Dioder till likriktarbrygga?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Mindmapper

Re: Dioder till likriktarbrygga?

Inlägg av Mindmapper »

Jag har svårt att tänka mig att det har varit en halvvågslikriktad spänning till batteriet. Jag vet i princip inget om skoterel. Men med halvvågslikriktning tappar man halva energimängden. Så att de skulle vara så jäkla snåla med dioder att de halvvågslikriktar vore väl ungefär lika dumt som att sätta tre hjul på en bil för att spara pengar.

En större kondensator än batteriet är också svårt att hitta. Den spänningen måste vara så fri från pulserande likspänning så att sätta dit en kondensator är ungefär som att fylla havet med en hink. Så jag undrar nog om du inte satt grejorna lite fel.

För att spara på batterikapacitet brukar väl en del småmaskiner låta lyset drivas av växelström. I så fall lyser inte lyset om motorn inte är igång. Är det så i ditt fall.

En annan förklaring skulle kunna vara att likriktarbryggan som sitter i orginal har gått sönder och bara levererar halvågslikriktad ström. Du får då för lite energi till systemet, spänningen blir låg och lysena lyser dåligt och batteriet laddar dåligt.

Mycket spekulationer från en som inte kan skoterel. Hoppas du inte blir förvirrad av svammlet! 8)
Jag blir lite fundersam när jag inte får alla pusselbitar på plats. Hadde du mätt spänningen på batteriet med maskinen igång och lyset på? Vore roligt att veta hur mycket du hade innan du satt dit bryggan.
Användarvisningsbild
mickeliten

Inlägg av mickeliten »

Tjena Mindmapper. :)

Nej då jag blir inte förvirrad.
Visst skulle väl likriktaren kunna vara trasig. Jag har bara förutsatt att det inte är helvågslikriktning för att jag vet att så har det varit på nån annan skoter jag läst om samt att jag vet att det förekommer på vissa motorcyklar.

Det är som du säger att lyset är på när skotern är på. Där låter ju det du sa vettigt eftersom lyset totalt är ca 150W och dom kan väl kanske inte lättare spara på batteriet. Mäter jag från kontakten till halvljuset får jag inget när jag mäter likspänning, men slår jag över på AC så får jag ca 9VAC.

Det du skrev om att bryggan är trasig kan ju också stämma eftersom jag mäter bara 9V. Men varför jag tror det är växelspänning som standard är för att det va det på nån annan skoter jag läste om å. Jag skulle kunna provmäta på en precis likadan skoter.

Batterispänningen är runt 12,6V när jag mäter spänningen på det men såhär i skrivande stund minns jag inte om jag mätte det
när maskinen var på eller avstängd så jag ska väl inte uttala mig om det egentligen. Antar väl att om motorn är på så ska den väl
ha en bit över 13V lika som på en bil?
Användarvisningsbild
mickeliten

Inlägg av mickeliten »

Det var precis runt 13V när motorn var på mätte jag upp nu.
Skriv svar