diod, transistor (nybörjare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gurgel

diod, transistor (nybörjare)

Inlägg av gurgel »

Kan absolut ingenting om elektronik så ni får ursäkta... Men har lite frågor och hittar inte svar någonstans. Antagligen för detta är så basic att ingen bryr sig om att skriva om det på nätet :roll:

Hur som helst, har gett mig på ett enkelt projekt, vill koppla en piezo-sensor till en mottagare som inte vill ha med piezo-sensorer att göra. Har hur som helst hittat ett enkelt kopplingsschema där man bara slänger ihop nån transistor diod potentiometer och några resistorer och så ska det tydligen funka finemang.

Så nu kommer jag till mina lite heldumma funderingar:
1. Eftersom det är en sån enkel liten sak tänkte jag skippa kretskort och sånt, bara ta lite gamla entrådiga kopparledningar, tvinna löda och tejpa ihop komponenterna i en liten ask så allt hålls på plats... Kan det funka eller är det sånt som får elektriker att gå i taket och se rött?

2. När jag kollar på kopplingsscheman så ser jag som totalnybörjare att symbolerna för dioder och transistorer innehåller en liten pil, vilket kanske borde tyda på nånting med polaritet eller nåt? Grejen är ju bara den att jag sitter med min lilla diod och npn-transistor och ser ingenting som på nåt sätt kan ge en hum om åt vilket håll skiten ska kopplas, och jag vet inte om jag riskerar att bränna sönder nåt om jag kopplar lite fel... Är det trial and error som gäller där eller finns det nån logik i det hela?
Och resistorer antar jag man kan koppla i vilken riktning som helst?

Tacksam för svar, vet man inte ska ge sig på sånt när man kan så lite som jag men vill få till det här och det enda jag riskerar att paja är några små komponenter för totalt 15 spänn :wink:
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: diod, transistor (nybörjare)

Inlägg av 4kTRB »

Ett sätt att få det lite snyggt kan vara att du slår i ett rutmönster med små mässingspik i
en träplatta och löder komponenterna på spikarna. Mycket lättare att hålla ordning
på kopplingen så.
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Börja med att länka till schemat.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

vill koppla en piezo-sensor till en mottagare
Vad för mottagare? Vad vill den ha annars då?
gurgel skrev:symbolerna för dioder och transistorer innehåller en liten pil, vilket kanske borde tyda på nånting med polaritet eller nåt? Grejen är ju bara den att jag sitter med min lilla diod och npn-transistor och ser ingenting som på nåt sätt kan ge en hum om åt vilket håll skiten ska kopplas, och jag vet inte om jag riskerar att bränna sönder nåt om jag kopplar lite fel... Är det trial and error som gäller där eller finns det nån logik i det hela?
Du ska nog göra rätt från början. Dioder och transistorer har en förmåga att förstöras om de kopplas fel.

Diod: har två anslutningar: anod och katod.
Dioderna brukar ha ett litet streck på kapseln på den sidan som är katod.

Bild

Transistorer är knepigare - de har tre anslutningar: kollektor, bas och emitter. Den med pilen på är emitter. De måste man slå upp i nån katalog och kolla (eller på nätet) hur de sitter. Därför måste man veta vad transistorn heter. t.ex. BC547B eller nåt sånt... Då kan man få fram bilder på hur de är kopplade. Sedan får man kolla och jämföra med ritningen. Transistorer finns det olika sorter av dessutom. De vanligaste är NPN och PNP. Andra mer ovanliga sorter är överkurs just nu (t.ex. unijunction eller jfet)

Bild

Och resistorer antar jag man kan koppla i vilken riktning som helst?
japp.
Seroster

Inlägg av Seroster »

gurgel skrev:
Så nu kommer jag till mina lite heldumma funderingar:
1. Eftersom det är en sån enkel liten sak tänkte jag skippa kretskort och sånt, bara ta lite gamla entrådiga kopparledningar, tvinna löda och tejpa ihop komponenterna i en liten ask så allt hålls på plats... Kan det funka eller är det sånt som får elektriker att gå i taket och se rött?
Jafan, det ska gå.
Se bara till att inte få ett förbannat trassel, Skaffa lite ledningar som du kan få fina raka böjar i.
Så länge det inte är starkström (det du får ur vägguttaget) gör det inte så mycket om det är ihopsatt lite hipp som happ ^^
gurgel

Inlägg av gurgel »

Tackar som fan, det där är guld värt, och mässingspiken lät som en smidig lösning också. Får spana lite noggrannare efter årsskiftet när promillen ligger på 0 igen :wink:

Har nämligen lite leksakstrummor som jag vill bygga om till att kunna ha både till tv-spel och lite budget elektroniska trummor om jag kopplar dem till datorn (lite för pank för riktiga trummor), funkat fint hittills med att bygga cymbaler av avsågade hinkbottnar med piezosensorer osv, men mottagaren till baskaggen är nån plasthistoria med nån typ av magnetsensor, vilket ger rätt kass känsla... Så jag har dubbelpedaler som slår mot en platta med en piezo-sensor i och det är där det blir lite konflikt, läste nåt om att piezon ger höga strömstötar medans magnetvarianten av mottagaren vill ha en jämn start-stop ström, om det kan stämma?

Hur som helst hittade jag denna typen av kopplingsschema som tydligen ska funka, fast körde med en 2N2222A NPN-transistor istället.
piezo.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Bild Bild
Senast redigerad av jesse 1 januari 2011, 16:12:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

gurgel skrev: Så nu kommer jag till mina lite heldumma funderingar:
Det sättet att koppla kallas för "skatbo", och det är väl okej om det gäller enklare saker, själv skulle jag dock använt ett verokort, typ:

http://moodysounds.com/images/Tillbehor ... island.png

(bilden var den första vettiga jag hittade med google image search)

Det är enklare, blir snyggare, och mer robust.
esn
Kontakt:

Inlägg av esn »

gurgel skrev: 1. Eftersom det är en sån enkel liten sak tänkte jag skippa kretskort och sånt, bara ta lite gamla entrådiga kopparledningar, tvinna löda och tejpa ihop komponenterna i en liten ask så allt hålls på plats... Kan det funka eller är det sånt som får elektriker att gå i taket och se rött?
Jag kör med "Manhattan" eller "ugly" - stil när jag bygger. Här är lite info:

http://radio.thulesius.se/div_mtrl/manhattan.htm

Jag har dock inte använt någon tång för att göra öarna utan har sågat/brutit så det blivit fyrkanter, samt köpt färdiga.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det var ett trevligt sätt att få till det på.
gurgel

Inlägg av gurgel »

Tack så mkt för all info och tipsen, ska bli kul att testa den lilla prototypen när man kommer hem från semestern.
Känns lite som att sitta i skolbänken igen förutom att det helt plötsligt är bra mycket mer intressant än fysiklektionerna var för 15 år sen :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ett liknande byggsätt är den så kallade "dead bug" tekniken, där man skapar öar med en modifierad skruvmelssej och limmar fast komponenter uppochner (därav namnet)
Skriv svar