Quadrocopter med egendesignat styrsystem.

Berätta om dina pågående projekt.
thewho

Re: Quadrocopter med egendesignat styrsystem.

Inlägg av thewho »

ser fint ut :tumupp:
alla gillar bilder :wink:
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Någon som vet om någon webbshop i sverige alternativt butik i göteborgstrakten där man kan köpta storpack (10+) med servokontakter av det feminina slaget till ett inte allt för otrevligt pris.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

I sverige vet jag inte, men jag köpte servoförlängningskablar (30 cm) med hona i ena änden och hane i andra änden på dealextrem för en spottstyver. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11985
ca 35 kr inkl frakt för 10 st. Sen var det bara att klippa i lagom längd.

EDIT: Såg att det fanns 50 cm och 1m längder nu också...
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Det jag behöver är väl egentligen 4 st kablar med hona i bägge ändar. runt 15-20 cm långa för att sätta samman styrkortet med mottagaren. Skulle kunna göra fulingen att klippa av skarvkablar och löda kabeln direkt på kortet iofs.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Eller så köper du de 10, klipper av alla på lagom längd, sen löder du kabel på kabel :P Så får du hona-hona ;)
Hoppas du förstår hur jag menar :P
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

http://www.hobbex.se/produkter/radiosty ... stift.html

Kanske kunde vara något med vackra pastellfärger. :D Jaja, ingen panik med detta jag byggde ju en kabel igår som ska duga för de första testerna. Jag har inte ens caddat klart styrkortet än.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ooh.. såg ju riktigt gulligt ut ;) Sen lite Hello Kitty klistermärken på styrkortet så är det fulländat ;)

Skämt o sido, de var rätt balla.. Men hade varit schysst om man kunnat köpa just en färg av dem.
För att få det lite mer enhetligt :P

Men.. Jag som trodde du caddat klart och bara väntade på att få hem färdiga kort vilken dag som helst! :shock:
Ser verkligen fram emot att se när du fått nåt klart som du kanske kan styra en quad eller liknande med :D

Gillade för övrigt adapter kabeln, har du provat med 3 / 3.3V på mottagaren för att se om det fungerade?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Nu har jag äntligen gjort något som är lite kul att visa upp. Idag fick jag det sista jag behöver i hårdvaruväg; två ordinarie propellrar matchande de två pushers jag redan hade. För någon vecka sedan fick jag även köpa 4 motorer med tillhörande fartreglage av hubben. Fartreglagen behövde kopplas samman till ett batteri till det köpte jag 2.5 mm^2 silikongummikabel på kjell & co.
4xESC.jpg
Det var nätt och jämt att det gick att löda samman 5 st 2.5 mm^2 kopparkablar med min 50 W lödkolv, resultatet blev väl sådär.
cables.jpg
Slutresultatet:
thrust_test.jpg
Jag mixade ut kanal 3 till 4, 5 & 6 på radiosändaren för att göra ett test av lyftkraften. Vågade inte riktigt köra på för fullt, jag vet inte alls hur mycket ström allt drar på fullgas. Mitt kraftigaste batteri är på 2,2 Ah och ska klara 25C-35C så jag måste nog skaffa något kraftigare, inte bara för strömuttaget utan också om jag vill kunna flyga mer än en minut.

Utan batteriet fastsatt kändes det som att den hoovrade på ca 1/3 gas så med batteri borde den hamna ungefär på 1/2 vilket borde ge hyffsat utrymme för reglering och manövrering och kanske till och med en FPV-utrustning i framtiden. Det finns ju ganska mycket utrymme att lätta den också om det skulle behövas.

