Har nu kopplat och kopplat om och funderat och kommit fram till 3 olika kretsar som alla fungerar lite olika.
Frågan är nu varför.
Jag kopplade först upp A och tror jag förstår varför den gör det den gör. Så A är utgångspunkten här.
A: strömbrytaren sluts: LED tänds
Jag vill bygga motsatsen till A: dvs en krets där jag kan aktivera transistorn för att släcka LED.
Det är vad som händer i B, men om batteriet blir kortslutet där, så vill jag givetvis ändra så att det inte blir det.
B: Strömbrytaren sluts: LED slocknar. Blir (högra) batteriet kortslutet?
Frågan är om B3 uppfyller detta?
B3: strömbrytaren sluts:LED slocknar. Klarar sig batteriet?
transistor : https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19771
LED : https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20292
batteri : 1,5 V AA
motstånd : https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19771
elfa kolytskiktsmotstånd 0,25 W 100 Ohm resp 1000 Ohm
Alla andra kommentarer om lämpliga/olämpliga storlek på motstånd, förslag på alternativa kopplingar, eller liknande är också välkomna. Har chansat lite och tagit efter vad jag kunnat läsa / prova mig till och som verkar fungera, men jag har inte stenkoll på strömstyrkorna och ingen multimeter till hands just nu.
nybörjare på transistor/led: varför? (kopplingsschema)
nybörjare på transistor/led: varför? (kopplingsschema)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: nybörjare på transistor/led: varför? (kopplingsschema)
Några tips där du ritar scheman:
Normalt har man positiv potential upptill och negativ nertill. Så som du har ritat baterierna får du negativ potential högst upp.
Sen brukar man försöka att i så stor utsträckning som möjligt ha "signalerna" gå från vänster till höger.
Kladdade ihop ett snabbt schema i Paint.
Och nej, högra batteriet blir inte kortslutet, du har ju hela tiden ett motstånd i serie med det. Däremot så är den kretsen inget smart eftersom den drar en massa extra ström i onödan.
Det du kan göra är nåt i stil med det här: Missade emitterpilen på transistorn ser jag, men du fattar nog principen. När switchen är öppen får du samma resultat som när du sluter switchen i A.
När du sluter switchen så kommer basen att jordas och transistorn slutar leda. Eftersom det vänstra motståndet kan vara rätt mycket större än det högra så blir förlusteffekten mindre än i din lösning B. (Det din lösning B gör är ju i princip att den kortsluter över lysdioden.)
Normalt har man positiv potential upptill och negativ nertill. Så som du har ritat baterierna får du negativ potential högst upp.
Sen brukar man försöka att i så stor utsträckning som möjligt ha "signalerna" gå från vänster till höger.
Kladdade ihop ett snabbt schema i Paint.
Och nej, högra batteriet blir inte kortslutet, du har ju hela tiden ett motstånd i serie med det. Däremot så är den kretsen inget smart eftersom den drar en massa extra ström i onödan.
Det du kan göra är nåt i stil med det här: Missade emitterpilen på transistorn ser jag, men du fattar nog principen. När switchen är öppen får du samma resultat som när du sluter switchen i A.
När du sluter switchen så kommer basen att jordas och transistorn slutar leda. Eftersom det vänstra motståndet kan vara rätt mycket större än det högra så blir förlusteffekten mindre än i din lösning B. (Det din lösning B gör är ju i princip att den kortsluter över lysdioden.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.