Likriktare som ger MYCKET ström i 12v
Re: Likriktare som ger MYCKET ström i 12v
Har det sagt att man inte får ha en bil på tomgång? En omväxlad 200A generator med magnetkoppling som laddar en separat batteribank och som via magnetkopplingen kan kopplas ur när bilen ska varva mer än tomgång?
Ännu en dryg jävel som slår sig över bröstet!gOry skrev:Om du vill göra det jobbigt för dig så bygg med bilstereoprylar! Personligen har jag nog aldrig vart på en skogsfest där lösningen vart batterier och 12v slutsteg och ineffektiva bilhögtalare som är gjorda för små utrymmen!
Däremot har det alltid stått ett litet bensin/diesel kraftverk en bit ifrån och riktiga PA-grejjer rakt igenom.
Vad fick jag ut av ditt inlägg?!
OK, nu hänger jag inte med här riktigt...
Varför måste just *du* "få ut" något av ett visst inlägg ?
Varför måste just *du* "få ut" något av ett visst inlägg ?
Säger de för att ni ska spara ett par slantar!alle3000 skrev:Ännu en dryg jävel som slår sig över bröstet!gOry skrev:Om du vill göra det jobbigt för dig så bygg med bilstereoprylar! Personligen har jag nog aldrig vart på en skogsfest där lösningen vart batterier och 12v slutsteg och ineffektiva bilhögtalare som är gjorda för små utrymmen!
Däremot har det alltid stått ett litet bensin/diesel kraftverk en bit ifrån och riktiga PA-grejjer rakt igenom.
Räkna lite på lådvolymer vid spelning i större utrymmen, blir inte så värst spännande!
Dessutom har slutstegen ni kollat på runt 0,7-1%
Senast redigerad av gOry 12 december 2010, 12:04:00, redigerad totalt 1 gång.
Alla har nog förstått att det finns effektivare sätt att bygga pa men nu vill dom ha det så här.
Problemet kvarstår, batterier, laddare och 230v-12v omvandlare.
Gelcell-(truck)batterier med matchande laddare och kanske servernätagg för 12v, de brukar vara rejäla.
Även begagnade batterier räcker för att spela musik från, de behöver ju inte vara tiptop.
De jag använde kostade 4500:-/st nya men man kan ibland få sådana med lägre kapacitet gratis eller billigt.
Problemet kvarstår, batterier, laddare och 230v-12v omvandlare.
Gelcell-(truck)batterier med matchande laddare och kanske servernätagg för 12v, de brukar vara rejäla.
Även begagnade batterier räcker för att spela musik från, de behöver ju inte vara tiptop.
De jag använde kostade 4500:-/st nya men man kan ibland få sådana med lägre kapacitet gratis eller billigt.
En tanke som slog mig när det gäller "skogsfester" och bilstereo... Är det inte en kul idé om man bygger en liten FM-sändare och rattar in alla bilar på denna "kanal", då kommer ljudet från alla deltagares bilar och har således egna förstärkare, högtalare och drivspänning
Inga kablar och mycket lätta att rigga inför fest 
Parallellkoppla 12 st 12V switchade aggregat som de i länken eller så många ni vill så har ni 12V 600A från 230V alltså 7.2kW att leka med och så några enklare laddare till varje batteri så skulle det nog kunna gå. Har man tillräckligt många switchade aggregat så behöver man inte bry sig om några glättningskondingar som annars hade annars fått ligga en bra bit in i Farad området. Dock får man göra något så strömmen blir hyfsat jämt fördelad mellan aggregaten men skulle kanske kunna räcka med lite längre tjockare kablar eller så måhända mellan de.
http://cgi.ebay.com/600W-12V-50A-DC-Swi ... 1c17d5a7bc
Finns de med högre ström och hittade även något 12V 90A agg men då börjar det bli rätt blodiga summor och speciellt om man räknar in frakten. Men letar man mer så kanske man kan hitta biligare eller lite högre ström än dessa 50A utan att det drar i väg för mycket i pris och de som säljer switchade aggregat kan kanske tom få tag på ännu starkare om man frågar. 13.8V aggregat brukar också kunna lämna rätt häftiga strömmar ifrån sig.
http://cgi.ebay.com/600W-12V-50A-DC-Swi ... 1c17d5a7bc
Finns de med högre ström och hittade även något 12V 90A agg men då börjar det bli rätt blodiga summor och speciellt om man räknar in frakten. Men letar man mer så kanske man kan hitta biligare eller lite högre ström än dessa 50A utan att det drar i väg för mycket i pris och de som säljer switchade aggregat kan kanske tom få tag på ännu starkare om man frågar. 13.8V aggregat brukar också kunna lämna rätt häftiga strömmar ifrån sig.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Ännu en som bestämt sig för en lösning och inte vill lyssna på vad andra säger.
Tror du verkligen folk hade tipsat dig om andra lösningar om de inte var bättre?
Har ni inte köpt utrustningen än så skulle ni nog ta och titta på att bygga det med riktiga saker istället.
Truckbatterier kan nog funka annars, dessa tål djupurladdning. Men de kostar också en slant...
Tror du verkligen folk hade tipsat dig om andra lösningar om de inte var bättre?
Har ni inte köpt utrustningen än så skulle ni nog ta och titta på att bygga det med riktiga saker istället.
Truckbatterier kan nog funka annars, dessa tål djupurladdning. Men de kostar också en slant...
alle3000 skrev:Ännu en dryg jävel som slår sig över bröstet!