Nu får jag väl jobba vidare med styrkortet. Under tiden man väntar på att det ska produceras får man väl försöka få ihop något testkort på veroboard och trimma in regleringen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Med de där motorerna och 10" x4,7 tvåbladiga proppar hovrade den mellan 1/4 och 1/3 gas, så det finns ganska mycket lastvikt att leka med. ;-)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Det kan finnas en möjlighet att jag kan få tag på lösa LiPo-celler med kapacitet på 20 Ah, orkar den lyfta 3 sådana så borde man kunna flyga en stund. :evil:

Ska kolla upp om det går att få tag på och vad det skulle kosta i så fall.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Hmmm... är ute och åker med jobbet och har inte kunnat göra något på min quadrocopter på nära två veckor! Lite avundsjuk man blir... :)
Snyggt jobbat!!!
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag ska flytta on några veckor, då får du jobba ifatt :D
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Nu har jag testat av mjukvaran och sett att både avläsning och generering av servopulser fungerar. Däremot verkar det som att min 150:- radio från HK inte riktigt läser av alla spakar lika bra, skiljer ganska mycket på vad som är max/min läge på de olika kanalerna även om alla är konfigurerade till +- 120% i endpoints. Jag hade iofs inte förväntat mig någon kvalitetsprodukt, men hur svårt kan det vara att läsa av några potentiometrar!

I övrigt har jag caddat lite på styrkortet och känner mig redo för att få det granskat av expertisen på EF.

Börjar med spänningsmatningen. 5V kommer antingen från en av ESC:erna eller från en extern kontakt JP1. Väldigt simpelt, linjärregulator och några kondingar en tantal och en keramisk på varje sida.
power_supply.JPG
Processorn vinns väl inte mycket att säga om, inkopplad enligt exemplet i databladet. PWM-låg används till servopulser, RP2-3 & RP16-17 används till capture-ingångar för att läsa inkommande servopulser.
processor.JPG
Capture-ingångar kommer direkt från receivern som även matas med 5V härifrån. Därför spänningsdelas signalen ned till ca 3,24 volt. behövs det sätta zenerdioder här för att skydda processorn ytterligare?
receiver_connections.JPG
Utgångar till ESC på samma sätt. Pulldown till jord på pulsledaren och en trissa som drar den hög med ESC:ns egen spänningsmatning. från motor 3 kan man även ta 5V att driva övriga kretsar med genom en lödjumper.
motor_connections.JPG
Övriga anslutningar: programmeringskontakt för pickit2, en extern i2c om man skulle vilja bygga på med fler sensorer till exempel kompass och batteriövervakning, kontakter för sparkfuns ADXL345 och ITG-3200 kort som är den accelerometer och gyro jag använt.
misc_connections.JPG
Tillslut blir det ett dubbelsidigt kort på 2,25"x2,25" eller 57x57 mm. En motoranslutning i mitten på varje sida som får peka mot varje arm. I nedre högra hörnet sitter fyra ingångar från radiomottagaren. Nere till vänster programmeringskontakt, uppe till vänster extern i2c. till höger längst upp alternativ spänningsmatning. Programmeringskontakten dubblar även som uart som kan tänkas få två olika användningsområden i framtiden. Dels att kunna koppla upp sig med datorn och enkelt ändra reglerparametrar med en windowsprogram utan att behöva flasha om mjukvaran. Men skulle även kunna användas för att skicka info över en trådlös/bluetooth länk. Vad sägs om att kunna se till exempel strömförbrukning och batteristatus i en app i din android-telefon när du är ute och flyger.
De två stiftlisterna i mitten passar Accelerometern och Gyrot.
layout.JPG
Anledningen till att jag har en motorkontakt på varje sida är att det passar bra när jag monterar det.
cad_pcb.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Ser bra ut!

Dock så är jag inte så säker på att det är smart att sätta accelerometern på ett kort som sticker upp så där. Enligt mina egna experiment så är det väldigt lätt att vibrationer förstärks då stiftlisten och kortet nästan blir som en fjäder.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Man kanske kan sätta fast accelerometern lite bättre mot huvudkortet med dubbelhäftande tejp eller nåt sånt om det blir problem. Den kommer inte att sticka rakt upp utan ligga plant mot huvudkortet. Tar man bort den svarta plastbiten på stiftlisten och lägger lite tejp mellan borde det sitta bra.
Skriv svar