Behöver hjälp med en uppgift (elektromanget + brytare åk8)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sneaky

Re: Behöver hjälp med en uppgift

Inlägg av sneaky »

Ok, läraren säger att de frågor som leder till VG och MVG behandlar ämnen som ni ännu inte gått igenom på lektionerna (bara det låter ju något märkligt...). Du tror inte att läraren tycker att det verkar märkligt att du helt plötsligt kan lösa något du inte lärt dig? Speciellt om du bara kan den sista "kluriga plus-frågan" men bommar på alla andra frågor?

För övrigt finns det inget som säger att ert prov kommer vara identiskt med det som dina andra polare fick. Har läraren något bakom pannbenet så använder han en annan version till ert prov.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men med tanke på att VG/MVG bara kommer av sånt de inte har lärt lär läraren knappast vara så långt gången i tankeverksamheten.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Antagligen menar han att det inte är ett exempel från boken, utan att man måste fatta också.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Det här låter mer som en uppgift i 5'an? Är det någon specialskola?
Eller har nivån på Sveriges skolor verkligen sjunkit så långt?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu vet jag inte hur länge sedan du gick i skolan. Men det är nog inte så extremt låg nivå på den frågan. Men det är knappast så att man måste klara höga betyg för att kunna svara.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Behöver hjälp med en uppgift (elektromanget + brytare åk

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att det är för att de som intresserar sig för det kan få lite extra pålägg i betygen och dom som inte ens kollar böckerna men förväntar sig att få det hela serverat i ett forum får nöja sig med mindre...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det framgår väl inte ens vilket ämne det är... I åttan läser man ju knappast elektronik? Så vad är det som är läst? Det ger ju inte särskilt bra poäng på ett prov att använda lösningar som inte har med kursen att göra...

Har man t.ex. läst reläer och strömbrytare så är det knappast ok att göra en lösning med elektronik. Har man bara läst om seriekoppling och parallellkopppling så är knappast reläer en godtagbar lösning. Frågan är ju också om det ska vara en latchad lösning (d.v.s. går inte att stänga av genom att återställa larmbrytaren) eller inte.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Jag läste elektronik i åttan. Inte så avancerat, lite serie- och parallellkoplingar, hur man mäter motstånd, ström och spänning. Vi fick smälla kondingar också :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är väl kunskap på den nivån som man ska applicera på ett problem istället för en typuppgift. Att tänka utanför lådan klarar man bara om man fattat. Typuppgifter kan man lära sig utantill.
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

Om inte mitt minne sviker mig så var det sällsynt att man fick veta exakt frågeställning innan provet.. :|
laban12

Inlägg av laban12 »

I åttan (1988) hade vi lite enklare elektronik i fysiken. Typ parallell / seriekoppling, vilken lampa lyser starkast i den här [exempel] kopplingen etc... det mest avancerade var väl trapp-koppling.

I tekniken gjorde vi skarvsladdar, jag gjorde en med hankontakt i varje ände och läraren blev helt galen! :D
(Anslöt aldrig ledarna internt i kontakterna - lite sunt förnuft hade jag redan då)

När jag läser Kabbes inlägg så blir väl mitt stalltips att vara lite mer närvarande i skolan och försöka lyssna på vad läraren säger, även på lektionerna i Svenska...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

även på lektionerna i Svenska
Jag skulle vilja gå ett steg längre och säga i synnerhet Svenska, dagens valpar kan ju för fasiken inte läsa och skriva vilket är mycket beklagligt.
bearing

Inlägg av bearing »

Varför ska man kunna skriva när man kan kopiera från Wikipedia?
salle

Inlägg av salle »

Ursäkta OT, men jag fattar inte varför ni (tecno och laban12) skriver svenska med stort S :? (Får intrycket att fler skulle varit med på svenskalektionerna......)

Salle
laban12

Inlägg av laban12 »

Av samma anledning som jag skriver Kungen med stort K... :)

Det viktiga är inte att följa alla regler som finns till punkt och pricka, det viktiga är att veta när man bryter mot dem...
Licentia poetica! ;)
Skriv svar