Båtdator / "automatiserad båt"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Båtdator / "automatiserad båt"

Inlägg av Walle »

Någon här som har erfarenhet av att bygga system för marint bruk? :)

Short story made long (eller omvänt ;) ): Fick en båt i våras, en 10 meters holländsk yacht. Låter finare än det är, båten är byggd på sjuttiotalet, och senaste ägaren har inte varit speciellt intresserad av underhåll och sånt. Förrutom normalt underhåll ska jag bygga om båten en aning, samt byta reglagesystem. Sedan båten var ny har det tillkommit en fly bridge, men man har inte riktigt tänkt över dubbelkommandot. Styrningen är inga problem, eftersom den är hydraulisk, så där har man bara kopplat på en extra styrpump. Vad det gäller reglagen så har man dock gjort någon slags specialare, eftersom man har lyckats få dubbelkommando med vanliga volvo-reglage (ej byggda för dubbelkommando, alla säger att det inte är möjligt). Det funkar väl sisådär halvbra som det är monterat nu. För ett par veckor sedan körde jag rakt upp på båtrampen vid sollenkroka brygga, för att det inte gick att lägga i backslaget (eller ens neutral).

Reglagen funderar jag på att byta mot helt elektroniska varianter, då är det betydligt simplare att få fungerande dubbelkommando.

När jag ändå har båten uppe så funderar jag på att bygga in en båtdator också. Har även tankar på att placera utanpåliggande tankmätare på diesel-, vatten- och septitanken. Dessa lirar enligt NMEA-standard. Båten ska även utrustas med radar, sonar och AIS, alla vilka givetvis pratar NMEA. Tanken är att mata in dessa i båtdatorn, tillsammans med tankmätarna. Funderar även på att lägga in fyra nivåmätare för att mäta vattennivån i båtens fyra skott. Om dessa mätare kommer stödja NMEA eller inte vet jag ännu inte, eftersom jag inte har letat fram lämpliga givare.

Har även en auto pilot (som kopplas in på en befintlig styrpump, mellan ratt och styrpump) som pratar NMEA.

Idén är självklart att mata allt till onboard-datorn, och även ha möjlighet att köra GPS-program på datorn för att styra autopiloten.

Hur "galen" är min idé? Jag inser att jag högst sannolikt kommer få skriva min mjukvara själv. Min programmeringsnivå (C/C++) ligger ungefär på den nivån att jag har en ganska god koll på själva språket och syntaxen, utan att egentligen ha skrivit några kompletta applikationer. Självklart har jag skrivit enklare windowsapplikationer, inte väldigt mycket mer avancerade än hello world-applikationer (enkla beräkningar, in- och utmatning av data i simpla textfält), men inte mycket mer avancerat än så. Hur stor chans tror ni jag har att lyckas? Är det dödsdömt med min nuvarande kunskap, eller kan jag ha en chans att faktiskt åstadkomma något?

Har ni några fler idéer på vad jag bara måste inkludera i systemet? Har haft funderingar på att montera en "propeller cam", sedan jag har haft oroväckande vibrationer. Denna kommer i.s.f. också att kopplas in mot datorn.

Vidare tänker jag mig ett par touch-skärmar (primärt) för att styra det hela. Hur lätta är dem att ha att göra med? (rent programmeringsmässigt, altså).

Jag vet att det är många väldigt vaga frågor, men det här är mest en "spåneri-tråd", så snälla attackera mig inte med 100 frågor om hur jag har tänkt exakt, eftersom det är frågor jag inte kan besvara. Men spåna gärna på helt vilt! :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Båtdator / "automatiserad båt"

Inlägg av Mizzarrogh »

Skall bli intressant att se, har också funderat en del över om detdär med tex en lap som styr GPS, samlar data från ekolod, etc, etc verkligen skulle fungera jämfört med äldre lösningar, känns inte alls pålitligt med standardprylar (eller så är det jag som är gammeldags och fientligt inställd mot krånglande digitala prylar... Känns på något sätt tryggare med gamla analoga system jag vet inte...) men efter att ha luftat saken med en person som jobbar med att renovera äldre fritidsfaryg började jag fundera igen då denne sade att men nog kunde ersätta en del av funktionerna hos de saknade instrumenten med ett liknande system; lösningarna som togs upp i detta inlägg var onekligen intressant.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Kul, fast först vill vi (eller jag i alla fall) se en bild på båten.

