Pepparkakshus

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
linen

Pepparkakshus

Inlägg av linen »

Såg för ett tag sen ett inlägg om att någon funderade på att fräsa i pepparkaka - minns inte hur den tråden slutade, men tänkte skriva om mina egna erfarenheter :)

I fredags hade Valla scoutkår i Linköping ledaravslutning. Vad hitta på i ett gäng tätt med ingenjörer och allmänt kreativt folk? Jo så klart, ta pepparkakshusbygget ett steg längre. Med andra ord, fräsa ut bitarna på min Lillasyrra. Och som en bonus gjuta i fönster av stenhårda karameller!

Slutsatserna? Jo, det går, och det går ganska bra. Precisionen när man fräser i färdiggräddad pepparkaka blir väldigt väldigt bra. Det är fullt möjligt att knuttimmra, men gör i såna fall ~0,25 mm glapp i varje skarv, annars blir det för tight. Man kan utan större problem gravera i pepparkakorna också, men det minskar radikalt deras hållfasthet.

Bäst resultat får man i pepparkaka som fått chansen att svalna och bli hård. Tar men den direkt från ugnen medan den ännu är mjuk får fräsen en tendens att pressa sig igenom pepparkakan istället för att fräsa den. Kanterna blir klart onödigt fula. Man skulle kunna tro att tjock pepparkaka vore fördelaktigt, men runt 4-5mm verkar ganska lagom.

Monteringen på fräsbordet? Optimalt vore antagligen vakuumbord, men något sådant har jag inte. I stället gräddade vi pepparkakorna på bakplåtspapper. Bakplåtspappret fastnade lagom hård i baksidan av pepparkakorna och hjälpte därmed till att armera dom. Samtidigt blev det förhållandevis lätt att antingen vikta ner pappret så pepparkakan inte rörde sig, eller för dom bitarna där det lätt rörde sig, lätt att tejpa fast hela pappret i fräsbordet.

Matningshastighet och skärhastighet? Hög är rätt svar. Vi kunde köra så snabbt som min Lillasyrra är ställd att kunna gå (1000-nåntingar). Hög spindelhastighet verkade också bra. Körde Kressen på 5:an med ett 3 mm tvåskärsstål. Det blir bara damm kvar av pepparkakan :)

Saneringsarbete? Pepparkakan blir inte så farlig faktiskt. Det yrde en del, men det yrde inte långt.

Sammanfattningsvis, vi började vi 20-tiden och gick hem vid 03:45. Alldeles för roligt att sluta mitt i :) Resultatet blev grymt, och nu när vi vet tekniken så finns det inga gränser för vad man skulle kunna göra. Jag har just nu en utvärderingsversion av Mach3, och eftersom 500 rader är rätt lite kunde vi inte fräsa så mycket spline kurvor och sånt. Det hade varit kul - krökta snygga linjer är ju en av dom sakerna som är knixiga att göra med traditionell pepparkakshusteknologi :)
_C103547.jpg
_C103572.jpg
_C103574.jpg
_C113595.jpg
_C113607.jpg
_C113610.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
PF013

Re: Pepparkakshus

Inlägg av PF013 »

Tjusigt! Hur gjorde ni med offerskiva? Fräste ni bara nästan igenom, eller är bygget kontaminerat med masonitdamm? :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en sjuk sjuk sjuk värld

:tumupp: :mrgreen:
linen

Inlägg av linen »

PF013 skrev:Tjusigt! Hur gjorde ni med offerskiva? Fräste ni bara nästan igenom, eller är bygget kontaminerat med masonitdamm? :)
Det är kontaminerat med masonitdamm, men det duger bra att bara fräsa nästan igenom. Har nåt strul med z-axeln, jag tror det halkar lite i kopplingen mellan axeln och gängstång
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänk bara på borr, montageskiva mm kan vara kontaminerat med diverse substanser som inte ska vara nära mat.
Kan tänka mig att mineralolja kan vara en sådan.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Äh, mineralolja går fint, det säljs på apoteket som laxermedel.

Sen vet man ju inte riktigt vad det är i just den mineralolja du använder, så att äta ditt pepparkakshus kommer vara en dålig idé!
linen

Inlägg av linen »

Nix, och bakplåtspappret som sitter fast här och där vill man nog inte äta heller. Men man kommer inte ifrån att det var skitkul även om det inte blir ätbart!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hur (o)smakligt är egentligen ett pepparkakshus som har stått framme någon månad? Jag menar, det är ju inte så att just pepparkakshus är den smakligaste och godaste formen av pepparkaka, så det är ju ingen större förlust om det inte blir ätbart :)

Vansinnigt skönt bygge hursomhelst! :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Croaton

Inlägg av Croaton »

Borde det inte fungera bra att montera en fjädrande "rullkniv" i spindeln i stället för att köra med fräs-stål?

På så vis borde man slippa kontamineringen från offerskivan.
linen

Inlägg av linen »

Jo, rullkniv kanske skulle funka, men svårt att få till hörn och sånt. Bättre i såna fall att kalibrera ordentligt så man inte ens går ner i offerskivan
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Eller göra en offerskiva av pepparkaksdeg :D
Snyggt bygge! :tumupp:
Skriv svar