Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?
Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?
Min erfarenhet av biltemabatterier är också att dom är SKRÄP, nu har jag iofs bara haft ett bilbatteri, men fem MC-batterier, varav tre fick på garanti efter att det jag hade köpt var oanvändbart efter ungefär ett år.
Jag orkar inte byta dom hela tiden, garanti eller ej, så jag föredrar att lägga mer pengar och slippa byta.. Nu senast blev det Varta, hoppas det fungerar.
Jag orkar inte byta dom hela tiden, garanti eller ej, så jag föredrar att lägga mer pengar och slippa byta.. Nu senast blev det Varta, hoppas det fungerar.
- SeniorLemuren
När ett blybatteri börjar tappa effekt då är det i stort sett kört. Det finns visserligen pulsladdare som påstås kunna sätta ny fart på trötta sulfaterade batterier men det är ändå på väg utför. Till min båt har jag NIFE-batterier på 800 Ah som är 40 år gamla byggda i rostfritt syrafast stål (från en uttjänt gammal truck) de är lika pigga som om de vore nya, tål att urladdas i bott, tål att stå oladdade hur länge som helst, lider inte av minnesproblem, har låg självurladdning, ja det är i stort sett omöjligt att ta död på ett gammalt NIFE. Kanske inte så konstigt att de försvunnit från marknaden, en kund som köpt ett NIFE kommer aldrig tillbaka för att köpa ett ersättningsbatteri. 

Alla mina nya batterier till bil utom ett har varit biltemas ända sedan dom hade lilla butiken i linköping.Glenn skrev:Minn erfarenhet av biltemabatterier är också att dom är SKRÄP, nu har jag iofs bara haft ett bilbatteri, men fem MC-batterier, varav tre fick på garanti efter att det jag hade köpt var oanvändbart efter ungefär ett år.
Det batteri som jag inte kunde köpa på biltema blev ett okbatteri i malung då biltema inte finns där

Har två bilar som kör biltema nu.
Man får inte glömma att underhållsladda ett batteri som inte används under vintern.
Underhållsladdar gör jag, och MC-batteriet "verkar" ju ok framåt vårkanten, schysst spänning osv, men det orkar helt enkelt inte ge tillräckligt många ampere för att drivba runt motorn ordentligt..
Det underhållsfria jag köpte uppvisade samma fenomen redan efter 2-3 månader, och då hade ju hojen varit i bruk hela tiden.
..Det är JOBBIGT att rulla igång en 1100cc MC när man är iförd skinnställ kan jag meddela
Det underhållsfria jag köpte uppvisade samma fenomen redan efter 2-3 månader, och då hade ju hojen varit i bruk hela tiden.
..Det är JOBBIGT att rulla igång en 1100cc MC när man är iförd skinnställ kan jag meddela

Jag tippar att dom specar batteriet i underkant redan från början för att få så litet batteri som möjligt. en vanlig bil har ju inte så stora utrymmeskrav som mc samtidigt som en bil måste ha betydligt mer marginal för vinterstarter.
Jag kan komplettera min tidigare berättelse om dåliga Biltema-batterier med ett ett batteri som jag köpte billigt på Jula.
Det var väldigt billigt så jag slog till.
Det använder jag i verkstaden som buffert till bilstereon med sina rejäla förstärkare och dubbla 12"-baselement. Det batteriet är ständigt kopplat till en enkel billig batteriladdare. När bastrumman slår ser man amperémätaren dunka upp i max i samma takt.
Till detta ändamål duger detta batteri, men jag lånade ut det till en bekant som hade problem med sitt bilbatteri. Han återlämnade det några dagar senare och sa att det var nog gammalt och dåligt för det drog inte runt startmotorn så bra...
Nu kan det kanske bero på att jag misshandlar detta batteri med att ständigt stå på laddning med en enkel laddare. Men det har stått så i flera år båda på sommaren och kalla vintern.
Så till buffert till en rejäl 12-volts-musikanläggning duger det med ett Julabatteri, och kanske ett Biltemabatteri också.
Det var väldigt billigt så jag slog till.
Det använder jag i verkstaden som buffert till bilstereon med sina rejäla förstärkare och dubbla 12"-baselement. Det batteriet är ständigt kopplat till en enkel billig batteriladdare. När bastrumman slår ser man amperémätaren dunka upp i max i samma takt.

Till detta ändamål duger detta batteri, men jag lånade ut det till en bekant som hade problem med sitt bilbatteri. Han återlämnade det några dagar senare och sa att det var nog gammalt och dåligt för det drog inte runt startmotorn så bra...
Nu kan det kanske bero på att jag misshandlar detta batteri med att ständigt stå på laddning med en enkel laddare. Men det har stått så i flera år båda på sommaren och kalla vintern.
Så till buffert till en rejäl 12-volts-musikanläggning duger det med ett Julabatteri, och kanske ett Biltemabatteri också.
-
Ja en billig laddare kan snabbt döda ett batteri.
>Ja en billig laddare kan snabbt döda ett batteri.
Helt korrekt.
Helt korrekt.
-
Nackdelen med biltema är att de inte specar batterierna. Hade de ingått en ladd/urladdningskurva hade de varit helt ok.
Jag har kört med flertalet biltema som funkat sjukt bra. Och jag har även dödat dyra 2500kronors 60ah exide batterier på under halvåret
Jag har kört med flertalet biltema som funkat sjukt bra. Och jag har även dödat dyra 2500kronors 60ah exide batterier på under halvåret

