Behöver hjälp med svenska namn m.m

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Xombie

Behöver hjälp med svenska namn m.m

Inlägg av Xombie »

R1 = 3K3, 5%
R2 = 1M, 5%
C1 = .1µF, monocapacitor
C2-C9 = 0.01µF 400 volt polyester capacitors
D1-D8 = 1N4007, 1-kVolt diodes
NE1 = Type NE-2 neon bulb
Q1 = MJE521 NPN power transistor
Q2 = MJE371 PNP power transistor
T1 = 1200 to 8 ohm audio power transformer
S1 = SPST momentary-contact, pushbutton switch

Här är alltså listan på det jag behöver inhandla.. Skulle behöva lite hjälp med vart jag kan få tag på dessa komponenter och vad de har för svenska namn. Någon som vet? Skulle vara roligt att komma igång med detta projekt nästa år :)

Edit: hittade 71-029-98 på elfa, kan detta vara rätt för Q1/Q2? Vad står MJE**1 för innan PNP power transistor?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med svenska namn m.m

Inlägg av Oblivion »

så du ska bygga en stungun?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Xombie skrev:R1 = 3K3, 5% motstånd
R2 = 1M, 5% motstånd
C1 = .1µF, monocapacitor 100 nF keramisk kondensator (tror jag)
C2-C9 = 0.01µF 400 volt polyester capacitors 10 nF Polyesterkondensator
D1-D8 = 1N4007, 1-kVolt diodes Diod 1N4007
NE1 = Type NE-2 neon bulb Neonlampa?
Q1 = MJE521 NPN power transistor NPN- effekt-transistor - kan hända att det går att hitta lämpliga ersättare hos en svensk distributör om man kollar databladet och hur den används.
Q2 = MJE371 PNP power transistor PNP- effekt-transistor - kan hända att det går att hitta lämpliga ersättare hos en svensk distributör om man kollar databladet och hur den används. Bör antagligen vara matchad med NPN-transistorn.
T1 = 1200 to 8 ohm audio power transformer audiotransformator 1200 - 8 ohm
S1 = SPST momentary-contact, pushbutton switch hmmm? återfjädrande tryckknapp? typ?
Edit: hittade 71-029-98 på elfa, kan detta vara rätt för Q1/Q2? Vad står MJE**1 för innan PNP power transistor?
Njae... MJE521 och MJE371 är typbeteckningen på transistorerna. Om du inte hittar exakt de beteckningarna att köpa måste du hitta ersättningstransistorer för just dessa. Man kan inte byta mot vilken som helst. Ibland finns det listor med ersättningstransistorer där man kan kolla vilka man kan ta istället, annars får man gå in och läsa databladet, samt kolla transistorernas funktion i schemat, så kan man oftast lura ut vad som krävs för att en typ ska passa.

Den du hittade på ELFA heter NTE 38. Om de påminner om varandra eller inte får man kolla i databladet.
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Tack jesse för ditt svar, en liten undran jag har bara.. R1, R2 säger du ska vara ett motstånd, vad för komponent använder man för att skapa ett högre motstånd?

Här är ett kretsschema över hur den ska sitta ihop, kanske ger en lite klarare bild över det hela.

Bild
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

"motstånd" är namnet på själva komponenten man använder. "resistor" på engelska. Hur stort motståndet är beror på siffran: 3k3 betyder 3300 ohm och 1M betyder 1000000 ohm. Dessa finns överallt där man kan köpa elektronikkomponenter.

och ett motstånd brukar se ut så här: Bild
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Jaha.. du får ursäkta de lite korkade frågorna, kan väldigt lite om sånthär :)

Ok, så man skapar alltså ett motstånd så att strömmen inte ska ta den vägen? så att den bara går i cirklar genom effekt transistorerna?

så.. T1 1200 - 8 ohm antar jag ska sänka motståndet?

Vet du vad T1, T2 och pilarna med ett streck framför är för något? har letat lite men hittar ingen beskrivning för den symbolen.

Du får som sagt ursäkta frågorna :P försöker förstå lite bättre hur allt detta hänger ihop och fungerar.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det är nog lite mer komplicerat än så. :)
Ett motstånd är en komponent som låter lagom mycket ström passera. Exakt hur mycket ström som går igenom beror dels på motståndets resistans, dels på hur hög spänning det är över motståndet.

ohms lag
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Ok, det låter ju ganska logiskt, det är ju spänningen som ska vara hög och strömmen så pass låg att den inte är dödlig :P Men då kan man alltså säga att motstånden minskar strömflödet? Lämnar motstånden spänningen opåverkad? För som jag har förstått det så kan man ha t ex 10.000V spänning men bara 4-5mA ström..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag tycker att du ska ge fan i det 'projektet' och ge dig på nåt annat 'säkrare' istället!
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

tecno, säkrare? Det är väl inte mycket farligare än att stoppa i en stickpropp i vägguttaget..

Sen är det klart att jag ska lista ut exakt hur allt ska göras innan jag sätter igång med något praktiskt arbete.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Man skall ha respekt för el. Så är det bara.
Det som du tänker bygga kan vara farligt att "lista ut" hur man gör.
Blinka med en lysdiod istället. Minst lika kul och hjärtat stoppar inte.

Swech ( gammel gringubbe :D )
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Som sagt sätter inte igång med något praktiskt innan jag vet exakt hur det ska göras så någon fara finns det ju inte sålänge jag bara sitter framför datorn och läser om det. Sen är det klart att jag inte stoppar delarna i munnen och slår på strömmen för att se vad som händer heller.

Tills vidare är det alltså bara förståelse för hur detta fungerar och relationen mellan de olika komponenterna, själva bygget blir en senare fråga :)

Är det ingen som vet vad ---->|----- symbolen betyder? D1-D4, D5. någon?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag hade just tänkt fråga vad för konstig sak det där skulle bli... men om det handlar om spänningar över 100 volt så tror jag dina kunskaper inte räcker för att veta vad som är farligt och inte, med dom frågor som framkommit hittills. Transformatorerna är ganska komplicerade eftersom de är induktiva och kan ge dödlig spänning och ström om du gör det minsta fel (även i den änden du tror att det ska vara "säkert".

Vet man inte hur ström, spänning och motstånd fungerar då ska man hålla sig till lysdioder som Swech säger.
Och lära sig grunderna är det inget fel på. Så fortsätt studera.
För som jag har förstått det så kan man ha t ex 10.000V spänning men bara 4-5mA ström..
Elsäkerhet
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sedan är stun-gun olaglig att inneha i sverige... schemat är ju till en sådan.

Ajabaja! Fy! *smäll på fingrarna*
ds77

Inlägg av ds77 »

Hur vet du att det blir 10000v och 4mA? Det kanske lika gärna blir 1000V och 40mA och det kan du lätt dö av...
Skriv svar