Konstant ström PWM system 12vdc in/ut

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Konstant ström PWM system 12vdc in/ut

Inlägg av jesse »

Konstant ström PWM
och
men att sänka spänning vid begränsning av ström tror jag inte fungerar på generatorn, är designad för konstant 12vdc system (om spänning sjunker en aning bara slutar generator tvärt att producera)
Det ligger ett tankefel här, som gör det hela omöjligt. Antingen anstränger du dig att hålla exakt 12 volt, och då kan det gå vilken ström som helst (går ej att reglera), eller så väljer du att begränsa till en konstant ström, men med det resultatet att spänningen faller, enligt ohms lag. Alltså är det något fel på din beskrivning av vad du egentligen vill ha ut av det här PWM-aggregatet.

En PWM som ger konstant ström vid en fix spänning kan bara fungera med en last med linjär resistans. Men just eftersom din last uppför sig olinjärt så är det omöjligt.

Så: vad är det för strömmar som ska begränsas? En maxström? Du nämner 50A. Ska du begränsa strömmen till 50A hela tiden eller vill du begränsa till lägre strömmar ibland? Du skriver också att du egentligen vill begränsa till en viss effekt. Detta är ju något helt annat än att begränsa strömmen (eller... visst begränsar du strömmen då också, men beräkningen av hur mycket strömmen ska begränsas blir helt annorlunda.).

Strömbegränsning: Så fort strömmen går över en viss nivå så sänker aggregatet spänningen för att strömmen ska stanna på den nivån. spänningen kan begränsas ner till noll volt.
Spänningsbegränsning: aggregatet håller en viss fast spänningsnivå. Då kan strömmen bli obegränsad (tills något brinner)... Kombination av båda dessa är vanligt, men bara en begränsning (spänning eller ström) kan vara aktiv åt gången.

Effektbegränsning: Man mäter både utspänning och utström och multiplicerar dessa, och reglerar sedan ner spänningen tills rätt effekt uppnåtts. Med den här metoden kan man få ut vilken spänning eller ström som helst, beroende på lastens egenskaper (och spänningsaggregatets begränsningar).

Det är inte så att du har något datablad eller annat som talar om hur man bör mata en sådan generator, så att vi slipper gissa vad som ska göras?

Det låter ju annars intressant det du ska göra. För att få en uppfattning av effekten måste du ju göra noggranna mätningar före och efter för att kunna påvisa någon positiv effekt på körsträcka.
jw1978

Inlägg av jw1978 »

Jag är inte duktig på avancerad elektronik, så jag förstår er om ni blir förvirrande av mitt elektrnik språk...

alltså, ut ska en pulsad 12vdc (halv ac) våg komma ut, och reglera strömmen med dutycycle (våglängen, hm är det samma sak?)sedan styrning on the "fly" kallar jänkarna det..

kan inte beskriva exakt hur dessa (pwm system) fungerar måste jag erkänna och ber om ursäkt för det, men cellen behöver ca 2,2volt minimun per cell för att producera vätgas&syre, säg lädd spänning på 13,7vdc / 5 till 6 Neturala celler (halvledare) = 2,74v -- 2,28v så att i det läget reducera spänningen är inte så effektiv eftersom produktionen kommer sjunka tvärt..

Så dessa pwm system som finns att köpa från usa måste göra det på annant sätt, misstänker jag.... men som sagt , jag är inte proffs på detta som många av er är!

Nej inget schema på detta, ska se om jag kan hitta något.
jw1978

Inlägg av jw1978 »

[/quote]det låter ju annars intressant det du ska göra. För att få en uppfattning av effekten måste du ju göra noggranna mätningar före och efter för att kunna påvisa någon positiv effekt på körsträcka.[/quote]

Självklart, annars kommer inge tro mig... kommer göra flera bra tester av resultatet sedan, videoklipp så alla får se med sina egna ögen vad som händer, och kommer även presetera alla värden från motorn(eller dom flesta iallafall) som även dom kommer bevisa att körsträckan blir längre.

Kan lägga in länken sedan hit.... men det dröjer några månader misstänker jag, leveranserna av pwm systemet är långsamt från usa

Men som sagt vi kan väl vänta på resultatet innan paj kastningen sätter igång här ;)
monstrum

Inlägg av monstrum »

Eftersom du tidigare nämnde att det var en induktiv last så undrar jag om det möjligtvis är så att det är en buck-converter med hög effekt som du egentligen vill ha. Dvs, du matar in ca 12VDC, sen får du, via en PWM-styrd transistor och en spole en konstant lastoberoende likström ut.
Borre

Inlägg av Borre »

Som sagt, länka till den där saken du köpt från USA.
jw1978

Inlägg av jw1978 »

Enkel PWM.png
schema den enkla pwm.png

Inte så bra bilder, men detta är en enklare model av enbart pwm ska klara 30amp @ 12vdc

Men sedan måste man även ha en master enhet som styr pwm "on the fly" som dom säger..

Finns inga bilder som säger något från lev. som jag beställt av.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Allt den där kretsen gör är ju att PWM:a enligt hur potten står (hittar den inte i schemat, men ser inga andra insignaler dit). Det finns alltså ingen ström-, spännings- eller effektreglering i denna.

Din "masterenhet" är alltså en jänkare som vrider på ratten tills han tycker det låter bra?
jw1978

Inlägg av jw1978 »

Som sagt, hitta bara denna enkla typ av pwm, finns dom som är mkt bättre...

Tänkte om det kan klar göra något, är inte själv någon expert på elektronik.
Ja, denna är en enkel typ där en jänkare vrider in sin önskade ström styrka :) klassiskt ameriskanst kanske haha

Och det är inget i denna klass av pwm jag kommer använda mig av.

Dom bättre varianterna är ställbara i frekvens och dutycycle och ser proffetionella ut.
Plus en separat typ "master" enhet som op. ställer in sina önskade värden på, och denna mäter av och justerar..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jw1978 skrev: Kan lägga in länken sedan hit.... men det dröjer några månader misstänker jag, leveranserna av pwm systemet är långsamt från usa

Men som sagt vi kan väl vänta på resultatet innan paj kastningen sätter igång här ;)
Några nyheter ? snart tre månader :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Om du ansluter en strömsensor till din enkla PWM-apparat på bilden så kan du återkoppla detta och på så vis ställa in exakt ström.
Skriv svar