Gokart med startmotor
Re: Gokart med startmotor
Jag skulle nog ha köpt 36V motorn och 6st lite mindre 12V batterier och få 3 st effektlägen.
12V (6 batterier parallellt)
24V (3 parallellt i serie med 3 parallellt)
36V (2 parallellt i serie med 2 parallellt i serie med 2 parallellt)
Du kan ju göra ett boostläge också om motorn och andra saker klarar av det (ev under en begränsad tid).
Om du gör omkopplingen med reläer så bör effektförlusterna i "regulatorn" bli ganska små.
[Ändring, tillägg]
Om ni kan få tag på någon hydrostatisk transmission så vore det ett enkelt sätt att ändra utväxlingen på. Jag har några Eaton hydrostatiska transmissioner liggandes, de kommer från små åkgräsklippare (men dom tänkte jag spara själv). Dessa är mycket enkla, de har en axel in och en axel ut samt ett reglarge (en arm) som man styr utväxling och rotationsriktning med. Pumpen och motorn är integrerade i samma hus och oljan finns i en liten behållare på huset.
Skulle tro att det går att få tag på från någon skrotad åkklippare, eller liknande.
Jag har hört att hydraulpumpar och hydraulmotorer har mycket hög verkningsgrad om överföringssträckan är liten, högre än för elgeneratorer och elmotorer.
Därför tycker jag att det är konstigt att man vill lagra rörelseenergi till fordon med en kombinerad elmotor, elgenerator och ett svänghjul. Skall man lagra energi med svänghjul i ett fordon så borde hydrostat vara att föredra.
Länk till en sida med några av dessa enkla (användarvänliga?) varianter
http://www.eaton.com/EatonCom/Markets/H ... /index.htm
Du kan ju göra ett boostläge också om motorn och andra saker klarar av det (ev under en begränsad tid).
Om du gör omkopplingen med reläer så bör effektförlusterna i "regulatorn" bli ganska små.
[Ändring, tillägg]
Om ni kan få tag på någon hydrostatisk transmission så vore det ett enkelt sätt att ändra utväxlingen på. Jag har några Eaton hydrostatiska transmissioner liggandes, de kommer från små åkgräsklippare (men dom tänkte jag spara själv). Dessa är mycket enkla, de har en axel in och en axel ut samt ett reglarge (en arm) som man styr utväxling och rotationsriktning med. Pumpen och motorn är integrerade i samma hus och oljan finns i en liten behållare på huset.
Skulle tro att det går att få tag på från någon skrotad åkklippare, eller liknande.
Jag har hört att hydraulpumpar och hydraulmotorer har mycket hög verkningsgrad om överföringssträckan är liten, högre än för elgeneratorer och elmotorer.
Därför tycker jag att det är konstigt att man vill lagra rörelseenergi till fordon med en kombinerad elmotor, elgenerator och ett svänghjul. Skall man lagra energi med svänghjul i ett fordon så borde hydrostat vara att föredra.
Senast redigerad av YngLi 19 december 2010, 11:03:02, redigerad totalt 2 gånger.
Vi byggde om en moppe där motorn skar med ett 12v startbatteri och en startmotor från en volvo (om jag inte minns fel). Grymt avancerad elektronik i form av en REJÄL strömbrytare.
Det största problemet var att inte slå över när man drog igång, men annars fungerade det bra.
Har man inte så tungt fordon så matar man väl inte så mycket ström genom startmotorn så långa stunder att den brinner. Vi hade inga såna problem med vår moppe iallafall...
Det största problemet var att inte slå över när man drog igång, men annars fungerade det bra.
Har man inte så tungt fordon så matar man väl inte så mycket ström genom startmotorn så långa stunder att den brinner. Vi hade inga såna problem med vår moppe iallafall...
- SeniorLemuren
Grejen vore att få tag på en gammal skrotad likströmsgenerator från en bil, men dom är väl nersmälta för länge sedan tyvärr. 

