Likriktare som ger MYCKET ström i 12v

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi

Re: Likriktare som ger MYCKET ström i 12v

Inlägg av rikkitikkitavi »

jag har en kylfläns (ca 12*12* 2,5 cm) med två st 301CNQ040 dubbeldioder (300 A , 40 V schottky ) om det är av intresse.
alle3000

Inlägg av alle3000 »

Efter all kritik o smutskastning som nu uppstått så får jag väl allt ta o försvara mig lite!
Självklart är jag fullt medveten om att detta koncept inte är det minsta optimalt! Vi tyckte mest att det skulle vara en kul grej o göra o se hur det blir! Har själv byggt ett par egna riktiga HIFi-högtalare (3-vägs) från grunden där jag designat delningsfilter, lådvolym o allt från grunden. Så jag vet hur riktigt bra ljud ska byggas! Anledningen till att jag vände mig till detta forum var för att jag ville ha svar på min fråga ang. strömförsörjningen, inte om hela skiten kommer vara smidigt, spela bra osv. då hade jag snarare vänt mig till MinHembio.

Men åter till topic och min sista fråga.
Har funderat lite på om man skulle kunna använda sig av batterier och underhållsladda med en kraftig batteriladdare eller kanske rent av direkt från en batteriladdare? Det som gör mig tveksam till det är om spänningen i en laddare är konstant (12v-13,8v)? Annars skulle det ju funka :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

inte en normal batteriladdare

men annar är det en vettig kombination
som jag skrev innan så behöver du ha en batteriladdare som inte tar sönder batterierna efter några veckor
dom högströmsbatteriladdarna är till för att snabbt få igång en bil , inget annat
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ja, En hel hög med batterier och Stor laddare funkar helt ok. Många slutsteg funkar bättre på högre spänning dessutom.

Så batterier och en laddare som kan punga ut 100-150A är nog inte helt fel.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Välkommen till ett forum där folk analyserar ett problem och löser det på det smidigaste sättet, även om det innebär ett par steg längre upp =)

Själv tycker även jag att det låter udda att basera det på bilhögtalare, länkarna funkade inte för mig, men vad har elementen för effektivitet? Det brukar vara mycket högre effektivitet på PA-högtalare istället, vilket gör att ni slipper släpa runt på en massa steg och batterier, ska ni lägga ner så mycket pengar på nått kan ni väl lika bra göra det ordentligt från början?

Aja, Lycka till! (och lämna gärna några bilder =))
alle3000 skrev:Anledningen till att jag vände mig till detta forum var för att jag ville ha svar på min fråga ang. strömförsörjningen, inte om hela skiten kommer vara smidigt, spela bra osv. då hade jag snarare vänt mig till MinHembio.
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

Varför älta hur de skulle ha gjort?
Visst, hade han kommit in i ett tidigare stadium hade det varit en annan sak.
Men nu har de ju, som han påpekat flera gånger, allt klart, förutom kraften.
Vore det då inte bättre att koncentrera sig på att lösa problemet istället för att slå sig för bröstet och förklara hur mycket bättre man skulle ha gjort det?

\\Sky
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja men grundproblemet är ju löst för länge sen. Det blir en enorm koloss på 25-30 kg som kostar massa pengar. Och mycket av energin kommer att försvinna i kabel- och anslutningsförluster.

Sen har ju diskussionen handlat om hur man skulle kunna fått ihop nåt "bättre".
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Ja men grundproblemet är ju löst för länge sen.#

Är det? Jag har följt den här tråden med stort intresse, men inte sett någon slutgiltig lösning på problemet.
I vilket inlägg menar du lösningen fanns?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Lösningen står överallt istort sett.

Batterier plus större laddare. Det är väl den eklare och framförallt billigare lösningen. Man kan ju göra ett batteripack per slutsteg och sedan så slipper man ha lika stora laddare.
Nerre

Inlägg av Nerre »

säter skrev: I vilket inlägg menar du lösningen fanns?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 65#p641365
alle3000

Inlägg av alle3000 »

Då kanske vi kan komma fram till att det är batterier och laddare som gäller! :)
Vi har varit o kollat på stora lastbilsbatterier 230Ah 1800kr/st verkar vara det billigaste vi hittade.
Några sånna skulle nog gå.
Nån som har nåt annat förslag vad gäller batterier? :)

Om vi nu också ska kika på laddare så kan vi alltså skippa billiga monsterladdare från t.ex biltema.
CTEK hade en laddare som gav 25A i laddström MULTI XS 25000
Kan startladdare av lite bättre variant vara ett alternativ?
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Det var någon som föreslog paralellade ATX-agg. Borde väl vara en bra och billig lösning? Fördela på tre faser…

EDIT: Det var MaDa
maDa skrev:Jösses. Jo det är ju lite opraktiskt med 12V, och bilhögtalare är ju ineffektiva som de är.

Men absolut billigaste måste bli en mindre 3-fas elbjörn, och en kaskad av tjuvkopplade ATX nätagg, kanske en 9-13st, fördelade över faserna. Sen gärna ohyggligt med kondensatorer som kan soft-inkopplas.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Vi har varit o kollat på stora lastbilsbatterier 230Ah

I alla fall startbatterier till personbilar lär inte må speciellt bra av att laddas ur djupt, så om samma sak gäller för de batterier ni kikat på bör ni nog se till att sköta laddning och underhåll ordentligt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Val av batteri beror mycket på hur de kommer att användas. Om de alltid ska stå med laddare på så kan man köra startbatterier (lastbilsbatterier eller whatever) men ska man kunna använda dem utan ansluten laddare för att spela ett bra tag tills man använt 50%-80% av energiinnehållet innan man laddar igen så bör man köpa specialbatterier som kan djupurladdas. "Husvagnsbatterier" kallas dom kanske, eller truckbatterier.

Kolla http://www.battericentralen.se och gå in på Fritid/Marin eller ännu hellre EL-fordon. Där har ni riktiga batterier. Bly är ju inte det bästa , men på kort sikt i alla fall det billigaste. Litium-jon batterier är mindre och lättare men fett mycket dyrare och kräver att man har ännu bättre laddare och koll på spänning osv.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Om du vill göra det jobbigt för dig så bygg med bilstereoprylar! Personligen har jag nog aldrig vart på en skogsfest där lösningen vart batterier och 12v slutsteg och ineffektiva bilhögtalare som är gjorda för små utrymmen!
Däremot har det alltid stått ett litet bensin/diesel kraftverk en bit ifrån och riktiga PA-grejjer rakt igenom.
Skriv svar