13th.Marine: Problemet är ju just att de redan har all utrustning förutom matningen. Och såklart att den valda utrustningen ger en bråkdel av ljuddtrycket vid samma effektåtgång mot vad "riktigt" utrustning hade gett, vilket såklart medför de här strömmatningsproblemen. Men nu är ju problemet som det är, att byta all utrustning är nog inte aktuellt eftersom 10 slutsteg o.s.v. redan är inköpta.
Funderar på hur det funkar det där med att ladda ett batteri samtidigt som man har en förbrukare inkopplad. Om man laddar med säg 50 A, men har en förbrukare som drar 100 A, blir inte effekten att 50 A dras från laddaren och 50 A dras från batteriet? D.v.s. det blir ingen laddning?
Funderar på hur det funkar det där med att ladda ett batteri samtidigt som man har en förbrukare inkopplad. Om man laddar med säg 50 A, men har en förbrukare som drar 100 A, blir inte effekten att 50 A dras från laddaren och 50 A dras från batteriet? D.v.s. det blir ingen laddning?
Problemet är väl att det troligen blir dyrare att bygga en lösning för att mata de där bilslutstegen än vad det blir att köpa riktiga grejer...
För att inte tala om att den låga verkningsgraden gör att det dessutom kommer att kosta mycket mer att driva skiten än en "vettig" lösning.
För att inte tala om att den låga verkningsgraden gör att det dessutom kommer att kosta mycket mer att driva skiten än en "vettig" lösning.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Walle: Om fallet är så så givetvis, måhända jag läser dåligt, men jag kunde inte se att de verkligen köpt det, därav min frågeställning.
Dedär om laddaren låter inte helt orimligt, så borde det bli.
Dedär om laddaren låter inte helt orimligt, så borde det bli.
-
Anders Olsson
Hej!
Om du redan köpt slutsteg och högtalare ska du absolut börja med att koppla upp en del av systemet så att du kan testa verklig strömförbrukning.
Jag misstänker, precis som någon tidigare talare, att du inte kommer ta ut den maxeffekt som slutstegen är märkta med kontinuerligt (om du inte ska spela fyrkantsvåg
)
Om det till exempel skulle visa sig "bara" behöver 150A kontinuerligt blir betydligt enklare än om du faktiskt behöver 560A.
Om du redan köpt slutsteg och högtalare ska du absolut börja med att koppla upp en del av systemet så att du kan testa verklig strömförbrukning.
Jag misstänker, precis som någon tidigare talare, att du inte kommer ta ut den maxeffekt som slutstegen är märkta med kontinuerligt (om du inte ska spela fyrkantsvåg
Om det till exempel skulle visa sig "bara" behöver 150A kontinuerligt blir betydligt enklare än om du faktiskt behöver 560A.
Skulle inte surplus ATX-agg vara billigare
Inte så säkert beroende på vilken typ av agg man använder av de i länken då det behövas många då det finns en del negativa grejer med ATX agg i samband med detta jämfört med rena 12V aggregat.
ATX ger ju till att börja med inte ut enbart 12V utan en massa andra spänningar vilket drar ner helhetseffekten mot om all tillgänglig effekt kunnat utnyttjas för enbart 12V vilket är just det det gör på ett rent 12V agg. Effektiviteten dras också ner eftersom vissa spänningar inte används och sedan brukar inte 12V ha så värst hög utström på i alla fall billigare aggregat så det hade då behövts väldigt många. Sedan är det inte alltid som 12V är direkt spännings reglerad utan bara indirekt genom 5V så när det är belastning på 5V så regleras också 12V vilket gör att 12V då bara klarar av en mycket lägre ström innan späningen börja sjunka än om det varit ett rent 12V agg.
Om 5V då belastat hårt med tja tex stora effektmotstånd eller annat ineffektivt för att då kunna få ut rätt ström på 12V så kanske man hade behövt säg ha 40 - 60 billiga dator aggregat för att få ut rätt sammanlagd ström och det antalet vet jag inte om det hade blivit så mycket billigare men framför allt så hade det nog knappt varit fysiskt hanterbart.
Inte så säkert beroende på vilken typ av agg man använder av de i länken då det behövas många då det finns en del negativa grejer med ATX agg i samband med detta jämfört med rena 12V aggregat.
ATX ger ju till att börja med inte ut enbart 12V utan en massa andra spänningar vilket drar ner helhetseffekten mot om all tillgänglig effekt kunnat utnyttjas för enbart 12V vilket är just det det gör på ett rent 12V agg. Effektiviteten dras också ner eftersom vissa spänningar inte används och sedan brukar inte 12V ha så värst hög utström på i alla fall billigare aggregat så det hade då behövts väldigt många. Sedan är det inte alltid som 12V är direkt spännings reglerad utan bara indirekt genom 5V så när det är belastning på 5V så regleras också 12V vilket gör att 12V då bara klarar av en mycket lägre ström innan späningen börja sjunka än om det varit ett rent 12V agg.
Om 5V då belastat hårt med tja tex stora effektmotstånd eller annat ineffektivt för att då kunna få ut rätt ström på 12V så kanske man hade behövt säg ha 40 - 60 billiga dator aggregat för att få ut rätt sammanlagd ström och det antalet vet jag inte om det hade blivit så mycket billigare men framför allt så hade det nog knappt varit fysiskt hanterbart.
Om det är som Anders Olsson tippar, att det räcker med 150A, då borde det fungera med en kraftig bilgenerator + lämplig asynkronmotor. Billigare än så lär det nog vara svårt att komma.