Nu har jag testat av mjukvaran och sett att både avläsning och generering av servopulser fungerar. Däremot verkar det som att min 150:- radio från HK inte riktigt läser av alla spakar lika bra, skiljer ganska mycket på vad som är max/min läge på de olika kanalerna även om alla är konfigurerade till +- 120% i endpoints. Jag hade iofs inte förväntat mig någon kvalitetsprodukt, men hur svårt kan det vara att läsa av några potentiometrar!
I övrigt har jag caddat lite på styrkortet och känner mig redo för att få det granskat av expertisen på EF.
Börjar med spänningsmatningen. 5V kommer antingen från en av ESC:erna eller från en extern kontakt JP1. Väldigt simpelt, linjärregulator och några kondingar en tantal och en keramisk på varje sida.
power_supply.JPG
Processorn vinns väl inte mycket att säga om, inkopplad enligt exemplet i databladet. PWM-låg används till servopulser, RP2-3 & RP16-17 används till capture-ingångar för att läsa inkommande servopulser.
processor.JPG
Capture-ingångar kommer direkt från receivern som även matas med 5V härifrån. Därför spänningsdelas signalen ned till ca 3,24 volt. behövs det sätta zenerdioder här för att skydda processorn ytterligare?
receiver_connections.JPG
Utgångar till ESC på samma sätt. Pulldown till jord på pulsledaren och en trissa som drar den hög med ESC:ns egen spänningsmatning. från motor 3 kan man även ta 5V att driva övriga kretsar med genom en lödjumper.
motor_connections.JPG
Övriga anslutningar: programmeringskontakt för pickit2, en extern i2c om man skulle vilja bygga på med fler sensorer till exempel kompass och batteriövervakning, kontakter för sparkfuns ADXL345 och ITG-3200 kort som är den accelerometer och gyro jag använt.
misc_connections.JPG
Tillslut blir det ett dubbelsidigt kort på 2,25"x2,25" eller 57x57 mm. En motoranslutning i mitten på varje sida som får peka mot varje arm. I nedre högra hörnet sitter fyra ingångar från radiomottagaren. Nere till vänster programmeringskontakt, uppe till vänster extern i2c. till höger längst upp alternativ spänningsmatning. Programmeringskontakten dubblar även som uart som kan tänkas få två olika användningsområden i framtiden. Dels att kunna koppla upp sig med datorn och enkelt ändra reglerparametrar med en windowsprogram utan att behöva flasha om mjukvaran. Men skulle även kunna användas för att skicka info över en trådlös/bluetooth länk. Vad sägs om att kunna se till exempel strömförbrukning och batteristatus i en app i din android-telefon när du är ute och flyger.
De två stiftlisterna i mitten passar
Accelerometern och
Gyrot.
layout.JPG
Anledningen till att jag har en motorkontakt på varje sida är att det passar bra när jag monterar det.
cad_pcb.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.