Vilket port# får USB-COM adaptern?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Vilket port# får USB-COM adaptern?

Inlägg av vfr »

Det kan nog stämma. Har den inget ID så måste identiteten bestämmas på något annat sätt. Det som ligger närmast till hands är att använda portnr och då skulle det bli på det sättet.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Men de har väl id? FTDI-enheter i alla fall. En "lsusb -v" i Linux ger bla följande för en FTDI-enhet:

Kod: Markera allt

idVendor           0x0403 Future Technology Devices International, Ltd
  idProduct          0x6001 FT232 USB-Serial (UART) IC
  bcdDevice            6.00
  iManufacturer           1 FTDI
  iProduct                2 FT232R USB UART
  iSerial                 3 A7005Gl4
Serienummret tillsamans med iProduct och iManufacurer borde väl ge ett unikt ID.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Tyvärr inte.

Billigare USB->COM har inget serienummer. Så de får ny ID hela tiden windows.
Exempelvis Sånna som har PL2303 chipp från Profilic.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

snigelen: jag har en USB - dubbel COM-port och det är inte en dyr version. Jag hade lite trubbel med den i början men nu är den COM4 & 5 på alla mina datorer oavsett vilket uttag jag koppla dom in i.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Alla FTDI utom men efter B dvs R version har interna E2PROM men alla tillverkare sätter inte upp dom korrekt ändå.
Så man kan bli tvungen att ladda ned konfigureringsprogrammet från FTDI och ge dom en identitet.
Men sen så kommer din FT232RL bli unik och alltid få samma COM port, detta är det som är allra bäst med FTDI prylar.
grubs

Inlägg av grubs »

USB/RS232 adaptrarna från Aten beter sig på det sättet iaf i en del uppsättningar av XP, de kan låsa upp COM-portar trots att adaptern inte är inkopplad och COM-portsnumret bara fortsätter att räknas upp. För att göra portarna tillgängliga igen måste man gå in manuellt och radera dem. Jag har för mig att man valde "Visa dolda enheter" eller något liknande i enhetshanteraren och sen raderade de inaktiva som blockerade portar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det beror inte på vilken USB-port man stoppar in den i.
Det beror på att tillverkaren av enheten skiter i USB-standarden och använder generiska drivrutiner och generiskt enhets-id, då blir det på det lilla viset.

En riktig USB-enhet om den är rätt konstruerad och riktiga drivrutiner, stannar alltid kvar på samma port, oavsett vilken fysisk port du ansluter.

Orsaken till att det blir på detta sättet är pga de generiska ID'na, vilket får windows att tro att det är en helt ny enhet, och därmed måste få andra portar.
Windows och linux gissar jag, följer USB-standarden, och om en enhet med ett riktigt ID pluggas i, så letas detta upp i registret och enheten får sina gamla inställningar.
Men eftersom ett generiskt ID är just vad det är, så vet inte windows vad det är för pryl, och måste installera om enheten på nytt.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Ja det var ju lite intressanta idéer. Det känns som om din förklaring, grubs, stämmer in på beteendet som jag upplevt. Jag skall se om jag hittar några dolda enheter.

TomasL: Jo det är nog många som skiter i USB-standarden (eller inte begriper den). Men annars är det så i Linux (för FTDI-enheter) att de heter /dev/ttyUSBx där x blir 0 för första man pluggar in, 1 för andra osv. Så det är ju lite rörigt om man vill hitta en specifik enhet. Men då kan man säga att om du hittar en enhet som matchar dessa vilkor så vill jag ha ett alias som heter precis så här.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

TomasL: Min standard ubuntu linux 10.04 maskin börjar alltid numrera seieportana från den första ttyUSBn som är ledig.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och den Aten-dongel jag har är på samma portnummer varje gång jag ansluter den. Men just Aten är inget att rekommendera, dålig drivrutin och en del annat strul.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Icecap: Om den får samma COM-portsnummer om du tar ut den och stoppar in den i en annan USB port så är det den första ATEN produkt jag har hört talas om som gör så. Testa gärna, det skulle utvidga mitt/vårt vetande lite.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Har haft den Aten-port i några år, använder den på 3 olika datorer (XP, XP & W7) och den hamnar på samma COM-port SOM JAG HAR STÄLLD DEN TILL via Egenskaper osv. varje gång. Innan jag manuellt ställde vilken COM-port den skulle låtsas vara var det lite sådär med den delen...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Japp förstått, men gäller det även om du flyttar runt den till andra USB kontakter på datorn?
Det är nämligen INTE normalt ATEN beteende.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jepp, det gäller när jag flyttar runt den.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har normalt bara en port: COM1. Det är den fysiska serieporten på moderkortet. När jag ansluter min AVR-ISP med en inbyggd FT232 (alltså EJ AVR ISP Mk II) så får den alltid COM3 oavsett hur många gånger jag kopplar i och ur.
En riktig USB-enhet om den är rätt konstruerad och riktiga drivrutiner, stannar alltid kvar på samma port, oavsett vilken fysisk port du ansluter.
Men vad händer då om du ansluter två likadana enheter i var sin USB-port? Båda kan ju då inte få samma, så Windows måste ju på något sätt ändå ändra COm-portnummer beroende på vad som finns (funnits) inkopplat sen tidigare.
Skriv svar