Hjälp med beställning hos Olimex

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ekman

Re: Hjälp med beställning hos Olimex

Inlägg av ekman »

jo.. irriterande dock. jag får nog öppna den STORA plånboken helt enkelt.
Postar nog någon bild på kortet i "senaste kretskortet"-tråden sedan :)

Kan ju tacka alla som hjälpt mig i den här tråden, TACK! :D
monstrum

Inlägg av monstrum »

Det finns inget som hindrar dig från att själv göra gerber-filer och skicka in dessa. Detta är det absolut säkraste sättet att säkerställa att det verkligen blir så som du vill. Se bara till att kolla filerna med nån gerber-visare först.
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Nackdelen med Gerber är att du måste verkligen veta vad du håller på med. Ska det vara Gerber 274X? Utan 274X?

Sedan blir det en stor hög med filer: lödsida, komponentsida, lödmask, komponentsidemask, silkscreen, och utöver det, excellon + drill-rack... Absolut, man får det precis som man vill ha det, men så måste man också vara bekant med kretskortstillverkningsvärldens motsvarighet till assembler.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Öhhh Kristoffer, vad skulle vara så exceptionellt med Gerber, det har väl alltid fungerat. Gerber är som PDF, funkar hos alla.
Jodå det blir några filer men de ZIPpar man ihop till en.
Mitt cadprogram skapar alla filerna själv (man plockar in de lager man ska ha ihop i ett verktyg och sedan sköter det sig för det mesta själv)

De problem ni haft med hålborrningen, går det inte få markering var programmet tänkt sig hål och med vilken diameter?

Protte
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

I EAGLE finns det 6 olika Gerberformat att välja på i CAM-processorn. Jag ville bara säga att Gerber kräver (åtminstone i EAGLE) mer av användaren än det krävs att skicka in en BRD-fil och låta tillverkaren ta fram de data de vill ha. Det finns visserligen CAM-jobb som man kan öppna, men det är ett ytterligare bearbetningssteg. Kan man ålägga tillverkaren att göra det så slipper man ta risken att det blir fel, utan kan lägga det ansvaret på Olimex (i det här fallet).
ekman

Inlägg av ekman »

Jag mailade Olimex och försökte få svar på ifall jag kunde ha kvar loggan jag har gjort.
Det här var svarat:

"if the logo is made with no smaller than 5 mils line fill there is no reason to not be printed"

Så,mitt kort går igenom utan fel med Olimex's 10mils konfiguration. Och min logga är gjord av små rektanglar.
Någon som vet ifall DRC kollar storleken på rektanglarna? :humm:
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Loggan brukar dessvärre försvinna. Av flera anledningar:

* Loggan är ritad på ett lager som Olimex inte använder i tillverkningsprocessen (deras CAM-jobb processar bara standardlagrena):
TOP: Layers 1, 17, 18; BOTTOM: Layers 16, 17, 18; SILK: Layers 20, 21, 25; TOPMASK: Layer 29; BOTTOM MASK: Layer 30 If you put information on other layers please post-process the BRD file by yourself and switch ON the layers you are using, then send us the Gerbers and NC drills for manufacturing.
* Linjerna som loggan består av är tunnare än 5 mils, och därför kommer de inte att bli utskrivna. Detta även om angränsande objekt totalt bidrar med en linjebredd > 5mil. Du har möjlighet att ställa in bredden på linjerna i samband med importen, pröva att göra det.

En variant är att använda lagret som BMP-importen har skapat till att "kalkera" en polygon på ett annat lager, t.ex TOP (Layer 1) eller Silk: 20, 21, 25.
ekman

Inlägg av ekman »

Loggan har jag lagt på silk lagret. Lager 21.
Testade importera om och se ifall det fanns nått att ställa in. Men inte vad jag kunde se.

Tror jag skickar in beställningen, och skulle man har en jäklar tur så kommer loggan med. Men jag tror inte det :(
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Jag klipper från dialogen för import-bmp.ulp och markerar relevanta delar:

Import a BitMaP image into an EAGLE drawing
This ULP generates a SCRIPT file that draws rectangles of successional pixels with identical color.
These rectangles serve as templates in order to draw the image with EAGLE commands like POLYGON, WIRE, CIRCLE, TEXT.

Please note: If the generated rectangles are smaller than the half of the resolution of the output device, (depending on the scale factor: screen: pixel, printer: diameter of the laser beam or ink jet dropplet), it is not possible to display the result. Therefore use the EAGLE commands mentioned above to reduce the number of elements (rectangles). Each element has to be drawn and calculated by the display device driver. The more elements the slower the display will be.
The ULP accepts BitMaP files with a maximum of 256 colors. You are allowed to select a maximum of 32 of them. [Scan used colors] detects the used number of colors in the image. You have to reduce them to a maximum of 32 in the following dialog.

In the final dialog you can scale the image. Either in Dots per Inch (DPI), Pixel in the units Inch, Mil, Millimeter, Micron, or as Aspect Ratio (the width of the image in pixels in X) in Inch, Mil, Millimeter, Micron. In the case of Aspect ratio, please keep in mind that there should not be pixels in a non-selected color on the left or right boarder of the image. Otherwise the resulting width of the image is not the same as the calculated one.
(En variant är att säga att 1 pixel = 5 mil, då får du 5 mil höga rektanglar av varierande bredd)

The start layer for the template is set to 200. Each of the maximum of 32 selected colors will use a separate layer, beginning with the start layer. So it is possible to have colored logos in the Schematic or Symbol Editor.
Reduce the number of colors of an image to two (black/white), if the logo shall be displayed monochrome in one of the copper layers. As soon as the image (logo) is drawn with the EAGLE commands (see above) you may delete the template with GROUP DELETE and a right mouse click. The layers can be removed with LAYER -number afterwards.
ekman

Inlägg av ekman »

Du är för snäll kristoffer :)

Efter din post, så klarnade det lite och jag fick motivation att fortsätta trixa med loggan. Ställde det till 5mil per pixel.
Och sedan i photoshop ändra storlek och importera om. Det vart några vändor mellan programmen
men nu är jag nöjd. Och jag tror det borde funka för Olimex nu.

Så nu ska jag skicka iväg beställningen :D
Skriv svar