de tål inte mycket effekt..
men däremot en modifierad växelströmsgenerator..
de kan prestera 10 - 20 Kw men då måste man ge dem över 100 volt....
trefas växelspänning, med en frekvensstyrning mao...
vore enklare att försöka komma över en gammal permanentmotor från typ en eltruck el dyl..
men däremot en modifierad växelströmsgenerator..
de kan prestera 10 - 20 Kw men då måste man ge dem över 100 volt....
trefas växelspänning, med en frekvensstyrning mao...
vore enklare att försöka komma över en gammal permanentmotor från typ en eltruck el dyl..
En Dynastarter då?
Såg att de kan finnas bla på blocket, de borde ha bättre lagringar än en vanlig startmotor.
Sen kan man förmodligen använda den för att ladda (litegrann) vid bromsning, kanske.
[Ändring, Dynastart verkar vara ineffektiva och känsliga för hur mycket laddström man tar ut, så de är antagligen olämpliga]
Såg att de kan finnas bla på blocket, de borde ha bättre lagringar än en vanlig startmotor.
Sen kan man förmodligen använda den för att ladda (litegrann) vid bromsning, kanske.
[Ändring, Dynastart verkar vara ineffektiva och känsliga för hur mycket laddström man tar ut, så de är antagligen olämpliga]
Jag tycker ni ska testa med startmotorn i alla fall. inte alls omöjligt att den håller länge.
En motor fungerar så att varvtalet är proportionellt mot spänningen och vridmomentet är proportionellt mot strömmen. Det innebär att motorn kommer sträva efter att uppnå det varvtal den borde ha vid 12 V. när det väl är uppnått drar den inte speciellt mycket ström förutsatt att det inte går allt för tungt.
Med andra ord kommer den att dra mycket ström vid acceleration och i uppförsbackar. Eftersom det är strömmen som värmer upp motorn så borde ni kunna undvika att den brinner upp genom att inte köra i några längre uppförsbackar eller accelerera-bromsa-accelerera-bromsa-accelerera... osv.
En motor fungerar så att varvtalet är proportionellt mot spänningen och vridmomentet är proportionellt mot strömmen. Det innebär att motorn kommer sträva efter att uppnå det varvtal den borde ha vid 12 V. när det väl är uppnått drar den inte speciellt mycket ström förutsatt att det inte går allt för tungt.
Med andra ord kommer den att dra mycket ström vid acceleration och i uppförsbackar. Eftersom det är strömmen som värmer upp motorn så borde ni kunna undvika att den brinner upp genom att inte köra i några längre uppförsbackar eller accelerera-bromsa-accelerera-bromsa-accelerera... osv.
Jag menar i tredje ringgrym skrev:inte illa för någon som går i trean att börja med något sådant, vi hadde inte gett oss på startmotorer och gräsklipparmotorer på lådbilarna förren man gick i femman och sexan
sedan var det ju mopedålder, i förtid![]()
men som sagt innan en startmotor är en av dom minst lämpliga motorerna för en sådan här sak
en större likströmsmotorer av något slag som är gjord för att köras hela tiden är vad som behövs för att man ska ha kul och bräda dom andra ungarna med deras lådbilar
och man behöver ha någon slags gas , kan räcka med tvåstegs med ett motstånd så man kan starta utan att ta sönder saker
startmotorerna gav upp efter inte allt för många minuter, men det var kul

Jag har redan startmotorn med två bilbatteriercitizendildo skrev:För att upprepa som andra sagt. En startmotor kommer brinna, ja gå sönder, på drift mer än 30 sekunder. Det är bortkastat tyvärr att köpa en startmotor.
Sedan måste ni nästan ha någon form av reglering också, av och på blir inget bra. Men ja, upp till er.

Om man har bra kylning tror du den håller då?
Vi har redan startmotorn och batterierna så vi kör med våran ideYngLi skrev:Jag skulle nog ha köpt 36V motorn och 6st lite mindre 12V batterier och få 3 st effektlägen.
[Ändring, tillägg]

Sant. Om den orkar dra en bil utan problem så tror jag inte det ska vara något problem att dra något enklare fordon med bra kylninghubben skrev:Vi byggde om en moppe där motorn skar med ett 12v startbatteri och en startmotor från en volvo (om jag inte minns fel). Grymt avancerad elektronik i form av en REJÄL strömbrytare.

