Enkelt tänkte jag, man behöver bara hitta överföringsfunktionen och "översätta" den till polär form för att då kunna hitta denna dämpning. Jag vet ju vad dämpningen skall vara för givna frekvenser så jag kommer få tre ekvationer med tre obekanta: L,C och R. Men det visade sig inte vara alltför enkelt...
Efter typ 6h vid denna uppgift har jag nu insett att mina elektronikkunskaper inte är på topp vilket antagligen sätter käppar i hjulet för mig. Är det någon som vet hur man går tillväga för att lösa en uppgift av detta slag? När jag väl hittat överföringsfunktionen G(s) så byter jag s mot jw. Jag har testat och detta ger exakt samma resultat som om man skulle använda jw-metoden från början. Jag vill sedan byta till polär form:
G(jw) --> K*e^(j@). För att hitta K antar jag att man tar realdelen av G(jw) i kvadrat plus imaginärdelen av G(jw) i kvadrat och sedan roten ur alltihop?
När jag då har ett uttryck för K så bestämmer jag L,R och C eftersom jag vet att K bör vara 1 då f=250Hz, samt att K bör vara 0,707... då f=240Hz eller f=260Hz. Jag antar att det är här jag gör fel för jag får då ut negativa värden på L, R eller C. Något tips?
I uppgiften står det också "Utgå från en konstruktion med en kondensator och en spole parallellt samt en resistor i serie med dessa". Detta tycker jag att man bara kan tolka på ett sätt och jag får då två fall enligt bilden nedan. Jag kan iaf inte komma på något annat fall som stämmer överens med detta. Oavsett vilket av fallen jag fokuserar på så får jag liknande problem, det är bara någon kvot som skiljer sig åt mellan fallen.

Hoppas någon förstår vad problemet är.
Tack på förhand!
/Emil