PIC16F628 programmerare
PIC16F628 programmerare
Tjenare..
Nu har jag byggt mig en liten robot (lego) och jag har på tidigare rekomendation bestämt mig för att använda PIC16F628. Men jag är inte säker på att jag har fattat vad man bahöver mer. I nuläge är jag bara intresserad av att få roboten att röra på sig. I nuläge är det ju bara en massa hopsatta legobitar. Behöver man transistorer, kondestatorer och såna prylar med? Har inte så mycket sånt liggandes och om jag nu ska åka ut till elfa och köpa pic och delar till programmeraren så vill jag ju gärna ha alla komponenter när jag kommer hem och börjar bygga. Vad behöver jag?
Alla tips och även kopplingscheman på programmerare är jättevälkomna!
(Är det nån som vet nåt ställe man kan beställa sample på 16F628? microchip är ju nere.)
/Johan
Nu har jag byggt mig en liten robot (lego) och jag har på tidigare rekomendation bestämt mig för att använda PIC16F628. Men jag är inte säker på att jag har fattat vad man bahöver mer. I nuläge är jag bara intresserad av att få roboten att röra på sig. I nuläge är det ju bara en massa hopsatta legobitar. Behöver man transistorer, kondestatorer och såna prylar med? Har inte så mycket sånt liggandes och om jag nu ska åka ut till elfa och köpa pic och delar till programmeraren så vill jag ju gärna ha alla komponenter när jag kommer hem och börjar bygga. Vad behöver jag?
Alla tips och även kopplingscheman på programmerare är jättevälkomna!
(Är det nån som vet nåt ställe man kan beställa sample på 16F628? microchip är ju nere.)
/Johan
- EagleSpirit
- Kontakt:
ja du behöver ju nån sorts motordrivare. PICen kan inte driva dom av sig självt. Kanske en resetknapp också utifall man vill starta om den utan att behöva stänga av och sätta igång den. Bra vid experimentering. Jag tror det nog bara är microchip som har free samples. Det är ju dom som tillverkar dom 
Vad är det för motorer du ska använda? LEGO, servo eller någon egen variant?

Vad är det för motorer du ska använda? LEGO, servo eller någon egen variant?
Här är den som jag använder, lite egenkonstruktion men de fungerar bra med ´628, en JDM programmerare.
http://hem.bredband.net/berte/
Bert
http://hem.bredband.net/berte/
Bert
Du moste ha en transistor eller liknande för att förstärka strömen från PICen. Letareda på en transistor som klarar motorströmen med marginal. Mät resistanden och räkna eller mät strömmen när motorn är låst. Det behövs även en frihjulsdiod för att skydda transistorn. Om du vill kunna backa krävs det lite mer. Men det finns info i andra trådar. Läs det som handlar om liknande byggen.
Om man använder samma batteri till motorn och logiken så finns det risk för att motorn stör Pic:en. Det bästa är att använda ett batteri för motorn och ett för Pic:en. Det går att använda samma batteri men då måsta man vara mycket mer noggrann när man designar Motordrivkretsen.
Det exakta spänningsintervallet som Pic:en tolererar står I databladet.
Det exakta spänningsintervallet som Pic:en tolererar står I databladet.
Aha! Nu börjar sakerna trilla ihop i skallen men jag har ytterligare en liten fråga
Jag sitter och kollar på sample.microchip.com och ska beställa 3-4 PIC16F628 men det finns ju 30 varianter
Jag vet att vissa modeller klarar fler saker per sekund, mer värme och så men sedan så finns det ju olika modeller. PDIP, SOIC, SSOP, QFN osv. Någon som har lust att säga vilken av dom det är som är bäst.

Jag sitter och kollar på sample.microchip.com och ska beställa 3-4 PIC16F628 men det finns ju 30 varianter

Köpa programmerare är dyrt. Jag & Mullemeck vill också ha tag i en bra programmerare. Vi tycks ha provat att bygga alla vi hittat, men ingen har funkat förutom PICSY (bara för 16F84A). Så nu är vi strandade med bara den modellen
Vilka legomotorer är det du ska använda? Jag hoppas det är de "nya" med integrerad nedväxling, de andra är ganska värdelösa att försöka använda tillsammans med mikroprocessorer.
Förresten, ta en titt på vårt projekt (sign), vi använder också legomotorer!

Vilka legomotorer är det du ska använda? Jag hoppas det är de "nya" med integrerad nedväxling, de andra är ganska värdelösa att försöka använda tillsammans med mikroprocessorer.
Förresten, ta en titt på vårt projekt (sign), vi använder också legomotorer!