Än så länge så är det bara planeringsstadiet. Båten ska upp ur vattnet nu i dagarna, under vintern och våren kommer en omfattande renovering och ombyggnation ske. Dock ska vi försöka ta det i steg så långt det går, så man inte står där med en halvfärdig båt till sommaren..saxofon skrev:Intressant tråd! Walle, hur har det gått? Kan du köra båten hemmifrån tv-soffan än?
Förstår inte inlägg typ "se båten som semester från elektronik" i ett elektronik forum...
Trodde de flesta var lika galna nördar som jag här och vill ha in datorerna överallt![]()
Kan tipsa om ett fint opensource project som tar sig väl, http://opencpn.org
Finns iofs http://sping.com, men förutom att den bara finns för windows (går utmärkt dock i wine)
så vägrar tyvärr personen bakom programmet att opensource'a det.
Hade en kund en gång som också använde dubbla system för säkerhet.
De är tom paranoidare än jag och använder två helt skilda cpu-architectures (x86 + ppc)
bara för att försäkra sig om att en ev hårdvaru-bugg inte ska "smitta" bägge systemen..
Men så snurrade iofs de i runt många år utan ett endaste fel i verkligheten... så visst går
det utmärkt att göra datoriserade felsäkra lösningar.

Dock är inte fokus helt släppt på det här systemet, men jag har tagit åt mig av det som har skrivits i tråden, och så här ser "planen" ut för närvarande:
Vid ombyggnationen kommer jag byta ut styrpumpen på den övre förarplatsen, men det blir en ny hydraulisk. Styrsystemet kommer få sig en ordentlig genomgång. På den nedre förarplatsens styrpump kommer en autopilotmodul monteras. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det är för autopilot (den ligger på båten), men den klarar dels "lock and hold", alltså att bara hålla den kursen man håller när den aktiveras, dels kan man med ett par knappar justera kursen, och dels kan man skicka NMEA till den från en GPS (eller dator). Till detta kommer då "båtdatorn" som får agera GPS. Att köpa en vettig färdig GPS blir helt enkelt på tok för dyrt. Den jag köpte i somras (Garmin GPSmap 520) för 5300:- (plus sjökort för 2800:-) är jag inte alls nöjd med! Menysystemet är fullkomligt värdelöst, trögjobbat så det räcker och blir över. Och skärmen är så liten att den inte duger till översiktskort..
Så en dator får det helt enkelt bli. OS är inte valt ännu, men det lär bli antingen XP eller något Linux. Det som talar för Linux är ju såklart den "omtalade" stabiliteten. Det som talar mot är att jag inte har så mycket erfarenhet av Linux, så att sätta upp det hela skulle bli en väldig bromskloss. Jag skulle bokstavligen behöva att någon förklarade precis vartenda kommando, exakt hur jag måste skriva för att det ska bli rätt. Åtminstone till en början. Jag har försökt att köra linux förr, men det har alltid fallit på dels att jag har svårt att förstå "filsystemet"s logik (är ju så inkörd på Windows sedan 80-talet) samt att jag helt enkelt inte har förstått hur jag ska gå tillväga med alla kommandon. Dessutom så har jag väldigt dåligt minne, så det är otroligt svårt för mig att komma ihåg alla kommandon från gång till gång.
Det som talar för XP är att jag ÄR duktig på att få till en riktigt stabil installation. Har haft XP-datorer som har haft uptime på flera år (då var det dock lite si och så med uppdateringar

Hur det blir med gasreglagen återstår att se, men mest troligt så blir det ändå någon mekanisk variant. Känns som att jag kommer ha fullt upp i alla fall för att hinna klart till sommaren, så det blir troligen antingen en uppfräshning av existerande system, eller ett nytt mekaniskt. T.ex. ska motorns grundvarv får ett eget reglage vid den nedre styrplatsen, så man slipper använda "körreglaget" i tomgångsläge för att justera tomgången. Men sedan måste nuvarande system antingen modifieras, eller bytas. Om man glömmer att dra av reglaget till tomgång när man byter körplats, så kan man inte lägga ur driften från den nya körplatsen. Så om man står uppe och kör, och går ner, utan att dra av, för att det börjar regna, och sedan går in i en hamn så får man helt plötsligt jävligt bråttom ut i regnet för att kunna lägga ur driften!