Konstigt att mitt 100A biltemabatteri i traktorn höll för säkert 10 minuter konstant nötande(med korta avbrott) på startmotorn då jag fick luft i pumpen (pga avstängd soppakran) motorn var körd kanske 3-4 minuter sen kall (-10) så helt lätt gick det inte. Som lök på laxen ska där sitta 180A eller 200A standard.
Som sagt 4års garanti kan ju inte vara bara påhitt eller?
Nämnde jag att där (i traktorn) satt ett Tudor 2500:- (minst) som höll cirkus 1½-2 år innan det la av. Biltemat för 1200:- har hittills fungerat exakt lika bra som det och traktorn startar i -15 utan värmare. Ett vanligt 60A Statoilbatteri orkade inte ens vid nollan. Såklart laddade jag batteriet direkt jag kom hem med Ctek:en för att säkerställa att det fått nog med laddning då jag bara körde ner till byn (efter det ofrivilliga gnuggtestet).
Samma i sambons Skoda den startade LÄTT med biltema billigaste skiten när det verkligen var -30 och ingen annan bil startade, passaten min som stått med MOTORVÄRMARE i uppemot en halvtimme drog bara en suck och inte ens startade på rull(varta). Nämde jag att på Skodan finns varken kupé eller motorvärmare
Kompisen har biltema batteri i sin traktor och sen han satte dit det har han noll problem.
Så åtminstone har jag rätt stort förtroende för Biltemas batterier, de har sällan stått i affären i flera år och för min del har de fungerat bättre än förväntan. Fast det är klart det klingar ju inte lika bra som ett Tudor det är jag helt på klaren över.

Som sagt 4års garanti kan ju inte vara bara påhitt eller?
Nämnde jag att där (i traktorn) satt ett Tudor 2500:- (minst) som höll cirkus 1½-2 år innan det la av. Biltemat för 1200:- har hittills fungerat exakt lika bra som det och traktorn startar i -15 utan värmare. Ett vanligt 60A Statoilbatteri orkade inte ens vid nollan. Såklart laddade jag batteriet direkt jag kom hem med Ctek:en för att säkerställa att det fått nog med laddning då jag bara körde ner till byn (efter det ofrivilliga gnuggtestet).
Samma i sambons Skoda den startade LÄTT med biltema billigaste skiten när det verkligen var -30 och ingen annan bil startade, passaten min som stått med MOTORVÄRMARE i uppemot en halvtimme drog bara en suck och inte ens startade på rull(varta). Nämde jag att på Skodan finns varken kupé eller motorvärmare

Kompisen har biltema batteri i sin traktor och sen han satte dit det har han noll problem.
Så åtminstone har jag rätt stort förtroende för Biltemas batterier, de har sällan stått i affären i flera år och för min del har de fungerat bättre än förväntan. Fast det är klart det klingar ju inte lika bra som ett Tudor det är jag helt på klaren över.
-
Allt man inte ska göra med dem 
Jog tror på biltemas lika mycke som andra nuförtigen. Har sett riktigt dyra batterier dö minst lika fort. Dock saknar jag testpapper på biltemas batterier idag.
Förr hade de det. Då kunde man se testade urladdningar o.s.v

Jog tror på biltemas lika mycke som andra nuförtigen. Har sett riktigt dyra batterier dö minst lika fort. Dock saknar jag testpapper på biltemas batterier idag.
Förr hade de det. Då kunde man se testade urladdningar o.s.v
v-g:
Roligt att du har fått bra Biltema-batterier.
Vi är några som har usel erfarenhet av dom.
Sen finns det andra som har jättebra erfarenhet av dom.
Och det verkar ju finnas blandade upplevelser av Tudor, Excide och andra fabrikat.
Det gör ju inte saken lättare att välja.
Man kan bara utgå från egen erfarenhet, vilket jag antar att de flesta gör, och den är olika för olika personer.
Man väljer det som man vet funkar och ratar det som man har dålig erfarenhet av.
Jag är som sagt väldigt nöjd med Excide, och har varit så de senaste kanske åtta åren.
Men de får säkert nya ägare nån gång som kräver större lönsamhet, vilket leder till att de köper upp nåt skitfabrikat och klistrar sina egna dekaler på nya skitbatterier.
Jag lovar att återkomma när detta sker, och sedan får man leta upp ett nytt fabrikat. Kanske blir det Rustas batterier då.
Edit: stavfel
Roligt att du har fått bra Biltema-batterier.
Vi är några som har usel erfarenhet av dom.
Sen finns det andra som har jättebra erfarenhet av dom.
Och det verkar ju finnas blandade upplevelser av Tudor, Excide och andra fabrikat.
Det gör ju inte saken lättare att välja.
Man kan bara utgå från egen erfarenhet, vilket jag antar att de flesta gör, och den är olika för olika personer.
Man väljer det som man vet funkar och ratar det som man har dålig erfarenhet av.
Jag är som sagt väldigt nöjd med Excide, och har varit så de senaste kanske åtta åren.
Men de får säkert nya ägare nån gång som kräver större lönsamhet, vilket leder till att de köper upp nåt skitfabrikat och klistrar sina egna dekaler på nya skitbatterier.
Jag lovar att återkomma när detta sker, och sedan får man leta upp ett nytt fabrikat. Kanske blir det Rustas batterier då.

Edit: stavfel
Biltemas mc batterier har iaf totalt värdelösa cca värden.
Duger kanske för en sommaråkare med en fyrcyllindrig lättatstartad liten hoj.
Duger kanske för en sommaråkare med en fyrcyllindrig lättatstartad liten hoj.