Vi har ändrat oss vi ska inte bygga en gokart utan en monkeybike. Ritning kommer snart

Edit:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag menade typ som cykel växel fast den skulle vara på högsta växel hela tiden. Motorn kommer ändå klara det, tror jag94vikcha skrev:Istället för växlar kan ni ju alltid ha variomatikhttp://sv.wikipedia.org/wiki/Variomatic
Används på de flesta EUscootrar, finns att köpa färdiga kitt från moppebutiker. Dessa ger avsevärt bättre acceleration/toppfart
edit:
Växlar blir nog lite väl svårt om ni inte köper en färdig växellåda ifrån en moped, men jag tror ni ska sattsa på variomatik. Där får man in lite fysik/teknik i hur konstruktionen fungerar!

- FormerMazda
Just detta med 30sek, sen död motor får jag nog säga emot..
Det har byggts mycket galet med diverse skrot ute i skogarna, och startmotor och bilbatterier har det rullat i alla möjliga former. Inte en enda har haft denna korta livslängd, även båtmotorer har byggts av detta.
Och varje gång när terrängbilen ska igång så är det ett par minuters malande innan bränslet är framme, och den startmotorn har ju inte brunnit än.
Så jag säger: kör på!
Men se upp, det är mycket effekt i en sån motor!
Det har byggts mycket galet med diverse skrot ute i skogarna, och startmotor och bilbatterier har det rullat i alla möjliga former. Inte en enda har haft denna korta livslängd, även båtmotorer har byggts av detta.
Och varje gång när terrängbilen ska igång så är det ett par minuters malande innan bränslet är framme, och den startmotorn har ju inte brunnit än.
Så jag säger: kör på!

Men se upp, det är mycket effekt i en sån motor!
Som jag sa, det beror helt på vilket vridmoment man belastar den med. Lite förenklat så är förhållandet mellan vridmoment och ström linjärt och det är strömmen som eldar upp motorn.
-
Farsan byggde el-gokart till mig när jag var lite, funkade bra.
Han satte ihop start motorn med en vinkelslip växellåda eller om de var två efter varandra. Sen kedja. Vinkelslipens motor är väldigt lik en startmotor i sin konstruktion/storlek.
Det är inte nå super lagringar i startmotorer. Skulle tro att de ger sig först om kedjedrevet sitter direkt på axeln.
Han satte ihop start motorn med en vinkelslip växellåda eller om de var två efter varandra. Sen kedja. Vinkelslipens motor är väldigt lik en startmotor i sin konstruktion/storlek.
Det är inte nå super lagringar i startmotorer. Skulle tro att de ger sig först om kedjedrevet sitter direkt på axeln.
Tänk på att ni inte kan ha batterierna lutade sådär om dom inte är avsedda för det (typ gel-batterier) annars kommer det inte bli bra..
Ifall ni gör en tvåhjuling med motor tror jag ni behöver ett linjärt gasreglage. Motordrivna tvåhjulingar balanseras nämligen med hjälp av gasen till stor del. Tror det blir svårt att göra något annat än starta rakt fram, och köra rakt fram tills toppfarten är nådd, ifall motorn kopplas in med en knapp som ger full gas.
Om man styr utväxlingen med ett reglarge om man använder Variomatic eller Hydrostatic så "gasar" man ju med den (utväxlingen), om man kopplar in olika spänningar i fasta steg så kan man säga att man växlar med spänningen. Borde funka bra!
[Ändring, tillägg, om man gör en variomat som inte ger automatisk ändring av utväxlingen]
[Ändring, tillägg, http://en.wikipedia.org/wiki/Continuous ... ansmission ]
[Ändring, tillägg, om man gör en variomat som inte ger automatisk ändring av utväxlingen]
[Ändring, tillägg, http://en.wikipedia.org/wiki/Continuous ... ansmission ]