Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dar303

Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Inlägg av dar303 »

Vårt bilbatteri tappar laddning så fort det går under 0:an, går det att återuppliva det på nåt sätt eller är det bara att köpa ett nytt?
Vi använder inte bilen så ofta så det underhållsladdas inte direkt.
Har det nu i en laddare och den indikerar 3A för tillfället, hoppas det går att starta bilen så jag slipper böter då det ska snöplogas imorgon!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vintertrött bilbatteri, finns det hopp?

Inlägg av PHermansson »

Bilbatterier är ju en förbrukningsvara, så byt till ett nytt kvalitetsbatteri. Köp absolut inte på Harald Nyborg (Branford), tröttnade efter två batterier som höll ett drygt år.
Hur gammalt är det du har nu?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Mycket viktigt är att du kollar laddningsspänningen från generatorn, vad har du för spänning på batteriet omedelbart efter en kallstart ?

Kjelle
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

PH: Det är ett 55Ah Global/OK Q8-batteri som är tre år gammalt tror jag.

Kjelle: Får ta med mig multimetern ut när jag laddat klart.

Det borde väl ta ca 18 timmar att ladda om jag laddar med 3A, får se imorgon med andra ord!
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Räkna med minst ett dygn med 3A, laddningen bör vara ca 1,4 X kapaciteten.
Det förutsätter att det är konstant 3A annars blir det ännu längre.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Har du tillgång till eluttag där du parkerar?

Jag har ungefär samma problem men toppladdade batteriet en kväll för några veckor sen, nu funkar allt bra.

Iom att jag inte har eluttag där jag parkerar så får jag släpa ut ett annat 20Ah batteri jag har och tanka över det min "multi-laddare": http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35190
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo ett Globalbatteri bör klara mer än tre år, så bäst att kolla att bilen laddar som den ska.
xxargs

Inlägg av xxargs »

om batteriet inte börja vara laddat förrän efter 18 timmar laddning och 3 ampere så var batteriet i det närmaste tomt och indikerar att laddningen inte sköts som det skall

som sagt kolla med multimeter på batteriets blypoler (ej polskodelen sladden sitter på) att spänningen ligger run14 Volt nystartad och kall, tom. lite högre om du rusar det minsta lilla på motorn (dvs. över 1000 rpm) och spänningen bör inte gå under 13.8 Volt vid tomgång och genomvarm motor och alla normala prylar påslagna och helst även med sätesvärmare och elruta påslagen.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Sedan får man inte glömma att alla batterier. även helt nya fina batterier tappar sjukt mycke av sin maxutag när det blir det minsta kallt. Så behövs inte många minusgrader innan batteriet känns kalllt. Sedan hjälpstartar man. Och då värms ju batteriet av motorn. Så när man stannar nästa gång så känns ju batterier jättebra igen.

Kör du bensin eller diesel?`Dieselbilar kräver i regel bra mycke mer kräm. Och givetvis bra mycke bättre batterier på vintern.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Ett bilbatteri/bly-syrabatteri skall ALLTID vara laddat.

En månad brukar dom kunna stå, kanske två månader, tre månader är sällsynt, då skall det i så fall vara nytt och av extremt god kvalitet som helt nyladdat.

Står ett bilbatteri för länge så tappar det laddning. Och ett batteri som tappar laddning åldras/bryts ner väldigt fort.

Underhållsladda ALLTID ett batteri som inte används, t.e.x batteri till MC, gräsklippare, husvagn och liknande.
Skaffa t.ex. en Excide-laddare och växla runt mellan batterierna var 3:e dag, eller var vecka eller så, hela vintern.

En batteriladdare av god kvalitet behöver ca 3 dagar för att ladda upp ett batteri ordentligt. Det laddas inte bara upp utan det sker en viss kemisk restaurering av batteriet samtidigt.

Billiga snabbladdare som laddar ett batteri på några timmar är en nödlösning och priset man får betala är att batteriet snart är kasst.

Så, för trådskaparens batteri, skaffa en bra laddare och kör några dagar, har du tur kan du rädda batteriet. Under tiden kollar du generator m.m. som andra har beskrivit.

Och köp kvalitetsbatterier. Biltemas :evil: skit är inte ett dugg att ha. De fungerar till en liten lättstartad motor på sommaren. Men när vintern kommer och det börjar gå tungt och då du verkligen behöver högt varvtal för att få upp kompressionen är det kvalitetsbatterier som gäller.

Jag brukar köpa Excide på Mekonomen, har det i flera fordon, MC, lastbilar, entrepenadmaskiner m.m. och de funkar alltid. :tumupp:
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tack för alla tips!

Efter 8 timmars laddning har laddströmmen gått ner till 0,4A. Ska kolla om bilen startar på det nu, annars så är väl batteriet slut antar jag.

Fortsättning följer
JanErik

Inlägg av JanErik »

Ctek-laddarna och dylika har ju nån sorts de-sulfateringsfunktion som påstås få tillbaka kapacitet, hur bra det funkar är en annan sak.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

dar303
har du haft batteriet inomhus när du laddade? går du ut nu och testar kommer det förmodligen fungera. Låt det isåfall stå utomhus tills imorgon innan du testar :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag laddade inne, batteriet funkade för flera starter och inget knepigt märktes. 14.04 Volt på polerna vid tomgång, och all värmer, fläktar etc. på.

Vi ska använda bilen imorgon så jag tar inga chanser, laddar det i natt och får ta minusgradstestet imorgon istället.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ah ok. ska det användas imorgon så låt det stå inne inatt. Då kommer de funka 10ggr bättre.
Skriv svar