan ju undra hur noga de mäter vid certifieringen. Ett fel på 1° blir ju typ 9 cm i sida på ett avstånd av 5 meter om jag tänker rätt Så man kan ju ganska lätt kontrollera vinkeln ner till nån tiondels grad. Men vid separata BB- och SB-lanternor kan man ju bara mäta den totala vinkeln och måste lita på att ägaren monterar dem rätt.
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Har funderat en hel del på det :humm: , och har klurat en del på att få övergången mellan sektorerna skarpa. Ett litet system med speglar löser detta men är knepigt att tillverka. Lupolight är ju godkänd med sina små flikar som delar av faktiskt varje diod, denna metod är nog att föredra enkel och billig.
Med handen på hjärtat hur ofta seglar du på natten? Jag var ute i tre och en halv månad i somras och seglade på natten en enda gång och det var på den norra sidan av norra polcirkeln, kan säga som så att det var ju strålande solsken blandat med lite moln. Ok i våra farvatten harju jag fått användning av lanternorna.
För den som är seglingsintresserad så finns länkt till bloggen på http://www.sailingemotion.se/

En runtlysande seglingslanterna har en glödlampa på 25W dvs 2A 12V säg då att solen går ner 21.00 och upp 04.00 7h dvs 14 Ah helt plötsligt inte så mycket Ah som man kan tro visst jag skulle föredra en LED lanterna men priserna är ju vad dom är. Ett normalt fritidbatteri kostar ca 1000:- håller ca 70Ah varav man tar ut ca 35. Således kör jag fortfarande med glödlampsmodellen.

Är dock intresserad av en kombinerad akter /topplanterna i LED tanken är att jag har min motorlanterna i masttoppen för att förseglet inte skall ta skada av lanternan eller helt enkelt att seglet faktiskt nog hade vispat bort lanternan förr eller senare.

Konstruktionen tänkt jag mig som 225 Grader rött och grönt framåt som vanligt men en vit ring av dioder överst med som är då delad i 225/135 grader. Då jag kör för motor haar jag ström till de vanliga lanternorna som sitter nere och kör med 225 grader vitt framt i masttoppen hela varvet vitt används då man ligger för ankar.

Annars har biltema för 499:- styck som är typgodkända man får alltså fyra för mindre än 2000:-

Är intresserad av att se hur det går och bollar gärna lite ideer

// Christian
bobobo

Inlägg av bobobo »

Jag har labbat lite på jobbet med att gjuta in lysdioder i epoxi. Såvitt jag förstått det hittils blir diodens lins (kupolformen) helt overksam efter ingjutningen.
Jag har inte kunnat testa diodens spridningsvinkel före och efter gjutningen men i de tvåfärgade 3mm dioder jag använt så ser man efter gjutningen de två chipen i doiden glasklart.

Jag ska labba vidare, men vill gärna veta vad ni vet om ingjutning av dioder i epoxi :)
Användarvisningsbild
Peter_L

Inlägg av Peter_L »

jag skulle behöva lite lanternor till min nya segelbåt, har byggt om vanliga lanternor till led på min gamla träbåt och det blev ganska bra. Kanske går att komma fram med någon bra design, sen finns det säkert folk här med fina cnc maskiner som kan fräsa lite mot en slant. Lite alu och akryl kanske...
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Bild

Lopolights lanterna verkar ha tre dioder staplade på varandra och sen en skärm mellan varje diodtrippel. Varför har man skärmar mellan dioderna? För att inte ljuset skall bli starkare där diodernas ljuskäglor överlappar? :humm:

Jag började göra ett mönsterkort i Eagle för att göra en liten prototyp men körde fast direkt. Det verkar inte gå att vinkla komponenter med mindre steg än 90°. Eller går det?

Jag kan ju alltid göra en layout i illustrator eller nåt. Eller bara göra det på en labbplatta. Jag kommer dock inte hinna göra några tester inom närmaste tiden då jag har mycket med exjobb och sånt. :(
Nerre

Inlägg av Nerre »

Skärmen är väl främst för att de dioderna inte skall lysa åt sidan. On du tar en "vanlig" lysdiod så lyser ju den starkast rakt fram, men även från sidan ser man att den lyser. Om du då sätter två lysdioder i 90 graders vinkel så kommer du att se sidan på den ena när du ser den andra rakt framifrån.

Med skärmen får man en effektivare "utsläckning" åt det håll dioden inte skall lysa.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Att man har skärmar mellan dioderna beror nog på att om du inte har det kan en diod som sitter i mitten faktiskt sprida över den vinkeln du vill ha även om du har skärmar på sidorna pga sin position.

Se varför:
Bild

Det man måste tänka på är att lysdioders angivna vinkel inte är en skarp gräns utan vinkeln där den har 50% av ljusstyrkan mot i mitten av ljusstrålen.

Att leta efter väldefinierade 5mm-lysdioder är nog rätt lönlöst, man måste fixa avgränsningen på något annat sätt...

Att det blir starkare i överlappningarna är nog inget problem just iom lysdiodernas gradvis avtagande ljusstyrka.

Jaja, Nerre hann före medans jag ritade bilden, men här kommer den iaf :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf ... rifter.pdf

Läs sidan 88 i dokumentet med rubriken KONSTRUKTION

edit
Lite kuriosa i sammanhanget, jag är den enda i Sverige mig veterligen som har typgodkända ljus för fiskerinäringen.
Se sidan 82 §13 Ljus
Nerre

Inlägg av Nerre »

Meduza skrev:Jaja, Nerre hann före medans jag ritade bilden, men här kommer den iaf :)
Ja men din bild visade det ju lite tydligare.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

tecno, "Utrustningen skall vara typgodkänd av Sjöfartsverket." (s82 §13)
Mao man kan inte konstruera något själv?
Skriv svar