Short story made long (eller omvänt

Reglagen funderar jag på att byta mot helt elektroniska varianter, då är det betydligt simplare att få fungerande dubbelkommando.
När jag ändå har båten uppe så funderar jag på att bygga in en båtdator också. Har även tankar på att placera utanpåliggande tankmätare på diesel-, vatten- och septitanken. Dessa lirar enligt NMEA-standard. Båten ska även utrustas med radar, sonar och AIS, alla vilka givetvis pratar NMEA. Tanken är att mata in dessa i båtdatorn, tillsammans med tankmätarna. Funderar även på att lägga in fyra nivåmätare för att mäta vattennivån i båtens fyra skott. Om dessa mätare kommer stödja NMEA eller inte vet jag ännu inte, eftersom jag inte har letat fram lämpliga givare.
Har även en auto pilot (som kopplas in på en befintlig styrpump, mellan ratt och styrpump) som pratar NMEA.
Idén är självklart att mata allt till onboard-datorn, och även ha möjlighet att köra GPS-program på datorn för att styra autopiloten.
Hur "galen" är min idé? Jag inser att jag högst sannolikt kommer få skriva min mjukvara själv. Min programmeringsnivå (C/C++) ligger ungefär på den nivån att jag har en ganska god koll på själva språket och syntaxen, utan att egentligen ha skrivit några kompletta applikationer. Självklart har jag skrivit enklare windowsapplikationer, inte väldigt mycket mer avancerade än hello world-applikationer (enkla beräkningar, in- och utmatning av data i simpla textfält), men inte mycket mer avancerat än så. Hur stor chans tror ni jag har att lyckas? Är det dödsdömt med min nuvarande kunskap, eller kan jag ha en chans att faktiskt åstadkomma något?
Har ni några fler idéer på vad jag bara måste inkludera i systemet? Har haft funderingar på att montera en "propeller cam", sedan jag har haft oroväckande vibrationer. Denna kommer i.s.f. också att kopplas in mot datorn.
Vidare tänker jag mig ett par touch-skärmar (primärt) för att styra det hela. Hur lätta är dem att ha att göra med? (rent programmeringsmässigt, altså).
Jag vet att det är många väldigt vaga frågor, men det här är mest en "spåneri-tråd", så snälla attackera mig inte med 100 frågor om hur jag har tänkt exakt, eftersom det är frågor jag inte kan besvara. Men spåna gärna på helt vilt!