Home och Limit givare
Re: Home och Limit givare
Funderade lite på givare som home/limit, en tanke som slog mig var att... rätta mig om jag har fel men är det då inte en fördel att ha tvåtrådsgivare med brytande funktion med tanke på om det skulle bli kabelbrott eller liknande så försvinner ju funktionen.
Alltså som en ren säkerhet.
Det är ju alltid bra med ändlägesbrytare också. Det sitter det på de flesta
cnc maskiner på marknaden skulle jag vilja påstå. Men det var kanske inte det du tänkte på?
/ Tompa
cnc maskiner på marknaden skulle jag vilja påstå. Men det var kanske inte det du tänkte på?
/ Tompa
Det var ju om man använde en induktiv givare till ändläget menade jag.
Har sett att på en del Okuma fleropar sitter det induktiva givare istället för gränsläge.
Har sett att på en del Okuma fleropar sitter det induktiva givare istället för gränsläge.
Intressant resonemang ang induktiva givare och montering relativt rörelsen. Hur tänker Ni ang att det är bättre att "spateln" kommer in från sidan än rakt framifrån? Rent intuitivt känner jag att det borde bli bättre med givaren monterad i linje med rörelsen men det låter som om det skulle vara fel? Finns ngn referens på detta?
Mvh Love
Mvh Love
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Helt rätt resoneratPTC skrev:Funderade lite på givare som home/limit, en tanke som slog mig var att... rätta mig om jag har fel men är det då inte en fördel att ha tvåtrådsgivare med brytande funktion med tanke på om det skulle bli kabelbrott eller liknande så försvinner ju funktionen.

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Helt klart det bästa sättet även om det fungerar med att 'spateln' eller vad det nu är kommer in från sidan.bättre med givaren monterad i linje med rörelsen
De va det jag tyckte, men tidigare i tråden står det ju tvärt om.. det som förbryllade mig ngt.
Jag tycker med att det borde vara bättre med givaren i linje med rörelsen. Dessutom borde det vara en fördel att känna emot något rejält i stället för en "plåtflärp". Förändringen i fältet blir ju större för en given förflyttning.
Precis min tanke. Jag har då byggt så. Återstår att se hur reproducerbarheten blir, inte kikat på det ännu.
Jag valde de större givarna för tänkte att dem skulle vara känsligare men där kanske jag gjorde fel, vad tror Ni andra?
/Love
Jag valde de större givarna för tänkte att dem skulle vara känsligare men där kanske jag gjorde fel, vad tror Ni andra?
/Love
Kopplingsavståndet är generellt större ju större givaren är och kopplingsavståndet varierar procentuellt (lite men ändå) med temperaturen (+/-10% över hela arbetsområdet på de jag tittade på). Så mindre givare = kortare kopplingsavstånd = mindre temperaturkänslighet.
Sen beror det ju på hur mekaniken är uppbyggd, om man har 2mm kopplingsavstånd och givaren monterad i linje med rörelsen så måste ju det som rör på sig hinna stanna på 2mm - annars kör man i mekaniskt stopp (eller kraschar in i givaren).
Axiell montering ger också större hysteres vilket kan vara bra - eller inte - beronde på vad man är ute efter.
Jag har mina "vinkelrätt" mot det som rör sig, dels för att jag "har hört" att det är bäst (men jag hittar ingen detaljerad data på det) men framför allt för att jag inte riskerar att krascha in givaren. Jag "prickar" inom 1/100 om jag testar flera gånger i rad men jag har aldrig kollat den absoluta positionen vid olika temperaturer etc. Jag har givare från Contrinex, i M4-storlek.
Hittade lite allmän information här
Sen beror det ju på hur mekaniken är uppbyggd, om man har 2mm kopplingsavstånd och givaren monterad i linje med rörelsen så måste ju det som rör på sig hinna stanna på 2mm - annars kör man i mekaniskt stopp (eller kraschar in i givaren).
Axiell montering ger också större hysteres vilket kan vara bra - eller inte - beronde på vad man är ute efter.
Jag har mina "vinkelrätt" mot det som rör sig, dels för att jag "har hört" att det är bäst (men jag hittar ingen detaljerad data på det) men framför allt för att jag inte riskerar att krascha in givaren. Jag "prickar" inom 1/100 om jag testar flera gånger i rad men jag har aldrig kollat den absoluta positionen vid olika temperaturer etc. Jag har givare från Contrinex, i M4-storlek.
Hittade lite allmän information här
Det är även lite att tänka oavsett om man använder induktiva givare, microbrytare eller gränslägen och det är uppdateringshastigheten på det som läser av samt hastigheten på axeln, oftast är det där man får variationer i reperternoggranheten.
Men kör man samma hastighet hela tiden skulle jag tro att induktiva givare är bäst.
Och som jag skrivit förr, ska man ha ändlägesgivare/brytare bör man försöka använda brytande.
Annars skulle man få ex. kabelbrott eller liknande förlorar man funktionen.
Men kör man samma hastighet hela tiden skulle jag tro att induktiva givare är bäst.
Och som jag skrivit förr, ska man ha ändlägesgivare/brytare bör man försöka använda brytande.
Annars skulle man få ex. kabelbrott eller liknande förlorar man funktionen.
Jag kör mina givare så de normalt är spänning ut från dem så ev kabelbrott (oavsett vilken av de 3 givarkablarna) så reagerar G540 på det, så det går att lösa med aktiva givare oxå.
Ja, men det är ju så jag menade
Alltså NC normally closed.
blir det kabelbrott försvinner signalen
Alltså NC normally closed.
blir det kabelbrott försvinner signalen

Sist jag byggde på limit och home givare på en maskin använde jag bara en givare för varje axel, sen använde jag pulsgivaren till fönster där axeln normalt skulle indikera home och ändläge, fanns dom inte där pulsgivaren sa att dom skulle vara så bröt styrsystemet åkrörelsen.
Fungerade finfint
Fick på så sätt både mjukvaru och hårdvarugränslägen
Fungerade finfint

Fick på så sätt både mjukvaru och hårdvarugränslägen