Hjälp sökes för elektronisk stämpelklocka (nybörjarprojekt)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hjälp sökes för elektronisk stämpelklocka (nybörjarproje

Inlägg av TomasL »

Sodjan skrev:Titta gärna också på FRAM från Ramtron.
Jo gör det, de har faktiskt minnen, med realtidsklocka och en händelsepinne.
När pinnen får en puls, så tidsstämplas denna pulsen och lagras i minnet.

Så du behöver varken uC eller nått annat, ett Minne, ett batteri, en kristall och ett par kondingar är allt som behövs.

De drar så lite ström, så batteriet lär räcka i en evighet.

(Sedan behöver ju du nånting för att synka minnets klocka och läsa av det, men det är ju en helt annan sak)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1Mbit ger 128kB, om det är nödvändigt för antal inloggningar under ett dygn är det ingen kvalitetstid med barnet alls!

Om man utgår ifrån att 15 minuter är minsta tiden (mycket vettig upplösning kan jag säga som 4-barns pappa) kan 12 timmar delas upp i maximalt 48 enheter av 15 minuter. 12 timmar kommer efter den tid barnet kan vara vaket per dygn, en ganska hög siffra just i början.

Antalet inloggningar kan alltså omöjligt bli högre än 48 st/dygn, med 32 bit per inlogning blir det 192 bytes som mest, alltså räcker 256 bytes och blir över om enheten töms varje dygn, faktisk räcker de till 64 loggningar vilket motsvara 16 timmar med en loggning varje kvart.

Använder man mer än 15 minuter per tillfälle blir det ju totalt färre loggningar per dygn.

Så 128kB är ett fantasivärde som definitivt inte har något håll i verkligheten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Folle skrev:Jag övervägde att göra det som en mobiltelefon-app först. Men det kändes tråkigt, för enkelt, så projektet är till stor del för att lära mig något nytt.

För övrigt är det andra syftet att vara en jämställdhetsklocka. Jag är nybliven småbarnspappa och känner dåligt samvete när jag är ute och dricker öl och lämnar ungen hemma. Men med denna tekniska inovation kan familjelivet räddas! Man loggar bara sin "kvalitetstid" med barnet och milimeterrättvisa kan uppsnås. :bravo: :bravo:
...förhoppningsvis slutar inte detta i att jag måste sluta dricka öl, hemska tanke.
Ta med ungen ut då, samt den andra hälften.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag tycker absolut du ska kika lite på arduino. Det finns många olika modeller att välja på...
Folle

Inlägg av Folle »

johano skrev:Men isåfall hade jag byggt den i två delar, en enhet "monterad" på barnet och sen enhet (med klockan) på dig.
När dessa två är tillräckligt nära varandra så "går" klockan, kommer ni ifrån varandra stannar den.
Hahaha. Man kan också programmera den att pipa när barnet kommer för långt bort från föräldern så har man en elektronisk föräldrar-fotboja ;).
Icecap skrev:Så 128kB är ett fantasivärde som definitivt inte har något håll i verkligheten.
Jag håller med...det är lätt att dra till i överkant när man är van vid att arbeta i storleksordningen MB i processorcache, GB i RAM-minne och TB i hårddisk.
TomasL skrev:
Sodjan skrev:Titta gärna också på FRAM från Ramtron.
Jo gör det, de har faktiskt minnen, med realtidsklocka och en händelsepinne.
Intressant lösning! ...fast jag anar att det blir knepigt att läsa från minnet, precis som du skriver.
mrfrenzy skrev:...snabbare att komma igång med tex Arduino eller PICAXE
Tack, jag ska tänka på det.
TomasL skrev:Ta med ungen ut då, samt den andra hälften.
Det händer det också, speciellt när dottern var yngre (1,5 år nu), det funkade skitbra. Men nu är inte pub-miljön så särskilt stimulerande längre. Fotnot: jag dricker inte ens så ofta, och vi har inget problem i familjen. Jag är inte ens säker på om manicken kommer användas i någon större utsträckning när den är klar (jag kanske hittar andra användningsområden också), men det är roligt att bygga.

Hoppas jag inte glömde någon.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag kan ha en del kommentarer om användningsområdet men just "...men det är roligt att bygga..." är all anledning att bygga den!

Hur idiotisk osv man kan tycka att det planerade användningsområde är finns det ingen bättre anledning till att bygga den än just "...men det är roligt att bygga...".

Om ska du ha den körande på batteri är det ingen anledning att lägga till en RTC-krets.
Folle

Inlägg av Folle »

Icecap, intressant, jag trodde att mikrokontrollen tvunget behövde vara aktiv för att hålla koll på tiden. Men nu ser jag att så inte alls behöver vara fallet. ATmega328 (datablad) t.ex. (som finns i arduino nano) verkar ha en inbyggd RTC som körs även i "power-save":
Power Consumption at 1 MHz 1.8 V, Power-save Mode: 0.75 μA (Including 32 kHz RTC)

En RTC verkar ha en förbrukning runt 0.350 μA @ 3V.

Om jag minns min gymnasiefysik (eller var det kanske högstadiet) rätt så blir detta:
RTC: 0,350 μA * 3V = 1,05 μW
ATmega328 i power-safe: 0,75 μA * 1,8 V = 1,35 μW

Då ska vi se om jag har fått det här rätt... Om man ändå tänker ha en μC är det totalt meningslöst att ha en RTC också, för μCn drar i vilket fall en del ström i spar-läge, och man måste ha den i spar-läge för att den ska kunna svara på input. Om man däremot kan ha en krets utan μC kan man spara i runda slängar 20 % (men det verkar lite komplicerat så jag tänker troligtvis inte ta den vägen). Tänker jag rätt??
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En PIC18F1220 (slumpvis vald bara, ganska representativ) med ett 32kHz kristall som klock och timekeeper drar runt 21µA vid 3V och då kör processorn alltså som vanligt fast på 32kHz. Ett par instruktioner och sedan kör den på 8MHz och ett par andra och den kör på 32kHz.

En CR2032 har 225mAh och med 25µA i strömförbrukning har du alltså 9.000 timmars drift = 375 dagar. Jag räknade 25µA för att kompensera lite för de tillfällen där hastigheten går (kommunikation, skrivning i logg-minne osv).

Alltså drygt ett år utan att stoppa processorn alls.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom enheten ska vara väggmonterad hade jag hellre använt ett batteri som ger lite mer kapacitet för pengarna, tex CR123 som rymmer 1400mAh vid 3V och kostar drygt $1.
Då kan du kosta på dig att ha en led eller tom en liten display som startar när man gjort en inmatning och bekräftar detta, om inte annat räcker batteriet ännu längre ;)
Skriv svar