Dubbelkommando med vanliga reglage har jag också, visste inte att det var omöjligt :D
Reglagen går till en märkligt "växel" där det reglage som inte använts blir låst så fort det andra reglaget lämnar neutralläge, ganska listig mekanisk konstruktion.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Bild på båten: http://dl.dropbox.com/u/655744/DSC01729.JPG

Tagen i naturhamn för ett par veckor sedan med min mobil (inte orkar jag släpa riktiga kameran med mig på semestern heller!)

Gimbal: Är det Penta-reglage? Mina blir inte låsta, utan jag kan använda dem samtidigt. Brukar sätta tomgången med det ena, och styra driften med det andra. Det händer dock att det blir lite krångligt, om jag sätter tomgången med det nedre, sedan lägger i driften med det övre. Om det sedan börjar regna, så jag klättrar ner under drift, då kan jag inte lägga ur driften utan att klättra upp på fly bridgen igen. Tänker man sig inte för kan det lätt gå åt skogen :)

Mizza: Har också funderat en hel del över det där med stabiliteten. Men med ett välskrivet program (kan bli en rejäl utmaning för mig! ;)) under en bra version av XP så ska det inte bli några problem. Alternativet är såklart att köra någon form av *NIX, men då har jag ytterligare en hög inlärningströskel.

En tanke som slog mig är att, om även styrningen av gaspådrag och växling går via datorn, ha larm som omöjliggör iläggande av drift om inte båten är "avlarmad". En annan önskvärd funktion skulle vara någon form av RFID-tag (med räckvidd inom båden) så att båten slår av driften om man ramlar i vattnet. Som ett digitalt dödmansgrepp, alltså. Vanligt dödmansgrepp fungerar inte, eftersom man måste kunna röra sig över båten under drift. Men om man ramlar av vore det trevligt om hon stannade så man kan simma ikapp :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

När vi ändå luftar detta, skulle dendär "toatanksvarnar" prylen, dvs en enkel förstärkare av den typ man byggde när man gick i skolan för att med två tampar kolla att blommorna inte torkande ut, senare för att varna när toatanken är full. inte kunna fungera som översvämmings/vattentömmningsvarnare i en båt tro? eller finns det motsvarande enkla lösningar med samma känslighet som är bättre?

Införskaffade några tankgivare från flygsurplus tidigare tänkte labba med för detta, tyverr var de något för korta men borde funka att kolla bränsle då de verkar vara rättså lägesoberoende, måste dock fortsätta leta kopplings schema då de inte var den vanliga konstruktionen som jag trodde utan någon typ av pendelupphängd känselkropp (+ glaskapslat NTC motstånd eller liknande att kolla max nivå, tex mot överfyllnad).

Har kommit fram till att det som vanligt dock förmodligen är smart att välja riktiga prylar redan från början än att kompromissa för mycket.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag är inte riktigt säker på att jag vet vad du menar för pryl. Typ en förstärkare med mycket förstärkning och viss hysteres? Så när resistansen mellan ledarna ändras så "slår den om"?

Skulle nog funka i.s.f, fast jag siktar på rena nivågivare. Jag vill, från min dator hemma, kunna ha koll på hur mycket vatten det står i varje skott. Och hur mycket laddning batterierna har, o.s.v.

Funderar också starkt på att bygga in en liten generator någonstans i båten. Såg någon tråd tidigare i våras om små generatorer som såg ut ungefär som resväskor. De skulle tydligen vara väldigt tysta, och ändå generera någon/några kW. Någon som vet vad jag pratar om? Kan dessa i.s.f. styras externt? T.ex. så de slår igång och laddar batterierna när spänningen sjunker under en viss given gräns.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

När det gäller de grundläggande funktionerna (styrning, gaspådrag och backslag)
så skulle jag tänka mig för jäkligt noga innan jag skulle försöka med något
elektroniskt/datoriserat juckel. Det är funktioner som *INTE* får fallera.
Om det lägger av så kan du vara helt säker på att det är i en trång gästhamn
med många dyra båtar runtomkring och hård vind... :-) Försäkringsbolaget
lär inte köpa att "batteret tog slut" eller liknande förklaringar. :-)

Min ärliga rekomendation är att försöka se båten som en möjlighet att ta ledigt
från allt vad datorer och elektronik heter. Njut av skärgården istället !
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kan bara hålla med föregående talare :tumupp:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag har faktiskt tänkt lite i de termerna också, har hållit det rätt bra under semestern (4 veckor) också. Ingen dator ombord, bara en bunt böcker. Som jag naturligtvis läste ut innan semestern var slut, varpå jag var tvungen att åka och skaffa nya..:)

