Hur som helst, har gett mig på ett enkelt projekt, vill koppla en piezo-sensor till en mottagare som inte vill ha med piezo-sensorer att göra. Har hur som helst hittat ett enkelt kopplingsschema där man bara slänger ihop nån transistor diod potentiometer och några resistorer och så ska det tydligen funka finemang.
Så nu kommer jag till mina lite heldumma funderingar:
1. Eftersom det är en sån enkel liten sak tänkte jag skippa kretskort och sånt, bara ta lite gamla entrådiga kopparledningar, tvinna löda och tejpa ihop komponenterna i en liten ask så allt hålls på plats... Kan det funka eller är det sånt som får elektriker att gå i taket och se rött?
2. När jag kollar på kopplingsscheman så ser jag som totalnybörjare att symbolerna för dioder och transistorer innehåller en liten pil, vilket kanske borde tyda på nånting med polaritet eller nåt? Grejen är ju bara den att jag sitter med min lilla diod och npn-transistor och ser ingenting som på nåt sätt kan ge en hum om åt vilket håll skiten ska kopplas, och jag vet inte om jag riskerar att bränna sönder nåt om jag kopplar lite fel... Är det trial and error som gäller där eller finns det nån logik i det hela?
Och resistorer antar jag man kan koppla i vilken riktning som helst?
Tacksam för svar, vet man inte ska ge sig på sånt när man kan så lite som jag men vill få till det här och det enda jag riskerar att paja är några små komponenter för totalt 15 spänn