Xport Pro, Linux -- senaste leksaken

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Xport Pro, Linux -- senaste leksaken

Inlägg av jadler »

Bild

Jag har nu lite nya saker att leka med. Prylen på bilden, ungefär lika stor som två sockerbitar, är en Linux-server med serieport och tre GPIO, här monterad på ett kort från NKC för att förenkla tillvaron lite.

Bild

Förutom denna lilla Linux-modul har jag även ett utvecklingskort och en Xport Pro i PCB-format med debug-header.

En liten miss från Lantronix sida ledde till att jag även har en Xport Pro i vanliga produktionsutförandet, med deras Evolution OS.

Tävlingen jag anmälde mig till är över, men jag kommer säkert att kunna hitta på något roligt att göra med dessa små prylar. Ett par idéer jag har haft var att koppla en av dessa till en AVR som (sedan tidigare) tar emot temperatur och luftfuktighet trådlöst och låta den göra en webb-sida med dessa värden, kanske också lägga upp dem på Twitter. En annan idé, kanske mer tokig än praktisk, var att installera Asterisk för att kunna ha min digitala telefonväxel i ett riktigt litet format.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Xport Pro, Linux -- senaste leksaken

Inlägg av Glenn »

Jag var med i utlottningen av xport pro förut men fick förstås ingen, dom är riktigt coola men tyvärr så kostar dom lite mycket tycker jag :(
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vad kostar de?
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Vad var det för utlottning?

Lantronix hade en tävling där man skulle använda just Xport Pro med Linux, och den som anmälde sig skulle få köpa dels utvecklingspaketet (utan Xport-modul), dels en Xport Pro Linux, för totalt $99. Enligt tävlingssidan är ordinarie rekommenderat utpris totalt $152 för det som ingår. Jag anmälde mig till tävlingen i februari, hade klara problem att hitta någon europeisk distributör som kunde sälja delarna till detta tävlingspaket, fick hjälp av Lantronix Europa-kontor, och kom slutligen i kontakt med en svensk leverantör som efter många turer inte verkade kunna leverera. De hänvisade till en annan firma som inte heller kunde leverera.

Fem månader efter att jag anmälde mig skrev jag till Lantronix EMEA-representant igen och beskrev min frustration. Han insåg att jag inte skulle ha någon chans att producera något tävlingsbidrag, men erbjöd sig att skicka ett tävlingspaket utan kostnad direkt från deras lager, fedex:at direkt till mig. :D

Det blev ett par mindre missar när de plockade ihop delarna, helt till min fördel. Istället för "bara" ett Universal Demo Board fick jag ett XPort Pro Linux Development Kit där kretskortsvarianten av Xport Pro, med BDM-port för debuggning, också ingår. Den Xport Pro-modul jag också fick råkade vara modellen med Evolution OS, produktionsmodellen, istället för Linux-modulen. Enligt Lantronix forum rekommenderar tillverkaren inte att man försöker flasha om den till Linux, och när jag skrev tillbaka och tackade för paketet nämnde jag detta, varpå min kontakt direkt skickade en Linux-modul också...

Så för mig råkade priset bli helt OK, gratis är gott, och jag fick mer än jag egentligen skulle ha fått köpa.

Medan jag skrev detta ser jag att Nerre har frågat om priser. Det är svårt att hitta svenska priser, men på Gridconnect hittar jag följande priser: Intressant att man tydligen får betala $200 för en XPP på kretskort med BDM-kontakt, enda skillnaden mellan eval kit och dev kit...

Gridconnect säljer hur som helst flera olika Xport-moduler för omkring $50, drygt 350 SEK. Vill man labba med dem kan jag varmt rekommendera kortet från NKC att montera dem på.

Tillägg: BDM-prylen är antagligen P&E USB COLDFIRE MULTILINK.
Nerre

Inlägg av Nerre »

jadler skrev:En annan idé, kanske mer tokig än praktisk, var att installera Asterisk för att kunna ha min digitala telefonväxel i ett riktigt litet format.
Go for it. säger jag. "Världens minsta telefonväxel" lär det ju bli:)
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

:)

Ett "problem" med Linux på XPP är att de har en Freescale Coldfire-processor v2 (MCF5208, körs på 166 MHz, 68k-kompatibel, så vitt jag förstår) som inte har någon MMU. Detta innebär att man får använda µCLinux med µClibc (åtminstone om man använder Lantronix officiella SDK, jag kan inte svära på att det inte finns andra lösningar, kanske diet libc?). 16 MB Flash, 8 MB RAM kan också ge begränsningar.

Jag har än så länge inte lyckats kompilera Asterisk, andra har rapporterat problem med att kompilera Perl (förhoppningsvis då microPerl). Det verkar finnas buggar i den SDK som Lantronix tillhandahåller, deras "patchar" är tyvärr i form av ersättningsfiler istället för riktiga patch-filer, så det är inte helt banalt att ta reda på vilka förändringar de har gjort, och om problemen beror på deras patchar eller på problem i µCLinux-trädet.

Vad gäller sekundärlagringen tipsar Lantronix själva om att låta modulen boota från och använda en NFS-share som root. Dels slipper man slita på flashminne, dels går det snabbare att testa nya uppdateringar. Skall man t.ex. köra en telefonväxel på en XPP behöver man ha en del lagringsutrymme för bl.a. loggar och ljudfiler, och det vore inte fel att ha dem på en större hårddisk, även om det då innebär att XPP-modulen inte är helt självständig. :)

Fascinerande förresten att Lantronix bjuder mig på prylar som enligt listpris skulle kosta $423 (idag drygt 3000 SEK), plus två snabba FedEx från Nederländerna. Visst -- deras utgift är betydligt mindre än listpriset, och det kan, som här, ge god publicitet, men samtidigt är jag inte ens i branschen... Det senare har jag inte på något sätt försökt att dölja för de representanter jag haft kontakt med.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Behövs verkligen mmu på den senaste linux kärnan?
Var inte det en av de ändrade sakerna?
Kanske inte senaste kärnan men 2.6.någonting har jag för mig.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jobbigt att hantera virtuellt mine[1] och minnesskydd utan MMU.. så det behövs nog skulle jag tro.

[1] Och då menar jag det i begreppets riktiga bemärkelse, och inte i form av minne på swap som exempelvis windows menar.
Skriv svar