Jag köpte en digitalkamera på ebay och det visade sig att killen som hade haft kameran för mig av någon anledning gjort sig av med originalladdaren och istället köpt en billig laddare som har en UK-kontakt. Det finns alltså ingen befintlig Sverige-kontakt så att jag kan ansluta den till vårt nät.
Jag har beställt en riktig adapter, men det skulle ta flera dagar för den att anlända och det är helg nu dessutom. Jag vill använda min nygamla kamera nu och därför vill jag skapa en tillfällig lösning, bland annat så att jag kan använda kameran i helgen. När jag sedan fått den riktiga laddaren slänger jag kinaladdaren och mitt hemmabygge
Mig veterligen så har både UK och Sverige 230 volt och 50Hz i sina nät. Kan det inte vara så enkelt att man bara bygger en DIY-lösning på det hela genom att direkt ansluta UK-laddaren genom att modifiera dess kontakter något?
Här UK-laddaren. Kontakten ligger så att stiften ligger ned mot bordet. Därför ser man inte anslutningsstiften. Varför är förresten kablarna in till kretskorten från nätspänningen märkta "L" och "N" och dessutom färgmärkta. Detta indikerar ju att de är polariserade, men så kan det ju inte vara eftersom det är rör sig om växelspänning(?)

Här är en sönderplockad svensk adapter som kan tänkte använda mig av genom att koppla in kretsen från UK-adaptern till.

Jag kanske inte har förklarat tydligt nog, men det hela är ju egentligen alltså väldigt simpelt. Vad har ni att säga om detta?