johano skrev:Men isåfall hade jag byggt den i två delar, en enhet "monterad" på barnet och sen enhet (med klockan) på dig.
När dessa två är tillräckligt nära varandra så "går" klockan, kommer ni ifrån varandra stannar den.
Hahaha. Man kan också programmera den att pipa när barnet kommer för långt bort från föräldern så har man en elektronisk föräldrar-fotboja

.
Icecap skrev:Så 128kB är ett fantasivärde som definitivt inte har något håll i verkligheten.
Jag håller med...det är lätt att dra till i överkant när man är van vid att arbeta i storleksordningen MB i processorcache, GB i RAM-minne och TB i hårddisk.
TomasL skrev:Sodjan skrev:Titta gärna också på FRAM från Ramtron.
Jo gör det, de har faktiskt minnen, med realtidsklocka och en händelsepinne.
Intressant lösning! ...fast jag anar att det blir knepigt att läsa från minnet, precis som du skriver.
mrfrenzy skrev:...snabbare att komma igång med tex Arduino eller PICAXE
Tack, jag ska tänka på det.
TomasL skrev:Ta med ungen ut då, samt den andra hälften.
Det händer det också, speciellt när dottern var yngre (1,5 år nu), det funkade skitbra. Men nu är inte pub-miljön så särskilt stimulerande längre. Fotnot: jag dricker inte ens så ofta, och vi har inget problem i familjen. Jag är inte ens säker på om manicken kommer användas i någon större utsträckning när den är klar (jag kanske hittar andra användningsområden också), men det är roligt att bygga.
Hoppas jag inte glömde någon.