Gokart med startmotor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
zrra

Gokart med startmotor

Inlägg av zrra »

Hej!

Jag och en kompis ska bygga en gokart med en startmotor från Nissan. Vi ska parallellkoppla två bilbatterier. Då har jag några frågor. Behöver vi växlar eller klarar motorn komma över 20 km\h? Hur länge tror ni batterierna håller? Vad är lättast och billigast, köpa chassit eller bygga det? Något annat jag behöver tänka på? :)
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Gokart med startmotor

Inlägg av Icecap »

En startmotor kommer inte att hålla! Den är inte gjort för kontinuerlig drift och kommer att bränna av. Har för mig att de är specat till max. 30 sek varefter de måste vila för att kyla ner.

Resten är egentligen ganska likgiltigt...
zrra

Inlägg av zrra »

Okej det har jag också hårt ett den inte håller så länge. Men vilka motorer passar bygget då? Helst som man kan köpa i Sverige :)
Mygg@n
Kontakt:

Inlägg av Mygg@n »

I slutet av 70-talet byggde jag och en kompis (med hjälp av kompisens farsa) en lådbil med 6volts startmotor från en bubbla.
Startmotorn var modifierad med ett litet kedjedrev och bak satt det ett nästan lika stort drev som bakhjulet.
Som brytare hade vi en kopparskena som vi tryckte ner mot en platta, va lite läskigt ibland då den kunde bränna fast..
Sen körde vi på 12 volts batterier och fasiken vad den gick, snabbare än en moppe iaf. Vi kunde åka ca 10-15 min sen fick vi byta batteri.

Efter att jag landade i en häck då brytarn hade bränt fast så meckade vi dit en moppemotor istället..
Notera den avancerade bromsen..

Det gjordes även ett TV reportage om detta och det visades i ett barnprogram när det va olika teman på olika dagar, tror tisdag var teknikdagar. Skulle va kul å se nu ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
zrra

Inlägg av zrra »

Hehe låter kul :) En fråga bara blev inte motorn varm? Vi kommer att bygga det här i 3an som slutprojekt just nu går vi i 2an men jag tänkte förbereda lite innan :) Om vi säger motorn ligger på 1.5kW och så ligger batterierna på 120A hur länge håller det då? :)

Har du inget klipp på den tv reportagen för jag vill se ungefär hur den ser ut så vi kan bygga lite efter den? :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Kika här, billigast i sverige vad jag vet...

http://www.el-scooters.se/

Motorer
http://www.sveabutiker.se/large/shop/ma ... l=3&id=189

Handtag:
http://www.sveabutiker.se/large/shop/ma ... l=3&id=185

Reglage:
http://www.sveabutiker.se/large/shop/ma ... l=3&id=184

Kedja/rem:
http://www.sveabutiker.se/large/shop/ma ... l=3&id=183

Färdiga Kit, billigare:
http://www.sveabutiker.se/large/shop/ma ... l=2&id=411

De motorerna behöver 24 volt, eller 36 volt.

Du kanske kan köra 30-60 minuter beroende på hur du lastar motorn och hur hårt ni kör. Du får ju aldrig tömma batteriet helt, och det måste man räkna med också.
Spazze

Inlägg av Spazze »

zrra

Inlägg av zrra »

Tack så mycket, Kanske köper den som ligger på 800 Watt :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tänk då på att den är på 36 volt och du måste ha 3 batterier seriekopplade om du ska få ut effekten. Lägre spänning ger lägre effekt....
Mygg@n
Kontakt:

Inlägg av Mygg@n »

zrra skrev:Hehe låter kul :) En fråga bara blev inte motorn varm? Vi kommer att bygga det här i 3an som slutprojekt just nu går vi i 2an men jag tänkte förbereda lite innan :) Om vi säger motorn ligger på 1.5kW och så ligger batterierna på 120A hur länge håller det då? :)

Har du inget klipp på den tv reportagen för jag vill se ungefär hur den ser ut så vi kan bygga lite efter den? :)
Jo motorn blev varm men man körde ju bara kortare stunder, 10-15 sekunder sen hade man ju full speed..
Som du ser på bilden va det ju inte värst avancerat och reportaget har jag bara sett den gången det sändes men det kanske finns i nåt arkiv nånstans..

Lycka till !
zrra

Inlägg av zrra »

citizendildo skrev:Tänk då på att den är på 36 volt och du måste ha 3 batterier seriekopplade om du ska få ut effekten. Lägre spänning ger lägre effekt....
Aa tänkte inte på det. Jag kör nog med startmotorn:) Den är kraftigare och behöver bara 12 volt ;)
94vikcha

Inlägg av 94vikcha »

Istället för växlar kan ni ju alltid ha variomatik ;) http://sv.wikipedia.org/wiki/Variomatic

Används på de flesta EUscootrar, finns att köpa färdiga kitt från moppebutiker. Dessa ger avsevärt bättre acceleration/toppfart :)

edit:
Växlar blir nog lite väl svårt om ni inte köper en färdig växellåda ifrån en moped, men jag tror ni ska sattsa på variomatik. Där får man in lite fysik/teknik i hur konstruktionen fungerar!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

För att upprepa som andra sagt. En startmotor kommer brinna, ja gå sönder, på drift mer än 30 sekunder. Det är bortkastat tyvärr att köpa en startmotor.

Sedan måste ni nästan ha någon form av reglering också, av och på blir inget bra. Men ja, upp till er.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

inte illa för någon som går i trean att börja med något sådant, vi hadde inte gett oss på startmotorer och gräsklipparmotorer på lådbilarna förren man gick i femman och sexan
sedan var det ju mopedålder, i förtid :lol:

men som sagt innan en startmotor är en av dom minst lämpliga motorerna för en sådan här sak
en större likströmsmotorer av något slag som är gjord för att köras hela tiden är vad som behövs för att man ska ha kul och bräda dom andra ungarna med deras lådbilar
och man behöver ha någon slags gas , kan räcka med tvåstegs med ett motstånd så man kan starta utan att ta sönder saker

startmotorerna gav upp efter inte allt för många minuter, men det var kul
johano

Inlägg av johano »

Ehm, är nog "3:an" (ring) på gymnasiet misstänker jag..

/johan
Skriv svar