Låter vettigt. De steg jag lagat och mätt i brukar ha runt ±35 volt efter switch delen, dvs 70 volt mot 12volt. För att nå 5kw krävs då endast ca 80 A istället för 560AYngLi skrev:Hej,
Går det inte bara att koppla bort "slutstegens" egna dc omvandlare och gå direkt från nätspänning till vad slutstegen verkligen behöver? Då slipper du två omvandlingar, verkar onödigt att gå från 230V ac till 12V dc och sedan från 12V dc till +-(någonting)V dc.
Likriktare som ger MYCKET ström i 12v
Re: Likriktare som ger MYCKET ström i 12v
Hej!
Ojoj vad många som verkade intresserade av det här, jätteroligt!
Om jag nu ska ta det här lite mer noga och från början så kanske det underlättar
Jag o ett gäng polare har alltså lagt ihop pengar för att bygga ett gött PA-ljud som ska vara portabelt
Vi hade alltså tänkt köra allt på batterier för att inte vara beroende av ström , kunna spela på festivaler osv. Men nu kom vi på det att det hade varit jäkligt gött om man även kunde plugga in allt i väggen o spela med sakerna på t.ex clubbar. Då vill man helst inte ha 20st lastbilsbatterier stående på golvet
Så vi kommer i vilket fall köpa massa batterier för att kunna använda det till det som det var tänkt till men om det går att fixa så man kan köra i väggen också hade varit ett plus 
Om jag då förklarar lite kring själva systemet så är allt billjudsprodukter av märket DLS
Vi kommer ha
4st toppar (4st 7"x10" högtalare i varje låda) som drivs av 2st 2x135w slutsteg i vardera låda (totalt 8st 2x135w)
2st Baslådor (2 st 15" basar i varje låda) som drivs av ett 1600w slutsteg (bryggkopplat i 1 ohm) (totalt 2st 1600w)
Sen har vi även funderat på o bygga två extra baslådor när budgeten tillåter XD
Varje högtalare kommer laddas o jordas med 50mm^2 kabel.
Ordentliga grejer blir det
Ojoj vad många som verkade intresserade av det här, jätteroligt!
Om jag nu ska ta det här lite mer noga och från början så kanske det underlättar
Jag o ett gäng polare har alltså lagt ihop pengar för att bygga ett gött PA-ljud som ska vara portabelt
Vi hade alltså tänkt köra allt på batterier för att inte vara beroende av ström , kunna spela på festivaler osv. Men nu kom vi på det att det hade varit jäkligt gött om man även kunde plugga in allt i väggen o spela med sakerna på t.ex clubbar. Då vill man helst inte ha 20st lastbilsbatterier stående på golvet
Om jag då förklarar lite kring själva systemet så är allt billjudsprodukter av märket DLS
Vi kommer ha
4st toppar (4st 7"x10" högtalare i varje låda) som drivs av 2st 2x135w slutsteg i vardera låda (totalt 8st 2x135w)
2st Baslådor (2 st 15" basar i varje låda) som drivs av ett 1600w slutsteg (bryggkopplat i 1 ohm) (totalt 2st 1600w)
Sen har vi även funderat på o bygga två extra baslådor när budgeten tillåter XD
Varje högtalare kommer laddas o jordas med 50mm^2 kabel.
Ordentliga grejer blir det
Men som nån sa så skulle det gå utmärkt med t.ex en likriktare till varje låda.
Kan man bara rakt av omsätta ett slutstegs uteffekt till el-effekt in ?
Om ett slutsteg har "specen" 2x135W, drar det då också (minst) 270W kontinuerligt ?
Om ett slutsteg har "specen" 2x135W, drar det då också (minst) 270W kontinuerligt ?
- prototypen
Verkningsgraden är väl 60-70 % för klass AB.
Klass D ger ju bättre verkningsgrad, gissningsvis som andra switchade saker runt 90 %.
Protte
Klass D ger ju bättre verkningsgrad, gissningsvis som andra switchade saker runt 90 %.
Protte
Kanske några (6st) rejäla CTEC laddare, Zafir 200 pallar ju upp till 300Ah (glädjesiffror?)
e ju nog d simplaste och ett batteri till varje.
alltså: vägguttag--> CTEC--> batteri--> Högtalare.
batterierna har ni ju ändå, likaså matarkabel.. kan nog gå att köra direkt med Zafiren utan batteri me kanske, e byggd för konstant drivning av 12v utrustning.
men den kostar ju en del ca 1800:- så 10800:- för 6st.. sen behöver du (för full kräm 300Ah ut) 6st 16Amp uttag = 2*3fas som du splitter med "byggcentral" tar ca 15Amp stycket..
Ball idé
förövrigt.
tycker att det befogar att fixa en projekt tråd om detta när ni sätter igång
e ju nog d simplaste och ett batteri till varje.
alltså: vägguttag--> CTEC--> batteri--> Högtalare.
batterierna har ni ju ändå, likaså matarkabel.. kan nog gå att köra direkt med Zafiren utan batteri me kanske, e byggd för konstant drivning av 12v utrustning.
men den kostar ju en del ca 1800:- så 10800:- för 6st.. sen behöver du (för full kräm 300Ah ut) 6st 16Amp uttag = 2*3fas som du splitter med "byggcentral" tar ca 15Amp stycket..
