Koppla in likriktare
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 3 december 2010, 15:56:32
Koppla in likriktare
En likriktarbrygga ska ju ha 2 inkommande AC källor.
Kan jag koppla in en strömkälla på ena kontakten och bara bygla över till andra kontakten eller måste jag ha 2st separata strömkällor?
Kan jag koppla in en strömkälla på ena kontakten och bara bygla över till andra kontakten eller måste jag ha 2st separata strömkällor?
- tecno
- Inlägg: 27266
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Koppla in likriktare
Ta dig en tur in på WIKIN
Nedan en plansch om grundläggande likriktare
http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf
Nedan en plansch om grundläggande likriktare
http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf
Senast redigerad av tecno 9 december 2010, 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
- FormerMazda
- Inlägg: 6507
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Koppla in likriktare
Nej, EN brygga med EN likriktare i sig ska bara ha EN AC-källa.
Ur denn brygga får du sen en helvågslikriktad DC.
Kolla nedan för ett enkelt beskrivande schema, ~ symbolen är där du lägger in din AC, och den andra är DC ut.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktarbrygga
Ur denn brygga får du sen en helvågslikriktad DC.
Kolla nedan för ett enkelt beskrivande schema, ~ symbolen är där du lägger in din AC, och den andra är DC ut.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktarbrygga
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Koppla in likriktare
Någonstan tänker du fel, ström går alltid runt i någon slinga
Protte
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 3 december 2010, 15:56:32
Re: Koppla in likriktare
Det är denna likriktarbrygga jag använder mig utav:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19015
Skall göra om 12V ac till 12V dc.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19015
Skall göra om 12V ac till 12V dc.
Re: Koppla in likriktare
12v AC kommer inte bli 12V dc, antar att du klarar dig utan reglering...
- FormerMazda
- Inlägg: 6507
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Koppla in likriktare
Beskriv för oss vad som matar bryggan, och vad som kommer belasta den.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 3 december 2010, 15:56:32
Re: Koppla in likriktare
Matningen till bryggan kommer från en lysspole på en 2t förbränningsmotor som regleras ner till 12V AC via en voltregulator.
Ska belastas med en avgastemperaturmätare, sålänge jag ligger mellan 9-12C dc så är det ok. Effektuttaget vet jag tyvärr ej men det bör ej vara spec högt.
Ska belastas med en avgastemperaturmätare, sålänge jag ligger mellan 9-12C dc så är det ok. Effektuttaget vet jag tyvärr ej men det bör ej vara spec högt.
Re: Koppla in likriktare
När du likriktar 12 VAC kommer du få ca 17 VDC om du har glättningskondensatorer efter likriktningen. Eftersom AC brukar anges som RMS-värde och resultatet efter likriktning blir toppvärdet får du multiplicera med roten ur två. (Förutsatt att din AC-spänning är sinusformad)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 35131
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 3 december 2010, 15:56:32
Re: Koppla in likriktare
Temperatur mätaren är väl ändå en resistiv last.
Alltså VDC = VAC*0,9.
Vilket bör betyda att jag klarar mig med enbart denna likriktarbrygga?
Alltså VDC = VAC*0,9.
Vilket bör betyda att jag klarar mig med enbart denna likriktarbrygga?
Re: Koppla in likriktare
aj, aj
När du gasar din t2 motor på fullvarv så kommer du att få 50-70-volt ifrån lysspolen och din 12-volts regulator rasar och bränner upp allt du har kopplat in till den...
dom flesta 12-Volts regulatorer tål inte mer än 35 Volt på ingång.
Du måste göra en shuntreglering med elektronisk 'zenerdiod' av effektmodell (samma typ som sitter på tex crossojar) efter likriktarbrygga om din lysspole ligger på 1-15 Watt, om generatorn är starkare än 10 - 15W så måste man ändra strategi till samma modell som regulatorer i större motorcyklar med kortslutande regulator på periodnivå (före likriktarbryggan) när spänningen går över en viss nivå om man inte kör med en större dummylast som tar upp större delen av generatorn kapacitet och låter zenersioden ta dom sista 10% tillsamman med din last.
sedan kommer din spänning variera väldigt mycket vid ojämn tomgång och långt under 12 Volt och det är tillrådligt att ha ett litet blybatteri som energireserv vid tomgång.
