nandgrind ja, behövs ju egentligen inte. det är bara om du vill ha en riktningspinne och en pulspinne. annars får du ha två pulspinnar men ju fler kretsar desto proffsigare ser det ut
Jo det förstås.. Får se om jag kan hitta en sån också då. Och så behöver jag väl två av den andra antar jag. En till varje motor.
Sitter och kollar på kondensatorer.. Det är ju en hel vetenskap. Ska ha en på 100uF men alla jag hittar står det 400V = i beskrivningen.. Betyder det upp till 400V så att den fungerar på 5V också eller vad menas?
Det var det jag tänkte men jag hittar ingen som är mindre än 50 V. Alla tips tas tacksamt emot!
Sedan så kollade jag på ICL7667 och om jag har förstått den rätt så har den två stycken ingångar och två utgångar. Betyder det att man kan styra två motorer?
Okej. tack. ska kolla på dom länkarna. Får bli ett besök på elfa imorrn ändå så då kan jag lika gärna plocka upp två sånna.. (Dom hade ju inte allt hemma idag)
Hmm.. Jag sitter här och försöker få tusses programmerare att fungera men jag lyckas inte riktigt.. Jag har blivit lite konfunderad åt vilket håll jag ska sätta dioderna.. Kan inte riktigt hitta en strömrikting så jag börjar fundera på om det kan vara så att dom sitter åt fel håll och det är därför det inte fungerar. Får väl prova att vända på dom.. Men sen så undrar jag också. Fungerar det att driva programeraren från en laptop? Jag har för mig att jag har läst att det är nåt speciellt med den porten men jag kommer inte ihåg vad. Nån som har en fungerande som har provat på en laptop?
om "den porten" är serieporten så är risken att det är lägra spänning på en laptop ganska stor. Då tror jag att det krävs en programerare med separat spänninsmatning
Ok. Då får jag installera grejjerna på min andra dator och prova där istället. Fast jag är fortfarande tveksam på åt vilket håll strömmen går. Om det är någon som har lust att rita in lite pilar åt mig så skulle jag bli superglad.
Om du ska köpa en programmerara och ändå har vägen förbi Elfa så kan jag rekommendera ISP-PRO ur deras sortiment. Visst, den kostar en slant, men den är mycket prisvärd!