Behöver hjälp med svenska namn m.m
Re: Behöver hjälp med svenska namn m.m
Nu motsäger du dig själv vilket leder till kraftiga trovärdighetsproblem för dig!!!
Första inlägg: "Här är alltså listan på det jag behöver inhandla."
Nu skriver du: "Och jag har sagt flera gånger att jag inte ska slänga ihop den..."
Det är INTE smart att ljuga i detta forum och då speciellt inte om du tydligen vill bygga ett vapen!
Första inlägg: "Här är alltså listan på det jag behöver inhandla."
Nu skriver du: "Och jag har sagt flera gånger att jag inte ska slänga ihop den..."
Det är INTE smart att ljuga i detta forum och då speciellt inte om du tydligen vill bygga ett vapen!
Ta och tänk efter lite innan du skriver något.. Ja, jag ska inhandla det, men har jag sagt när? nej, jag har bara sagt att det är ett senare projekt, jag behöver veta VAD jag ska inhandla. Och jag har inte sagt att jag inte ska "slänga ihop det" jag har sagt att jag inte ska börja bygga något förens jag vet exakt hur jag ska göra. Så ta och tänk efter lite innan du börjar skrika varg här, jag har inte ljugit någonstans och bara för att något KAN användas som ett vapen så betyder ju inte det att det MÅSTE användas som ett vapen. Förövrigt så tror jag inte att en stor träplatta med lite pålimmade komponenter skulle vara ett speciellt effektivt vapen. Som jag har sagt flera gånger innan och som du borde sett om du hade läst igenom tråden så är detta enbart i lärosyfte. Hade jag velat ha ett vapen för att skada någon hade jag väl bara gått till ikea och köpt en kniv för 20 kr?
Och till sist vill jag bara säga att det spelar ingen roll vad du tror och inte tror eller om jag låter "trovärdig" här på forumet. Ta o sköt ditt eget istället för att sitta och slänga ur dig en massa skit här.
Och till sist vill jag bara säga att det spelar ingen roll vad du tror och inte tror eller om jag låter "trovärdig" här på forumet. Ta o sköt ditt eget istället för att sitta och slänga ur dig en massa skit här.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
"Skulle vara roligt att komma igång med detta projekt nästa år"
Det finns ett kollektivt ansvar eftersom du inte har en aning om vad och hur du skall göra.
Slutresultatet är en pryl som är direkt farlig. Det finns en annan aspekt, det är fler som läser,.
Så om du nu tar ansvar och inte bygger skiten så kan det finnas andra som läser och bygger...
Om du har ett genuint intresse för elektronik så kommer du att få massor med hjälp här.
Att använda denna plats för att helt uppenbart bygga farliga prylar är att vara fel ute.
Swech
Det finns ett kollektivt ansvar eftersom du inte har en aning om vad och hur du skall göra.
Slutresultatet är en pryl som är direkt farlig. Det finns en annan aspekt, det är fler som läser,.
Så om du nu tar ansvar och inte bygger skiten så kan det finnas andra som läser och bygger...
Om du har ett genuint intresse för elektronik så kommer du att få massor med hjälp här.
Att använda denna plats för att helt uppenbart bygga farliga prylar är att vara fel ute.
Swech
Om du ska lära dig tillräckligt för att kunna bygga den där på ett säkert sätt så behöver du inte ställa de frågor du har ställt för de sakerna kommer du att ha lärt dig då.
Och hur mäter du om den är säker? Vad mäter du? Tror du att det räcker med att mäta spänning och ström? Du måste mäta laddning och energi också.
Och som sagt var, vill man bygga nåt för att lära sig hur det funkar är det ju MYCKET bättre att bygga nåt man kan använda till nåt vettigt. Det är inte så kul att bygga nåt som sen bara ligger och samlar damm (tro mig, jag vet).
Och hur mäter du om den är säker? Vad mäter du? Tror du att det räcker med att mäta spänning och ström? Du måste mäta laddning och energi också.
Och som sagt var, vill man bygga nåt för att lära sig hur det funkar är det ju MYCKET bättre att bygga nåt man kan använda till nåt vettigt. Det är inte så kul att bygga nåt som sen bara ligger och samlar damm (tro mig, jag vet).