---
Lysspolar ger tex. 12 Volt oavsett varvtal över en viss grundvarvtal endast när lampa med angiven antal Watt är ansluten. Lampa med för hög Wattal så glöder bara lampan oavsett gaspådrag och en lampa med för låg Wattal så blir den helvit och går sönder när man varvar motorn.
generator är en strömgenerator och höjer spänningen (med varvtalet) tills en viss ström flödar genom lysspolen och därefter hålls den strömmen konstant även om man varva motorn ytterligare - så funkar PM-generatorer.
När du gasar din t2 motor på fullvarv så kommer du att få 50-70-volt ifrån lysspolen och din 12-volts regulator rasar och bränner upp allt du har kopplat in till den...
dom flesta 12-Volts regulatorer tål inte mer än 35 Volt på ingång.
Du måste göra en shuntreglering med elektronisk 'zenerdiod' av effektmodell (samma typ som sitter på tex crossojar) efter likriktarbrygga om din lysspole ligger på 1-15 Watt, om generatorn är starkare än 10 - 15W så måste man ändra strategi till samma modell som regulatorer i större motorcyklar med kortslutande regulator på periodnivå (före likriktarbryggan) när spänningen går över en viss nivå om man inte kör med en större dummylast som tar upp större delen av generatorn kapacitet och låter zenersioden ta dom sista 10% tillsamman med din last.
sedan kommer din spänning variera väldigt mycket vid ojämn tomgång och långt under 12 Volt och det är tillrådligt att ha ett litet blybatteri som energireserv vid tomgång.
---
Lysspolar ger tex. 12 Volt oavsett varvtal över en viss grundvarvtal endast när lampa med angiven antal Watt är ansluten. Lampa med för hög Wattal så glöder bara lampan oavsett gaspådrag och en lampa med för låg Wattal så blir den helvit och går sönder när man varvar motorn.
generator är en strömgenerator och höjer spänningen (med varvtalet) tills en viss ström flödar genom lysspolen och därefter hålls den strömmen konstant även om man varva motorn ytterligare - så funkar PM-generatorer.
Re: Koppla in likriktare
Så då borde det väl funka att sätta ett effektmotstånd med rätt effekt vid 12 V över lysspolen för att få ner spänningen? (fast zenerdiod är kanske billigare?) Fas nu skriver ju TS att han har nån slags reglering ner till 12V AC från lysspolen, vad nu det kan vara för grej?
I vilket fall som helst, likriktas spänningen så blir den högre, inte lägre. Så det blir inte *0.9, snarare *1.4
I vilket fall som helst, likriktas spänningen så blir den högre, inte lägre. Så det blir inte *0.9, snarare *1.4
Vad fick du den siffran ifrån?Alltså VDC = VAC*0,9.
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 3 december 2010, 15:56:32
Re: Koppla in likriktare
Xxargas: Det handlar i detta fall om en snöskoter vars voltregulator som sitter orginal reglerar ner spänningen från stator till 13,5V AC vid gaspådrag över 2000rpm (Användningsområde upp till 9800rpm). Under vid tomgångsvarv ger statorn ut kring 8-9V.
Jesse: Se http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf "Full wave bridge resictive load"
Jesse: Se http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf "Full wave bridge resictive load"
Re: Koppla in likriktare
då låter det som att du har redan shuntreglering av något slag - dock brukar dom oftast ge likström från sig men det är möjligt att de har satt antiparallellkopplad effektzenerdioder för att ta bort höga spänningar.
jag skulle nog kolla spänningen noga med en oscilloskop vid olika varvtal...
antingen ser man att topparna plattas ut med allt högre varvtal på motorn eller så ser man dessa huggas tvärt mot noll volt när spänningen går över en viss nivå om regleringen är av kortslutande typ (spar moment på motorn då)
(detta för att multimetrar av enklare sort mäter oexakt på andra frekvenser än 50 - 60 Hz...
skall man mäta mer trovärdigt så behöver man TRMS-multimetrar.)
jag skulle nog kolla spänningen noga med en oscilloskop vid olika varvtal...
antingen ser man att topparna plattas ut med allt högre varvtal på motorn eller så ser man dessa huggas tvärt mot noll volt när spänningen går över en viss nivå om regleringen är av kortslutande typ (spar moment på motorn då)
(detta för att multimetrar av enklare sort mäter oexakt på andra frekvenser än 50 - 60 Hz...
skall man mäta mer trovärdigt så behöver man TRMS-multimetrar.)
Senast redigerad av xxargs 9 december 2010, 19:01:21, redigerad totalt 1 gång.