Vad var det för utlottning?
Lantronix hade
en tävling där man skulle använda just Xport Pro med Linux, och den som anmälde sig skulle få köpa dels utvecklingspaketet (utan Xport-modul), dels en Xport Pro Linux, för totalt $99. Enligt tävlingssidan är ordinarie rekommenderat utpris totalt $152 för det som ingår. Jag anmälde mig till tävlingen i februari, hade klara problem att hitta någon europeisk distributör som kunde sälja delarna till detta tävlingspaket, fick hjälp av Lantronix Europa-kontor, och kom slutligen i kontakt med en svensk leverantör som efter många turer inte verkade kunna leverera. De hänvisade till en annan firma som inte heller kunde leverera.
Fem månader efter att jag anmälde mig skrev jag till Lantronix EMEA-representant igen och beskrev min frustration. Han insåg att jag inte skulle ha någon chans att producera något tävlingsbidrag, men erbjöd sig att skicka ett tävlingspaket utan kostnad direkt från deras lager, fedex:at direkt till mig.
Det blev ett par mindre missar när de plockade ihop delarna, helt till min fördel. Istället för "bara" ett
Universal Demo Board fick jag ett
XPort Pro Linux Development Kit där kretskortsvarianten av Xport Pro, med BDM-port för debuggning, också ingår. Den Xport Pro-modul jag också fick råkade vara modellen med Evolution OS, produktionsmodellen, istället för Linux-modulen. Enligt Lantronix forum rekommenderar tillverkaren inte att man försöker flasha om den till Linux, och när jag skrev tillbaka och tackade för paketet nämnde jag detta, varpå min kontakt direkt skickade en Linux-modul också...
Så för mig råkade priset bli helt OK, gratis är gott, och jag fick mer än jag egentligen skulle ha fått köpa.
Medan jag skrev detta ser jag att
Nerre har frågat om priser. Det är svårt att hitta svenska priser, men på Gridconnect hittar jag följande priser:
Intressant att man tydligen får betala $200 för en XPP på kretskort med BDM-kontakt, enda skillnaden mellan
eval kit och
dev kit...
Gridconnect säljer hur som helst flera olika Xport-moduler för omkring $50, drygt 350 SEK. Vill man labba med dem kan jag varmt rekommendera kortet från NKC att montera dem på.
Tillägg: BDM-prylen är antagligen
P&E USB COLDFIRE MULTILINK.