Men samtidigt så är det ju det där.."det skulle vara kul"...:) Och GPS, Radar och fisk-TV ska man ju ha, AIS likaså. Och eftersom alla snackar NMEA så känns det ju som att det vore en kul grej att koppla ihop dom. Och så vidare, och så vidare :)

Men jag ska absolut tänka över det hela både en och två gånger till, för när allting kommer omkring så är det inget man behöver, och dessutom lär det kosta både en och två slantar ;)
Joe

Inlägg av Joe »

För tex stopp av dieselmotorn så kan man använda sig av en vanlig dragande elektromagnet, spänningslös = stopp
Dra matningen via tex tändningsnyckeln eller ett nödstopp, sen att det sitter ett relä därimellan som styrs mjukvaru mässigt spelar ingen roll.
(Sen är det ju bra om det finns nån möjlighet att manuellt påverka den utifall att..)

Sen den inbyggda autopiloten är väl inte så kraftig att det inte går att styra när den är inkopplad?
Även matningen till den kan gå via nyckel eller nödstopp..

Fler funktioner:
En vibrationsgivare på lagerbocken till propelleraxeln kanske?
Vattentemperaturgivare naturligtvis för att se om det är badvänligt.
Styrning av värmen, dieselvärmare (om sån finnes)
Styra alla lanternor.
Senast redigerad av Joe 1 augusti 2010, 00:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ang. tidigare inlägg om fallerande styrning osv.

Nödstopp är en bra uppfinning! :happy:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag hade utan tvekan fixat ett µC-baserat styrsystem med dubbelkommando! Men jag hade haft det system i "stand-alone" och inte blandat in en massa annat och definitivt inte tagit en XP eller liknande att ha det på! I nuläget hade jag gjort det med en Renesas M16C i någon form. Självklart en massa säkerhetstänkande i bygget samt en kommunikationsport på. Jag hade även byggt en tranciever in (433MHz kanske) som dels kan fungera som dödmansknapp (ha den med i fickan, när den inte svarar stoppar skiten) och dels (om man vill) som trådlös fjärrstyrning.

Kommunikationen kan man använda till att koppla till ett system som i sin tur kan automatstyra båten, alltså med waypoints osv. men det ska inte vara ihopbyggd med själva styrsystemet!
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

[quote="Walle"

Gimbal: Är det Penta-reglage? Mina blir inte låsta, utan jag kan använda dem samtidigt. Brukar sätta tomgången med det ena, och styra driften med det andra. Det händer dock att det blir lite krångligt, om jag sätter tomgången med det nedre, sedan lägger i driften med det övre. Om det sedan börjar regna, så jag klättrar ner under drift, då kan jag inte lägga ur driften utan att klättra upp på fly bridgen igen. Tänker man sig inte för kan det lätt gå åt skogen :)[/quote]

Jag minns inte exakt märke på reglagen men skulle tro att det är något volvo-märkt, hursomhelst så är det vanliga reglage med två vajrar från varje (gas och växel). Och även jag har funderat på "fly by wire" då växlingen med ena reglaget går trögt, riktigt trögt, troligen pga långa och gamla vajrar. Även om de vajrarna går lätt om de kopplas loss, ja jag blir inte riktigt klok på det... Men samtidigt så ger vajerreglagen feedback som man missar om man kör via servo, nu känner man precis växelläget och friläget osv. går kanske att klara sig lika bra utan iofs...

Vad är det för material i det skrovet?

Och nödstopp (som någon nämnde) lär inte hjälpa mycket om motorstyrningen lägger av, visst motorn stannar, men inte båten.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nä, "nödstopp" betyder ju inte att båten stannar,
till det behövs vanligtsvis "full back"... :-)

Att bara stängsa av allt hjälper inte heller mycket när man
ligger och driver i styv kuling inne i en trång gästhamn...

Nä, jag ser helst att allt alltid fungerar och att jag har 100% kontroll.

Det är ju ingen vedklyv vi talar om...
Joe

Inlägg av Joe »

Det är lite väl naivt att tro att bara för att det är mekaniskt att det skall vara 100% tillgänglighet..
Vajerbrott, nån skruv som har vibrerat upp, backslagsarmen kuggar över splinsen, reglagearmen går av, vajerhöljet lossnar från fästet, osv osv
Inte stannar båten för det heller..

Men jag antar att ni inte heller skulle köpa nån bil med drive by wire (elektronisk gaspedal..) Man kanske måste gasa om man står mitt på ett järnvägsspår..
Skriv svar