Tackar för mjukvarutipsen, de ska jag kolla in!
Har du någon projekttråd? Om inte, fixa! Det här vill jag följaToPNoTCH skrev:Massor med frågor och en del funderingar i en och samma tråd.
Undrar hur spretig den kommer att bli
Hur som haver jag håller precis på med ett projekt som läser APB-data över NMEA från min GPS.
Systemet skall bli en autopilot och "elektroniskt ankare" genom att det skall styra min bogmonterade elmotor som är en sån där "fiske snurra".
Att läsa NMEA 0183 funkar bra och protokollen är väl definerade. NMEA2000 Har jag inte kollat på.

Precis, det finns lägen där man bara inte får få en blackout! Av den anledningen lutar det som sagt mycket starkt mot att nuvarande hydrauliska styrning behålls med kompletteras med en autopilot som arbetar på styrpumpen, samt att mekaniskt reglagesystem behålls med modifieras, eller byts. Autopiloten som arbetar på styrpumpen är inga problem att "överrösta" manuellt, så där behåller man ju säkerheten.hubben skrev:Det värsta som kan hända även om man kör lugnt är inte att man "stöter in i något i låg fart". Om du är ute och tuffar när det blåser på i en stenig skärgård så kan det gå käpprätt åt pipan om du inte har kontroll på båten. Att blåsa in på ett grund, knäcka skrovet och få ropa på sjöräddningen är inte ett helt otroligt scenario. Där ger en nödstopp som stannar motorn inte ett dugg om man tappar styrförmågan.
Att jämföra det med en bil med elektronisk gas är lite fel. Jämför det hellre med en bil där gasens mekaniska defaultläge är 100%, och där du har styrning/broms/gasreglage på samma elektroniska styrsystem. Skulle du köpa den bilen?
Helt klart ett roligt projekt, men jag skulle som föregående skribenter vara sjukt noga med att se till att jag kan ta över kontrollen mekaniskt utan att behöva koppla ur några komponenter. En "nödstopp" som bryter strömmen till alla servon, så att du kan ta ratten och gasreglaget är ett minimikrav vad gäller säkerhet..
Nu vet jag inte hur modern dieselmotor det sitter i kärran där, men för att döda en äldre variant behöver du bara ett extra relä till solenoiden på dieselpumpen. Bryt strömmen där så stoppar du dieselmatningen och motorn stannar. Det är precis det som händer när du vrider av nyckeln.
En touchscreen fungerar oftast som en skärm med en USB-mus (om du kör en USB variant). Att programmera till en sådan fungerar precis som vanligt, trycker du på en knapp på skärmen räknas det som ett musklick i programvaran.
Vill du ha ens lite tillförlitlighet i ditt system bygger du inte på en MS plattform. Kör *nix istället. Frågan är bara vilka kartprogram etc du ska köra där. Eventuellt att du kör styrsystem på *nix och UI på en Xp-maskin eller dylikt. Bästa vore nog ändå att köra ett modulariserat system där varje funktion har en egen (eller ett par) uP som styr funktionen och som kommunicerar med en dator som knyter ihop allt.
Tackar för infon om touchscreens! Det gör ju hela UI-programmeringsdelen till en barnlek!

Här har vi ju olika erfarenheter, angående XP vs Linux, men det handlar ju till 100% om min ickekunskap om att hantera Linux. Eller ja, jag har ju aldrig råkat ut för en krasch i en linuxinstallation, men jag har ju heller inte kört så mångahubben skrev:Kan bara hålla med om revirpinkandet.
Men XP är inte den stabilaste plattan du kan bygga på i grunden. Har haft otroligt mycket mer problem med mina XP-burkar än med mina Ubuntuburkar när jag inte lagt ner någon tid alls på OS:et...
Tyvärr är det skepparn det alltid hänger på i slutändan, det är därför min båt gått på grund, kört på sten, fastnat i fiskenät... och nu senast sjönk den för jag hade gjort ett för duktigt bojsänke till akterbojen...

Hehe, vad säger man då? "Ooops"

Netrunner: Jag håller med dig om det, så länge man bara installerar det som är nödvändigt och sedan låter det vara så brukar det inte strula. Det är när man gör förändringar, programinstallationer (och ibland även uppdateringar) som det brukar strula.
Och i mitt fall som idén ser ut nu så är det ju inte heller kritiskt, eftersom det absolut värsta som kan hända är att datorn börjar spotta ur sig skum information till autopiloten. Men autopiloten går ju att koppla ur manuellt, och även om det skulle fallera (vilket knappast är troligt) så är man betydligt starkare än den. Det _absolut_ värsta tänkbara scenariot är väl att den får spel precis när man sitter på toaletten, så att den börjar styra mot land eller så. Men man får väl helt enkelt se till att tajma sina toalettbesök så det inte finns några öar i närheten som den kan styra mot