Ball idé
tycker att det befogar att fixa en projekt tråd om detta när ni sätter igång
Men om det nu är någon sorts musik som spelas och inte testtoner på full effekt så lär det bli betydligt mindre än så i snitt. När stegen klipper ligger medeleffekten ut på kanske 1/20 till 1/3 av vad en sinus vid klippning ger. Det exakta värdet beror på musikens dynamik.sodjan skrev:Kan man bara rakt av omsätta ett slutstegs uteffekt till el-effekt in ?
Annars är ju en vanlig lösning dieselelverk som driver slutsteg som går på 230V.
Jag har haft 2st DLS A6 monoblock steg i AB klassen på 1000w rms styck. Med dessa drev jag en 12" Digital Designs bas. Anläggningen var säkrat till 200A, och efter att ha kollat på säkringen så ser jag att ledaren är regnbågsfärgad. vilket borde betyda att den inte har vart långt ifrån bristning, så ström slukade anläggningen! 
Jag har inte tävlat med anläggningen, de var mer bara för att ha en bra anläggning att lyssna på till och från jobbet
Jag har inte tävlat med anläggningen, de var mer bara för att ha en bra anläggning att lyssna på till och från jobbet
fast jag måste säga att det låter lite meningslös att bygga detta öht, ingen klubb skulle väl ens vara intresserad att hyra detta? och hur skulle ni ens bära omkring det i mobila sammanhang?
5kw stereo går ju att lösa så mycket smidigare än detta för klubbändamål :/
De flesta klubbar vill inte ha en kvadratmeter bilbatterier eller en 150kg nätdel att släpa in i lokalen.
för mycket mindre kommer den inte att väga
men visst pojkdrömmar är väl pojkdrömmar...
5kw stereo går ju att lösa så mycket smidigare än detta för klubbändamål :/
De flesta klubbar vill inte ha en kvadratmeter bilbatterier eller en 150kg nätdel att släpa in i lokalen.
för mycket mindre kommer den inte att väga
men visst pojkdrömmar är väl pojkdrömmar...
Självklart kommer stegen inte ligga o dra max ström hela tiden.
Men när det väl kommer en ordentlig baston (djup o hög) så är det ju tråkigt om skiten dör pga. för lite ström :/
Så är det egentligen lönt o köpa omvandlare om vi ändå kommer behöva ha batterier?
Vi räknar med att behöva köpa batterier för ca 20 000:- o då får vi totalt 2500Ah
Lägga 10 000:- till på omvandlare känns ju lite drygt :/ (bara för att spara plats
)
Men vill nån vänlig skäl länka till nån omvandlare som skulle funka så man kan kolla lite?
(är helt grön på såna elprytslar)
ps. Glömde skriva att slutstegen är DLS CA23 och CAD15, om nån nyfiken vill gå in o kolla in mer siffror
Och att vi snart redan byggt ihop allt, bara krämen kvar 
Men när det väl kommer en ordentlig baston (djup o hög) så är det ju tråkigt om skiten dör pga. för lite ström :/
Så är det egentligen lönt o köpa omvandlare om vi ändå kommer behöva ha batterier?
Vi räknar med att behöva köpa batterier för ca 20 000:- o då får vi totalt 2500Ah
Lägga 10 000:- till på omvandlare känns ju lite drygt :/ (bara för att spara plats
Men vill nån vänlig skäl länka till nån omvandlare som skulle funka så man kan kolla lite?
ps. Glömde skriva att slutstegen är DLS CA23 och CAD15, om nån nyfiken vill gå in o kolla in mer siffror
"men visst pojkdrömmar är väl pojkdrömmar..."
Det var väl inge snällt sagt, forumet vimlar ju för i helsike av just sånna drömmar så vad skiljer denna tråd från mängden.
Trådskaparen skaffar ju information och utbyter tanka och funderingar, om inte EF fanns vart skulle man då vända sig för att ventilera ideér och funderingar kring elektronik. EF är det bästa det Svenska internet har att erbjuda i elektronik väg.
Det var väl inge snällt sagt, forumet vimlar ju för i helsike av just sånna drömmar så vad skiljer denna tråd från mängden.
Trådskaparen skaffar ju information och utbyter tanka och funderingar, om inte EF fanns vart skulle man då vända sig för att ventilera ideér och funderingar kring elektronik. EF är det bästa det Svenska internet har att erbjuda i elektronik väg.
-
danielr112
Hur många slutsteg hade du tänkt köra med av varje?
-
danielr112
Ah läste inte den
Då skulle jag säga att ni kanske behöver 150A i genomsnitt. Grovt räknat men när kompissen körde med sina dls steg så gick det inte åt mycke ström direkt.
Men inte för att vara sådan men det blir billigare och framförallt grymt mycke enklare om du köper ett par riktiga PA-steg. Och förmodligen bättre ljud med.
Då skulle jag säga att ni kanske behöver 150A i genomsnitt. Grovt räknat men när kompissen körde med sina dls steg så gick det inte åt mycke ström direkt.
Men inte för att vara sådan men det blir billigare och framförallt grymt mycke enklare om du köper ett par riktiga PA-steg. Och förmodligen bättre ljud med.
Vänta nu... billjudselement? Vad är det för element och vad för känslighet (dB/W vid 1 m) har de?alle3000 skrev: Om jag då förklarar lite kring själva systemet så är allt billjudsprodukter av märket DLS
Vi kommer ha
Och hur hade ni tänkt göra toppar med flera 7x10-or (sådana med koaxiala diskanter va?) utan att diskantspridningen blir modell laserstråle?