Om du tror att det inte är möjligt så har du väldigt fel. Jag var själv nära döden när jag kopplade ett 4,5-volts batteri till en transformator och en glödlampa när jag var ca 14 år gammal. Jag trodde transformatorn skulle fördubbla spänningen från 4.5 till 9 volt, men jag tänkte fel - det var likström, och en transformator använder växelström. Likströmmen som gick genom lampan var kanske på 0.5 ampere och spänningen var 4.5 volt, men när en tråd lossnade från lampan (jag höll trådarna med händerna) så skapades en spänning på omkring 1000 volt och en extremt kraftig strömstöt ( det kunde bli så mycket som 0.5 A) gick genom min kropp från ena handen till den andra rakt genom hjärtat. Jag flög upp till taket och landade på golvet. Där låg jag i 20 minuter och skakade och kunde inte resa mig.Får se hur det går med detta, trodde verkligen inte att man kunde få ut dödliga strömmar ur ett 9 volts batteri, om detta nu är sant..
Det var ett 4.5 voltsbatteri + en transformator.
Om du nu bygger den här grejen så småningom, hur hade du tänkt göra "experimentet"? Hur ska du testa att du har 10000 volt på utgången? Det finns väl knappats några sådana voltmetrar att få tag på?
Helt ärligt så tycker jag det nog är du som borde tänka dig för lite innan du skriver något. Allt du skrev efter det att alla trevliga människor här tyckte du skulle göra något vettigare än ett dödligt vapen, liknar mer hur min 6:åring skulle reagera om man ryckte bort en rolig leksak, snarare än hur en vuxen person borde reagera, en person mogen nog att hantera ett vapen d.v.s.Xombie skrev:Ta och tänk efter lite innan du skriver något.. Ja, jag ska inhandla det, men har jag sagt när? nej, jag har bara sagt att det är ett senare projekt, jag behöver veta VAD jag ska inhandla. Och jag har inte sagt att jag inte ska "slänga ihop det" jag har sagt att jag inte ska börja bygga något förens jag vet exakt hur jag ska göra. Så ta och tänk efter lite innan du börjar skrika varg här, jag har inte ljugit någonstans och bara för att något KAN användas som ett vapen så betyder ju inte det att det MÅSTE användas som ett vapen. Förövrigt så tror jag inte att en stor träplatta med lite pålimmade komponenter skulle vara ett speciellt effektivt vapen. Som jag har sagt flera gånger innan och som du borde sett om du hade läst igenom tråden så är detta enbart i lärosyfte. Hade jag velat ha ett vapen för att skada någon hade jag väl bara gått till ikea och köpt en kniv för 20 kr?
Det finns betydligt bättre experiment om man vill experimentera med transformatorer än stun-guns, men de kräver att du först lär dig grunderna med mer ofarliga experiment som passar din mognads grad,
Det är inga som helst problem att producera en dödlig ström med en 9v batteri, ditt tillägg om "om det nu är sant.." visar på att du VERKLIGEN inte besitter kunskaperna att bygga något liknande ännu.
Mvh
//Minus.
Ett tips, börja med att satsa på att lära dig mer om grundläggande elektronik.
Lär dig Ohms lag, lär dig hur motstånd fungerar, lär dig om kondensatorer och spolar, dioder och transistorer.
Skaffa lite erfarenhet genom att bygga lite enklare kretsar som inte har med högspänning att göra.
Satsa sen på att bygga en Tesla Coil! Då får du lattja med högspänning på ett roligt och lärorikt sätt!
Lär dig Ohms lag, lär dig hur motstånd fungerar, lär dig om kondensatorer och spolar, dioder och transistorer.
Skaffa lite erfarenhet genom att bygga lite enklare kretsar som inte har med högspänning att göra.
Satsa sen på att bygga en Tesla Coil! Då får du lattja med högspänning på ett roligt och lärorikt sätt!
- DW
- Kontakt:
Xombie
Ett gott råd på vägen. Det är lätt att bli lite hetsig ibland när man skriver och du precis som jag är kanske inte kanonbra
på el o elektronik. Då är detta bästa tänkbara stället att lära sej på inte att göra bort sej på.
En vacker dag har du en fråga som icecap o grabbarna har svar på, tror du att de hjälper dej då?
Bara att ta seden dit man kommer eller hur? Jag är inte din farsa, bara lite tipps hur vi andra gör här
Ett gott råd på vägen. Det är lätt att bli lite hetsig ibland när man skriver och du precis som jag är kanske inte kanonbra
på el o elektronik. Då är detta bästa tänkbara stället att lära sej på inte att göra bort sej på.
En vacker dag har du en fråga som icecap o grabbarna har svar på, tror du att de hjälper dej då?
Bara att ta seden dit man kommer eller hur? Jag är inte din farsa, bara lite tipps hur vi andra gör här