Shuntstyrning för golvvärme

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Shuntstyrning för golvvärme

Inlägg av JimmyAndersson »

Ristomemo: Hur har det gått? :)

Jag planerar ett liknande projekt och har velat lite mellan servomotor och stegmotor.

På min panna sitter shunt-ratten på framsidan, sedan en axel rakt igenom till baksidan där själva shunten sitter.
Jag skulle vilja sätta motorn där bak och behålla ratten där fram (hm..) för att ha möjlighet att reglera manuellt.

Ett RC-servo brukar inte vara så lätt att vrida på mauellt, tack vare växellådan, och de är säkert inte gjorda för det heller.
Hur har ni (Ristomemo & Fagge) löst det med manuell styrning? Eller har ni alltid spänning och fungerande elektronik? :)
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Rent mekanisk så blev min montering av samma princip som fagges (har ingen bild nu). Dock är servot av en kraftigare modell för att ha lite marginal som förhoppningsvis betyder längre livslängd. Fungerar utmärkt ännu, men har väll bara varit i drift 2-3månader så. Man ska ju inte ropa hej förrän man är över bäcken, så får se om det fungerar om 5-10år.

Reglera manuellt har man ju bara nytta av om nått havererar, och det tar inte lång stund att demontera servot mekanisk. Servomotorn är bara aktiv då den ska ändra vinkeln så det går även om det är trögt att justera manuellt med servot kvar. Men det gör ju ingen nytta för automatiken försöker ju ställa tillbaka det till "rätt" läge.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Enklast tror jag är att man gör en "arm" som servot sitter i som enkelt kan lossas i änden med typ en vingmutter eller nåt liknande så att servot inte har nåt att dra emot så att säga, detta då för den manuella regleringen såklart.

Jag reglerar ibland manuellt men oftast är automatiken mycket smartare :vissla:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:)

Intressant. Ni är inne på samma idé. Jo, den lösningen är ju helt klart enklast.
I mitt fall får jag sätta motorn över shunten (med kugghjul eller rem), istället för direkt på axeln som ni har det.
(Det är för att skydda motorn från sotaren, eftersom shunten sitter snett framför rökkanalen.)

Hm.. :idea: Jag skulle kunna göra som ni föreslår,
och om jag senare känner för att uppgradera så kan jag lägga till någon slags frikoppling av själva motorn. :)

Ristomemo: Kul att det gick bra. Hittar du lite bilder så vet du var du kan lägga upp dem. :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ska du ha någon slags rem så måste det nog vara en kugg eller en kilrem. Tänk på att du inte kan spänna i shunten hursomhelst då du kan slita ut den extremt snabbt.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Så här blev min montering. Plastvredet på shunten var skadat så har ersatt det av en kort bit plattjärn med en spik som visarnål. Gängstängerna är M8 för att få en uppfattning av storleken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Något foto riktat mot axelfästet i stegmotorn ? ;)

Hur fungerar det annars med att orka dra runt shunten? mekaniska anordningar har en tendens att uppvisa en viss hysteres.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Det vita som syns i bild 2 är det kors som medföljer servot. Se bilden här http://cgi.ebay.com/TP-9805MG-26KG-Torq ... 1e5b2903ca

Och på metallvredet sitter en m3 skruv i vardera ände, man ser 2 muttrar mellan mentalvredet och plastkorset som fungerar som distans. Plastvredet är inte fastbultat, utan bara påskjutet på de utstickande m3 skruvarna

Visst blir det en viss hysteres om servot i dragögonblicket ökar till 50% så "fjädrar" shunten tillbaka till 49% när servot är i vila. Men det har ingen betydelse då återkopplingen sker med fördröjning på vad den blandade temperaturen blir.
Skriv svar