Extremt känslig vibrations sensor?
Extremt känslig vibrations sensor?
Tja!
Tänkte börja på ett litet projekt, en vibrations sensor. Eftersom den ska grävas ner en liten bit under backen så behöver jag en extremt känslig sensor som kan känna av vibrationer från en människa som går sakta till normal takt (det är inte så vanligt att tjuvar hoppar fram och stampar, hehe). Jag har kollat lite på 'elfa.se' och jag fann några sensorer, men jag vet inte om det är just dem jag letar efter.
Här är en av sensorerna jag kollade lite på:
Accelerations-/Vibrations givare -> https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19641
Har ni några tips?
Tack på förhand!
Tänkte börja på ett litet projekt, en vibrations sensor. Eftersom den ska grävas ner en liten bit under backen så behöver jag en extremt känslig sensor som kan känna av vibrationer från en människa som går sakta till normal takt (det är inte så vanligt att tjuvar hoppar fram och stampar, hehe). Jag har kollat lite på 'elfa.se' och jag fann några sensorer, men jag vet inte om det är just dem jag letar efter.
Här är en av sensorerna jag kollade lite på:
Accelerations-/Vibrations givare -> https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19641
Har ni några tips?
Tack på förhand!
Re: Extremt känslig vibrations sensor?
Don Pedro skrev:Tja!
Tänkte börja på ett litet projekt, en vibrations sensor. Eftersom den ska grävas ner en liten bit under backen så behöver jag en extremt känslig sensor som kan känna av vibrationer från en människa som går sakta till normal takt (det är inte så vanligt att tjuvar hoppar fram och stampar, hehe). Tack på förhand!
Och hur ska du hantera den helt kopiösa mängden falsklarm av rådjur, mulvadar, sork och annat?
Sök på Geofon så hittar du säkert något.
[Ändring, tillägg, på ett jobb jag var på pratade om att de skulle ha en sådana "detektorer" som du vill ha, de skulle vara vid ett staket och de skulle larma om någon rörde sig runt anläggningen]
[Ändring, tillägg, på ett jobb jag var på pratade om att de skulle ha en sådana "detektorer" som du vill ha, de skulle vara vid ett staket och de skulle larma om någon rörde sig runt anläggningen]
Haha, det ska bli mer stealth övervakning av en anläggning utan explosioner.blueint skrev:Låter som en truppmina..

Projektet kommer att utvecklas i etapper, mot slutet av en färdig produkt så ska en kamera ta en bild av omgivningen varje gång vibrations sensorn känner av något så det blir ganska lätt att urskilja en sork och en människa.Pejlaren skrev:Och hur ska du hantera den helt kopiösa mängden falsklarm av rådjur, mulvadar, sork och annat?
Tack! Ska kolla upp det nu med desamma.YngLi skrev:Sök på Geofon så hittar du säkert något.

Finns förmodligen ett mycket enklare sätt. Ta inspiration från SOSUS som övervakar hela hav med undervattensmikrofoner och Surface acoustic wave systemet.
Mao om du sätter dit ett par mikrofoner som lyssnar så kan du med multilateration få ut koordinaten för ev ljud. Alternativt får du lägga ut en matris med mikrofoner vilket är lite mer kostsamt och arbetssamt.
STASI i Östtyskland (DDR) hadde också en del tricks som användes i berlinmuren.
Mao om du sätter dit ett par mikrofoner som lyssnar så kan du med multilateration få ut koordinaten för ev ljud. Alternativt får du lägga ut en matris med mikrofoner vilket är lite mer kostsamt och arbetssamt.
STASI i Östtyskland (DDR) hadde också en del tricks som användes i berlinmuren.
Ja hör med stazi de kan nog ge tips.
I Jurassic Park såg man vibrationerna i glas med vatten om jag inte minns fel.
Om man samlar in data från några lämpligt utplacerade (nedgrävda) glas med vatten så
kanske det går få ut en position?
I Jurassic Park såg man vibrationerna i glas med vatten om jag inte minns fel.
Om man samlar in data från några lämpligt utplacerade (nedgrävda) glas med vatten så
kanske det går få ut en position?
"Ja hör med stazi de kan nog ge tips." ........
Tänkte säga det att en vanlig mikrofon eller pickup med rätt kring utrustning är ju rätt känslig.

Tänkte säga det att en vanlig mikrofon eller pickup med rätt kring utrustning är ju rätt känslig.
Jag sökte lite på google, verkar finnas en hel del info om man är intresserad av sådant 
http://www.foi.se/upload/om-nr/foi-om-sensorer.pdf
http://www.foi.se/upload/projects/fusio ... 309-SE.pdf

http://www.foi.se/upload/om-nr/foi-om-sensorer.pdf
http://www.foi.se/upload/projects/fusio ... 309-SE.pdf
Intressanta dokument! Myyyycket läsning och inlärning.
Tack!
Tack!

Ehm, kan man verkligen detektera steg så enkelt utan att någon kliver väldigt väldigt nära? vill minnas att när Mythbusters sänkte ner en trumma i ett hål så krävdes det ju rätt rejält med hackande under marken för att ens de moderna sensorerna skulle märka dem. Har svårt att se att någon som går på jord som är ett sådant bra isolerande material skulle trigga en normal vibrations sensor.. visst marken kommer vibrera när jag går på den men inte särskilt långt
Men det vore väldigt intressant om du faktiskt fick till några vettiga resultat

-
Jag har varit med om att göra en kondensatormikrofon med elektroddiametern ca 150mm och 400V till FM typen beskrivs på sid 33-34...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Don Pedro:
"mot slutet av en färdig produkt så ska en kamera ta en bild av omgivningen varje gång vibrations sensorn känner av något"
Men varför behöver du då registrera vibrationer?
Det räcker med rörelsedetektor eller låta kameran registrera förändringar.
Jag har använt det för att fota möss, så det borde duga för människor.
"mot slutet av en färdig produkt så ska en kamera ta en bild av omgivningen varje gång vibrations sensorn känner av något"

Tror det kan va lite knivigt, jag har tänkt mycket på det och jag kommer bara fram till att det kanske kan ge resultat om man stampar precis över där sensorn är nergrävd. Jag ska göra flera prototyper och se vilket alternativ som funkar bäst.MinusPol skrev:Ehm, kan man verkligen detektera steg så enkelt utan att någon kliver väldigt väldigt nära? vill minnas att när Mythbusters sänkte ner en trumma i ett hål så krävdes det ju rätt rejält med hackande under marken för att ens de moderna sensorerna skulle märka dem. Har svårt att se att någon som går på jord som är ett sådant bra isolerande material skulle trigga en normal vibrations sensor.. visst marken kommer vibrera när jag går på den men inte särskilt långt![]()

Läste om den, skulle vara kul med ritningar och kopplings schema hahalimpan4all skrev:Jag har varit med om att göra en kondensatormikrofon med elektroddiametern ca 150mm och 400V till FM typen beskrivs på sid 33-34...

Haha ja det är ett bra alternativ, det är typiskt mig att göra komplicerade och invecklade lösningar för nåt som kan göras enklare heheJimmyAndersson skrev:Don Pedro: