Behöver hjälp med en uppgift (elektromanget + brytare åk8)
Behöver hjälp med en uppgift (elektromanget + brytare åk8)
Det är så att jag ska ha prov i morgon går i 8;an och skulle behöva hjälp!
Frågan har jag hört är då här: På denna skola har de hittat en diamant som ska stå i mitten av matsalen som ska visas för alla elever, men om något skulle ta den skulle en lampa lysa rött (syren) medans ett galler (dörr) åker ner så den personen som snodde diamanten inte kan gå ut! Hur ska man koppla för att detta ska funka?
Väldigt konstig fråga!
Men jag behöver din hjälp ! använd dig hjärna av elektromagnet och stömbrytare för det holler vi på med i skolan!
Tack för svar!
Frågan har jag hört är då här: På denna skola har de hittat en diamant som ska stå i mitten av matsalen som ska visas för alla elever, men om något skulle ta den skulle en lampa lysa rött (syren) medans ett galler (dörr) åker ner så den personen som snodde diamanten inte kan gå ut! Hur ska man koppla för att detta ska funka?
Väldigt konstig fråga!
Men jag behöver din hjälp ! använd dig hjärna av elektromagnet och stömbrytare för det holler vi på med i skolan!
Tack för svar!
Re: Behöver hjälp med en uppgift
Vi svarar normalt sett inte på skoluppgifter, men du kan börja med att tänka dig en brytande (NC) kontakt där diamanten ligger med sin tyngd på knappen.
Börja med att rita upp en bild som innehåller dom olika komponenterna: brytare, lampa, elektromagnet och spänningskälla. Sedan är det bara att fundera på hur sladdarna ska kopplas för att det ska funka som tänkt.
Vi svarar för det mesta inte på skoluppgifter då vi hellre ser att man lär sig själv än att få ett färdigt svar i handen på ett internetforum och "klarar av provet" utan att lära sig något.
Men som jag sa, börja med att tänka dig en brytande strömbrytare (NC) som diamanten ligger med sin tyngd på knappen, sen borde du själv klara av att räkna ut hur du ska få elektromagneten att dra undan sprinten som håller gallret och få lampan att lysa.
Men som jag sa, börja med att tänka dig en brytande strömbrytare (NC) som diamanten ligger med sin tyngd på knappen, sen borde du själv klara av att räkna ut hur du ska få elektromagneten att dra undan sprinten som håller gallret och få lampan att lysa.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Kanske du skulle följa med på lektionerna istället, tro att andra ska göra läxorna åt dig är inget bra sätt att lära sig något på!kabbe skrev:Varför inte skolarbete? behöver ju hjälp
men detta hör jag hört av de andra klasserna vg/mvg uppgift och vår dumma lärare säger inget som vi gått igenom på lektionen det som kmr på vg/mvg sidan
Nu har jag läst ovanstående inlägg 4 gånger och jag fattar inte vad du skriver...
Jag misstänker att det är den där "sista kluriga frågan" på slutet som skall skilja
ut genierna från resten det här gäller.
De brukade ofta vara lite roligare, och inte alltid alldeles lätta att "läsa sig till", utan
krävde att man verkligen förstått principerna bakom avsnitten provet handlade om
och man sedan kunde applicera sina kunskaper på ett lite mer "kreativt" sätt.
Lite fantasi skadade inte heller när det gällde dessa frågor
/johan
ut genierna från resten det här gäller.
De brukade ofta vara lite roligare, och inte alltid alldeles lätta att "läsa sig till", utan
krävde att man verkligen förstått principerna bakom avsnitten provet handlade om
och man sedan kunde applicera sina kunskaper på ett lite mer "kreativt" sätt.
Lite fantasi skadade inte heller när det gällde dessa frågor
/johan
Min pararell klass gjorde detta prov förra veckan, så jag har frågat dom!
Sedan frågade jag min lärare vad som kommer på vg och mvg uppgifterna, då sa han det som kommer på vg och mvg uppg har vi inte äns pratat om på lektionen! så det skulle vara snallt med hjälp
förstår du nu?
Sedan frågade jag min lärare vad som kommer på vg och mvg uppgifterna, då sa han det som kommer på vg och mvg uppg har vi inte äns pratat om på lektionen! så det skulle vara snallt med hjälp
förstår du nu?
Okay men hur skulle du gjort då? lite funderingar kring det har du väl haft?
Precis som Meduza skrev ovan, tänk dig diamanten liggande på en växlande strömbrytare
som normalt sluter en strömkrets så att elektromagneten håller kvar dörren i öppet läge
(och den andra kretsen till lampan är "öppen")
Om någon tar diamanten, så växlar brytaren, elektromagneten släpper dörren och
lampan tänds.

/johan
som normalt sluter en strömkrets så att elektromagneten håller kvar dörren i öppet läge
(och den andra kretsen till lampan är "öppen")
Om någon tar diamanten, så växlar brytaren, elektromagneten släpper dörren och
lampan tänds.
/johan
Låter detta bra?
Där diamanten är, är det en kännetecktor (strömbrytare) när strömbrytarn lossnar från "intryckningen" går en signal till elektromagneten som lossnar från att hålla upp gallret, sedan under golvet är det en till strömbrytare som gör så att lampan lyser
Där diamanten är, är det en kännetecktor (strömbrytare) när strömbrytarn lossnar från "intryckningen" går en signal till elektromagneten som lossnar från att hålla upp gallret, sedan under golvet är det en till strömbrytare som gör så att lampan lyser